Checklist zakelijk vloggen
Checklist zakelijk vloggen; maak een vliegende vlogstart!
Voordat je jouw zakelijke vlog opneemt, beantwoord eerst deze 5 vragen:
1. Wat heb je nodig om te beginnen?
Een smartphone, digitale (video)camera of PC met webcam, eventueel een selfiestick, een statief, een montageapp, eventueel een reversmicrofoon, een website en social media kanalen om je vlog te plaatsen en delen.
2. Voor wie maak je jouw zakelijke vlog?
Leef je in je kijker in, redeneer vanuit de perceptie van je kijker, bepaal de (zakelijke) context waarin je jouw vlog opneemt en zorg voor relevantie in je boodschap.
3. Wat is het doel en onderwerp van je zakelijke vlog?
Wil je jouw kijker informeren, overtuigen en/of vermaken?
- Je bedrijfsverhaal overbrengen, merk versterken: missie, visie, anekdotes, ‘rondleiding’
- Bouwen aan kennisleiderschap : interviews, rond-de-tafel-gesprek, trending topics
- Mensen werven: dag in ‘t leven van… / bedrijfsuitje / behind-the-scenes
- Event onder de aandacht brengen: voor (invite) tijdens (livestream) en na (recap) het event
- Potentiële klanten trekken en verkopen: testimonials, best practises, how-to’s, demo’s
- Band opbouwen, betrokkenheid creëren: live streaming, FAQ’s, behandel ‘pijnpunt’, tips
4. Wat wordt je soort vlog en vlogvorm?
Ga je voor een video-log, statische vlog of ondersteunende vlog? In interviewvorm? Gepersonaliseerd? En voor inspiratie, sfeer proeven of kennisoverdracht?
5. Wat is de inhoud van je zakelijke vlog?
Redeneer vanuit je expertise, bedenk voor opname je structuur (bijvoorbeeld de 3 dingen die terugkomen in de vlog en de volgorde waarin), beperk je tot 1 specifiek onderwerp per vlog en bedenk wat je wil dat je kijker vervolgens doet.
10 praktische zakelijke vlogtips:
- Geen reclamepraatje, voorzichtig met vertrouwelijke informatie, politiek en religie
- Horizontale, verticale of vierkante opname; stem af op je kanalen
Check je omgeving voor je start (daglicht, belichting, geluid, wind, ruis etc.)
- In de lens van je smartphone kijken, niet naar jezelf in het beeldscherm
- Ga voor spreektaal en sympathie, niet teveel ‘scripten’
- Stel eens een vraag voor meer interactie
- Let op copyrights op beelden, teksten en muziek
- Denk aan ondertiteling
- Heb je ook aan je ‘call to action’ (CTA) gedacht?
- Maak gebruik van een proefkijker voordat je publiceert
Meer weten over zakelijk vloggen?
Een workshop zakelijk vloggen organiseren voor je medewerkers?
Neem contact met me op.
Korte vlogs met marketingprikkels vind je onder andere op mijn YouTube-kanaal ‘Marketing Accent’.
Lees verder: Checklist zakelijk vloggen
Checklist zakelijk vloggen – Neem je dankzij het Coronavirus ineens meer dan ooit deel aan video conferences of beeldbellen? Besef dan dat de drempel om zakelijk te vloggen voor jou meteen al veel kleiner is geworden… Pak dan nu ook je kans om je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten via bewegend beeld. Ik heb alvast ...
Geef een reactie op “Checklist zakelijk vloggen”