Bouwen aan duurzaam vertrouwen

Waarom is het zo moeilijk om te bouwen aan vertrouwen?

quote trustControle willen we. Vaak door een hardnekkige misvatting ingegeven; mensen (ja, klanten dus ook) vinden fouten maken erg. Dit maakt ons juist menselijk. Meer dan ooit verlangen we naar die menselijkheid in het zakendoen. Wat mensen wel erg vinden? Als de ander fouten niet erkent en oplost.

In de relatie draait het allemaal om vertrouwen. Niets nieuws. Het grote geheim van vertrouwen, ken je dat? Ook dat is geen hogere wiskunde of ingewikkeld mysterie. Het geheim zit ‘m in dat wat je verkondigt, ook concreet en consequent bewijzen in je handelen. Altijd en overal.

We zijn te ver afgedreven van waar het echt om draait in het zakendoen, om mensen. Om klanten dus. Om medewerkers, toeleveranciers, investeerders, eindgebruikers… Gewone mensen dus, die ook zo behandeld willen worden. Niet meer en niet minder.

Goh, vernieuwende inzichten zeg! Nee, natuurlijk niet. Maar meer dan ooit keihard nodig om gehoord te worden. Als de wereld zo enorm verandert en daardoor ook het gedrag van je klant aanzienlijk verandert, vertrouw dan op de basis. En ga van daaruit bouwen. Aan duurzaam vertrouwen.

De drie bouwstenen voor vertrouwen
Bouwsteen 1: bouw vertrouwen bij jezelf

Hier begint het mee natuurlijk. In een almaar sneller veranderende wereld worden we steeds onzekerder over wat we doen. En of dat wat we nu doen in de bouw er over 5 of 10 jaar nog wel toe doet. Vertrouwen houden in jezelf, het kan. Met dat wat we nu allemaal weten, veel is nog niet eens te overzien, goed nadenken over wat er voor kan zorgen dat je over 5 jaar niet meer relevant bent. Omdat jouw product of dienst vervangen is door iets dat sneller, slimmer, efficiënter of goedkoper is. Pel alles dat je doet af tot de kern. Waar en wanneer voeg je dan voor jouw klanten nog nut toe? Dat is je basis waarop je kunt vertrouwen.

bouwen aan vertrouwenVervolgens ga je nadenken hoe je hier slim op in kunt spelen. Als voorkomen niet mogelijk is, hooguit vertragen, wat kun je dan anders doen? Dit is moeilijk, heel moeilijk. Misschien voor de bouwwereld als geheel nog wel het aller-moeilijkst. Maar onontkoombaar. De bouw is ondanks die megacrisis (ook wel ‘nieuwe realiteit’) voor het overgrote deel niet in staat substantiële aanpassingen door te voeren in denken en handelen. Wordt het dan beter als ‘betere tijden’ aanbreken? Uitgaande van de veranderingen die ons te wachten staan, denk ik dat je bestaansrecht alleen nog maar meer in gevaar komt.

Weten waar het naartoe gaat in de branche, of er in ieder geval zeer intensief mee bezig zijn om daar achter te komen, kansen zien en ook echt in actie schieten, vanuit het bewezen nut. Dat is je houvast op dit moment. Dat geeft vertrouwen om te bouwen aan een toekomstbestendig bedrijf.

Trouwens, ‘toekomstbestendigheid’ blijkt één van de zwaarwegende criteria te worden bij banken. Al zou je het dus alleen maar doen om in de toekomst nog financieringen rond te kunnen krijgen, doen!

Bouwsteen 2: bouw vertrouwen bij je medewerkers

Voor te veel bedrijven is een medewerker gewoon iemand die zijn dagelijkse werkzaamheden uit moet voeren. Echt een gemiste kans. Zij zijn je trouwste fans. Zij staan iedere ochtend vroeg op om voor jouw bedrijf te werken. Niet voor een ander, voor jou. Zij klagen en zijn kritisch ja, maar dat is vaker wel dan niet geboren uit een enorme betrokkenheid. Wetende waar de schoen wringt, maar niet de handvatten hebben of krijgen om echt het verschil te maken.

Zij kennen het bedrijf door en door, zijn intensief verbonden met de waarden en drijfveren. Het zijn pure, oprechte ambassadeurs die het DNA als geen ander uit kunnen dragen. Bijvoorbeeld door die negatieve klantervaring om te buigen naar een positieve. Door vanuit ‘eigen ik’ zelfstandig te investeren in die klantrelatie, vanuit eigen goeddunken. Geef ze de ruimte om dat te doen, vertrouw dat ze de juiste beslissingen nemen. Vertrouwen brengt veel meer dan controle. Geloofwaardigheid bij je klant bijvoorbeeld.

Bouwsteen 3: vertrouwen bouwen bij je klanten

Als het gaat om niet-routinematige producten en diensten, dan gaat het vooral om vertrouwen. Om voldoen aan de verwachtingen. Een goede kwaliteit is een basisvereiste. Daarmee maak je niet het verschil. Een uitstekende reputatie geeft je pas die broodnodige voorsprong op de rest. Jouw reputatie wordt bepaald door anderen. Door mensen. Die zaken willen doen met geloofwaardige mensen. Vanuit een goede reputatie creëer je zekerheid bij je klanten. Voorkom misleiding, schep de juiste verwachtingen en overtref ze, zodat er positief over je gesproken wordt. Zodat ze het jou gunnen. Dan bouw je aan rotsvast vertrouwen.

Kijk dus niet langer naar marketing als een manier om je winst zo snel mogelijk te vergroten, maar als de manier om het vertrouwen van klanten (terug) te winnen.

Dan groeit je winst vanzelf!

Nog een leuk voorbeeld over ‘bouwen aan vertrouwen’ bekijken?

Kijk op Bouwkennisblog onderaan mijn artikel (originele publicatie)

Lees verder: Van DNA naar beter in B2B marketing

Stappenplan om te bouwen aan oprechte B2B marketing Willen jullie met je bedrijf gezien worden als kennisleider? Dan zal je niet alleen een vernieuwende kijk moeten bieden in jullie expertisegebied, maar die vernieuwende kijk vervolgens ook uitdragen in alles dat jullie bieden, doen en bewijzen. Geen sinecure dus! Het draait daarbij eigenlijk allemaal om het ...

Lees verder: Bouwen op bewegende grond

Bouwen op bewegende grond De zinsnede ‘Bouwen op bewegende grond’ (Ron van der Jagt), kwam ik in een andere context tegen. Ik vind ‘m erg toepasselijk voor de bouw op dit moment. Bouwen kunnen we namelijk wel. Dat doen we al zo lang en steeds efficiënter en beter. Maar bouwen op bewegende grond? Ja, dat ...

2 reacties op “Bouwen aan duurzaam vertrouwen”

  1. Paul Haarman schreef:

    Je beschrijft hier de kern van het zakendoen en eigenlijk van interpersoonlijk gedrag in het algemeen. Niets is belangrijker dan vertrouwen en ik ben blij dat je dat hier nog eens duidelijk aanstipt. Want als we meer aandacht geven aan vertrouwen wordt de wereld echt veel mooier. Vertrouwen moet je winnen, maar je kunt het ook geven. Ik vraag me vaak af wanneer je vertrouwen geeft. Ik denk dat dit vaak komt door de “klik” die je maakt door het uitstralen van passie en oprechtheid. Dat geldt zowel in nieuwe persoonlijke als zakelijke contacten.
    Als onze wereldleiders nu eens dit artikel zouden lezen? Dan zou Obama eens Poetin kunnen bellen en gewoon kunnen zeggen: “we denken anders over bepaalde zaken, maar ik ben wel overtuigd van je goede bedoelingen, laten we eens om de tafel gaan zitten”. Wantrouwen heeft al vaak tot veel ellende geleid in de wereld.

    1. Marlene Dekkers schreef:

      Hoi Paul,
      Bedankt voor je mooie aanvulling. Het begint hoogstwaarschijnlijk met de ‘klik’ inderdaad, maar daarna is het vooral bewijzen. Gewoon doen wat je afspreekt en desnoods, waar mogelijk, de verwachtingen overtreffen. Iedere keer weer, want vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard.
      Als je handelt vanuit goede intenties, kan het toch bijna niet meer mis gaan zou je zeggen? Daar wordt een relatie veerkrachtig van, ook als het dan een keertje onverhoopt mis gaat…

      Je reactie was me even ontgaan, excuses, maar des te leuker om ‘m nu alsnog te krijgen en daar weer op te mogen reageren! 😉

Geef een reactie op “Bouwen aan duurzaam vertrouwen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Contentmarketing: snel en gestructureerd nieuwe ideeën ontdekken   Contentcreatie. Weet je niet welke kennis je nu weer moet gaan delen om online zichtbaar en vindbaar te zijn en blijven? Of denk je dat je niets ‘nieuws’ te melden hebt, dat je klanten toch niet zitten te wachten op jouw verhalen? Gaat het er eigenlijk nog …

Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

Checklist zakelijk vloggen

meer blogs

klantmagneet worden

Hoe word je een magneet voor klanten? Hoe word je klantmagneet? Door consequent te bouwen aan vertrouwen. Door je relevante expertise te delen en zo kennisleiderschap te veroveren bij je klanten. Zodat klanten je gaan zien als de gids tijdens hun koopreis, de expert, de bron voor informatie en de adviseur die hen verder helpt. …

3 vragen voor effectieve content

Enthousiasme overtuigt

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten