Inbound marketing, een interview

Inbound marketing

Kelly de Wilde volgt de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan het Saxion in Enschede en interviewde mij als ‘fieldexpert’ 😉 voor haar afstudeeronderzoek over inbound marketing.

Lees je mee?

Wat is volgens u de definitie van Inbound Marketing?

Inbound marketing - aantrekken“Ik zie steeds vaker dat inbound marketing ‘weggezet wordt’ als een soort automation tool om kansrijke leads te genereren. Het gevaar daarvan is dat ‘de mens’ naar de achtergrond verdwijnt. Voor mij is inbound marketing veel meer een filosofie, een denkwijze.

De behoefte van de klant is daadwerkelijk het (enige) uitgangspunt. Ik noem het ‘bouwen aan vertrouwen’. Jouw klant wil geïnformeerd worden wanneer hij/zij daar zelf aan toe is, op zijn/haar eigen manier en via zijn/haar eigen favoriete kanaal. “Stop met verkopen, word gevonden en gekocht” roep ik vaker.

Op basis van inhoud en het delen van kennis. Zo bouw je geleidelijk je expertimago op. Je informeert, inspireert en amuseert, met de juiste inhoud, daar waar je klant zoekt. Je onderbreekt dus niet langer op het verkeerde moment, maar staat klaar zodra hij/zij daar behoefte aan heeft.”

Wat zijn de belangrijkste voordelen van Inbound Marketing?

“Je wordt gedwongen om je klant zo goed mogelijk te leren kennen. Je redeneert vanuit behoefte, niet vanuit je eigen product of dienst. Dat is een cruciaal verschil, juist als het gaat over bestaansrecht van je bedrijf. De slagingskans is daardoor ook veel groter.
Daarnaast irriteer je potentiële klanten niet langer met ongewenste onderbrekingen op het verkeerde moment.

Wist je dat via koude acquisitie 2 van de 100 leads klant worden en via de inbound ‘magneetwerking’ 15 van de 100 leads? Maar wat nog veel belangrijker is en waar veel mensen niet bij stilstaan; de 98 mensen die je geïrriteerd achterlaat met een ongewenst aanbod via koude acquisitie. Hoeveel schade brengt je dat?
En het is natuurlijk ook super leuk om te ervaren hoe het is om een ‘klantmagneet’ te zijn!”

Zitten er ook nadelen aan Inbound Marketing?

“Je moet geduld hebben. Het is een duurzame manier, maar je moet de ‘controle’ los durven laten en soms voor je gevoel ‘afwachten’ wanneer de magneet z’n werk doet. Overigens kan het ook heel snel gaan. In mijn eigen praktijk is dat bijvoorbeeld als ik naar aanleiding van het plaatsen van een blogpost diezelfde dag uitgenodigd wordt voor een kennismakingsgesprek.”

Wat is de reden dat Inbound Marketing steeds populairder aan het worden is?

Inbound marketing -afstoten“Mensen zijn de overload aan commerciĂ«le prikkels beu. Willen niet gestoord worden bij wat ze op dat moment aan het doen zijn. Denk maar telefonistes die als strenge ‘poortwachters’ ongewenste aanbiedingen tegenhouden. Of nee-nee stickers, zakelijke bel-me-niet registers, adblockers etc. Signalen dat mensen hun eigen moment kiezen om op zoek te gaan naar een oplossing voor hun probleem.

Uiteraard willen mensen wel direct goed geholpen worden zodra ze jou als potentiĂ«le oplosser zien (= hun voorselectie online gemaakt hebben). Daarom is deze aanpak populair, het voorziet in een behoefte.”

Kunt u een aantal praktische voorbeelden van Inbound Marketing noemen zoals u die toepast?

“Ik deel mijn kennis en ervaring zelf aan de hand van een contentmarketingstrategie. Denk aan gastblogs, vlogs, diverse berichten op social media etc. Ook het delen van mijn kennis als spreker tijdens presentaties in het land leidt tot interesse in mijn dienstverlening.

Bij bedrijven die ik mag ondersteunen blijkt vaak het onderscheid t.o.v. andere aanbieders niet duidelijk te zijn of niet duidelijk gecommuniceerd te worden. Vaak ontdekken we dan eerst het bedrijfsDNA. Daarna is het zaak de klant echt goed te leren kennen, denk daarbij aan het in kaart brengen van de koopreis etc. om vervolgens met een digital marketing plan te bepalen, wie we wanneer waar en waarmee kunnen bereiken. Als medewerkers het vervolgens lastig vinden om hun kennis ‘op papier’ te krijgen, help ik hen bijvoorbeeld met interviewblogs of workshops bloggen, vloggen, LinkedIn etc.”

Bent u van mening dat Inbound Marketing werkt voor elk bedrijf?

“In B2B werkt het beter dan in B2C denk ik zelf. In de technisch georiĂ«nteerde zakelijke markten waar ik werkzaam ben, gaat het vaak over grote investeringen, waarbij verschillende beslissers op verschillende momenten betrokken zijn. Dat zijn vaak langdurige trajecten, waarbij een uitgekiende inbound aanpak in iedere specifieke fase van het aankoopproces meerwaarde kan bieden. Technisch georiĂ«nteerde bedrijven hebben een groot voordeel als het gaat om inbound marketing, zij hebben het van nature vaak al veel liever over de inhoud dan over de commercie.”

Inbound marketing - DNASteeds meer bedrijven en marketeers verdiepen zich in Inbound Marketing. Op welke manier kan een bedrijf zich onderscheiden op het gebied van Inbound Marketing?

“Dat is nou het mooie van inbound marketing, zoals ik het zelf definieer… Als je vanuit het authentieke bedrijfsDNA (drijfveren, klantwaarden etc.) de markt benadert, ben je ook automatisch uniek ten opzichte van anderen aanbieders. Genen zijn nou eenmaal niet te kopiĂ«ren. Wel moet je dan zorgen dat het DNA zich consequent bewijst in alles wat je doet aan marketingactiviteiten.”

Welke initiatieven op het gebied van marketing zijn effectief/noodzakelijk bij het invoeren van Inbound Marketing?

“Je moet het ‘op z’n beloop’ durven laten. Wat je vandaag zaait, kan misschien pas over een tijdje geoogst worden. Maar wel steeds opnieuw. Daarnaast moet je de top van het bedrijf mee hebben. Zij moeten de tijd, ruimte en capaciteit bieden om het te laten slagen. Daarvoor zijn dus ook andere doelen en KPI’s nodig in de praktijk. Ook belangrijk is dat je drempels wegneemt voor de medewerkers (de experts die hun kennis online gaan delen) door ze te trainen op het gebied van contentmarketing en social media.”

Wanneer een bedrijf wil beginnen met het invoeren van Inbound marketing, wat is dan de eerste stap?

“Dit klinkt misschien gek, maar dit kom ik dagelijks tegen in de praktijk. De eerste stap is volgens mij je klant veel beter leren kennen. De meeste bedrijven zitten nog altijd in de ‘zendmodus naar de massa’. Misschien juist wel omdat ze hun individuele klant gewoon nog niet goed genoeg kennen.”

Steeds meer mensen en bedrijven schrijven zich in voor het bel-me-niet-register. Waarom vonden klanten het vroeger niet irritant om gebeld of (gestoord) te worden door bedrijven en nu wel?

“Wie zegt dat ze het niet irritant vonden? 😉 Misschien is er een overkill ontstaan, waardoor er meer bewustzijn kwam en nu verzet geboden wordt
 Feit is wel dat klanten steeds beter geĂŻnformeerd en mondiger zijn geworden dankzij transparantie (door digitalisering en beschikbare technologie).”

Welk advies zou je een bedrijf meegeven dat begint met Inbound Marketing?

“Geduldig doorgaan op de ingeslagen weg en samen genieten van de eerste succesjes, hoe klein dan ook. Een leuke reactie van een potentiĂ«le klant onder een LinkedIn bericht, meer bezoekers op de website, die ook nog eens langer blijven, een kritische vraag naar aanleiding van een blogpost etc.

Zodra betrokkenheid ontstaat, ben je aan het bouwen aan vertrouwen.”

 

 

 

 

Geef een reactie op “Inbound marketing, een interview”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. …

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

meer blogs

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creĂ«ren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere …

Contentmissie in b2b formuleren

Toegevoegde waarde in b2b

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten