Durf jij te kiezen?
Durf te kiezen! Tijdens een ‘jam-experiment’ werden in een supermarkt de ene dag 6 soorten jam gepresenteerd en de andere dag 24 soorten en dat een paar dagen lang.
Wat bleek? De 24 soorten trokken meer mensen aan, maar de 6 soorten leidde tot 10 keer meer verkochte potten. Dit heet ‘de vrije keuze paradox’.
Een duidelijke keuze bieden verkoopt beter dan iedereen tevreden proberen te stellen. We breiden ons product- en dienstenassortiment alsmaar uit, voegen allerlei features toe en proberen zo de doelgroep zo breed mogelijk te maken. Maar wat als minder juist méér is?
Ga voor een heldere positionering. Dat zorgt voor minder keuzestress bij je klanten. Het schept ook duidelijke verwachtingen waarvoor je er wel en niet bent voor ze. Het versterkt bovendien je merkidentiteit en zo bouw je aan vertrouwen.
Durf jij te kiezen?
Echt te kiezen?
Want als je als merk alles probeert te zijn voor iedereen, eindig je als niets bijzonders voor niemand.
Lees verder: Durf te kiezen
“Iedereen die op zoek is, kan bij ons terecht.” Klinkt sympathiek. Maar het is ook de snelste manier om niemand echt aan te spreken. Mensen vinden het lastig om echt te kiezen voor een specifieke doelgroep. Want kiezen voelt als loslaten. Als omzet laten liggen. In mijn DNA-sessies voor mkb-bedrijven zie ik dat vaak. Toch ...

Geef een reactie op “Durf jij te kiezen?”