Checklist zakelijk vloggen

Checklist zakelijk vloggen – Neem je dankzij het Coronavirus ineens meer dan ooit deel aan video conferences of beeldbellen?

Besef dan dat de drempel om zakelijk te vloggen voor jou meteen al veel kleiner is geworden…

Pak dan nu ook je kans om je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten via bewegend beeld.

Ik heb alvast een handige checklist zakelijk vloggen voor je gemaakt, zodat jij een vliegende vlogstart kunt maken!

Checklist zakelijk vloggen

Voordat je jouw zakelijke vlog opneemt, beantwoord eerst deze 5 vragen:

  1. Wat heb je nodig om te beginnen?

Een smartphone, digitale (video)camera of PC met webcam, eventueel een selfiestick, een statief, een montageapp, eventueel een reversmicrofoon, een website en social media kanalen om je vlog te plaatsen en delen.

  1. Voor wie maak je jouw zakelijke vlog?

Leef je in je kijker in, redeneer vanuit de perceptie van je kijker, bepaal de (zakelijke) context waarin je jouw vlog opneemt en zorg voor relevantie in je boodschap.

  1. Wat is het doel en onderwerp van je zakelijke vlog?

Wil je jouw kijker informeren, overtuigen en/of vermaken?

  • Je bedrijfsverhaal overbrengen, merk versterken: missie, visie, anekdotes, ‘rondleiding’
  • Bouwen aan kennisleiderschap: interviews, rond-de-tafel-gesprek, trending topics
  • Mensen werven:dag in ‘t leven van…/ bedrijfsuitje/ behind-the-scenes
  • Event onder de aandacht brengen: voor (invite) tijdens (livestream) en na (recap)
  • Potentiële klanten trekken en verkopen: testimonials, best practises, how-to’s, demo’s
  • Band opbouwen, betrokkenheid creëren: live streaming, FAQ’s, behandel ‘pijnpunt’, tips
  1. Wat wordt je soort vlog en vlogvorm?

Ga je voor een video-log, statische vlog of ondersteunende vlog? In interviewvorm? Gepersonaliseerd? En voor inspiratie, sfeer proeven of kennisoverdracht?

  1. Wat is de inhoud van je zakelijke vlog?

Redeneer vanuit je expertise, bedenk voor opname je structuur (bijvoorbeeld de 3 dingen die terugkomen in de vlog en de volgorde waarin), beperk je tot 1 specifiek onderwerp per vlog en bedenk wat je wil dat je kijker vervolgens doet.

10 praktische zakelijke vlogtips:

  1. Geen reclamepraatje, voorzichtig met vertrouwelijke informatie, politiek en religie
  2. Horizontale, verticale of vierkante opname; stem af op je kanalen
  3. Check je omgeving voor je start (daglicht, belichting, geluid, wind, ruis etc.)
  4. In de lens van je smartphone kijken, niet naar jezelf in het beeldscherm
  5. Ga voor spreektaal en sympathie, niet te veel ‘scripten’
  6. Stel eens een vraag voor meer interactie
  7. Let op copyrights op beelden, teksten en muziek
  8. Denk aan ondertiteling
  9. Heb je ook aan je ‘call to action’ (CTA) gedacht?
  10. Maak gebruik van een proefkijker voordat je publiceert.

Veel succes met het maken van jouw vliegende vlogstart!

Hulp nodig? Let me know!

Lees verder: Checklist zakelijk vloggen

Checklist zakelijk vloggen; maak een vliegende vlogstart! Voordat je jouw zakelijke vlog opneemt, beantwoord eerst deze 5 vragen: 1. Wat heb je nodig om te beginnen? Een smartphone, digitale (video)camera of PC met webcam, eventueel een selfiestick, een statief, een montageapp, eventueel een reversmicrofoon, een website en social media kanalen om je vlog te plaatsen ...

Lees verder: Checklist zakelijk vloggen

Checklist zakelijk vloggen; maak een vliegende vlogstart! Voordat je jouw zakelijke vlog opneemt, beantwoord eerst deze 5 vragen: 1. Wat heb je nodig om te beginnen? Een smartphone, digitale (video)camera of PC met webcam, eventueel een selfiestick, een statief, een montageapp, eventueel een reversmicrofoon, een website en social media kanalen om je vlog te plaatsen ...

Geef een reactie op “Checklist zakelijk vloggen”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Intentie en beleving

Wat als je doelgroep iets anders van je merk vindt dan jijzelf? Veel bedrijven bouwen vol overtuiging aan hun merk. De kernwaarden hangen aan de muur, het logo klopt tot op de pixel en intern voelt alles glashelder. Maar wat gebeurt er als je van buiten naar binnen kijkt? Wat je bedoelt te zeggen met …

Marketingstrategie is als kleding passen

Vertragen in positioneren

meer blogs

Ontdekkingsreis AI

Ontdekkingsreis AI Toch niet weer een bericht over AI?! Vast weer iemand die ‘in je nek hijgt’ over de urgentie, de kansen of juist de gevaren. Ik merk dat het veel mensen die ik spreek benauwd en dat ze mede daarom zelfs een afkeer van AI krijgen, of in de weerstand schieten. En dat is …

Branding en Yellowstone

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten