Checklist zakelijk vloggen

Checklist zakelijk vloggen; maak een vliegende vlogstart!

zakelijk vloggen Marketing Accent - Marlene Dekkers

Voordat je jouw zakelijke vlog opneemt, beantwoord eerst deze 5 vragen:

1. Wat heb je nodig om te beginnen?

Een smartphone, digitale (video)camera of PC met webcam, eventueel een selfiestick, een statief, een montageapp, eventueel een reversmicrofoon, een website en social media kanalen om je vlog te plaatsen en delen.

2. Voor wie maak je jouw zakelijke vlog?

Leef je in je kijker in, redeneer vanuit de perceptie van je kijker, bepaal de (zakelijke) context waarin je jouw vlog opneemt en zorg voor relevantie in je boodschap.

3. Wat is het doel en onderwerp van je zakelijke vlog?

Wil je jouw kijker informeren, overtuigen en/of vermaken?

  • Je bedrijfsverhaal overbrengen, merk versterken: missie, visie, anekdotes, ‘rondleiding’
  • Bouwen aan kennisleiderschap : interviews, rond-de-tafel-gesprek, trending topics
  • Mensen werven: dag in ‘t leven van… / bedrijfsuitje / behind-the-scenes
  • Event onder de aandacht brengen: voor (invite) tijdens (livestream) en na (recap) het event
  • Potentiële klanten trekken en verkopen: testimonials, best practises, how-to’s, demo’s
  • Band opbouwen, betrokkenheid creëren: live streaming, FAQ’s, behandel ‘pijnpunt’, tips

4. Wat wordt je soort vlog en vlogvorm?

Ga je voor een video-log, statische vlog of ondersteunende vlog? In interviewvorm? Gepersonaliseerd? En voor inspiratie, sfeer proeven of kennisoverdracht?

5. Wat is de inhoud van je zakelijke vlog?

Redeneer vanuit je expertise, bedenk voor opname je structuur (bijvoorbeeld de 3 dingen die terugkomen in de vlog en de volgorde waarin), beperk je tot 1 specifiek onderwerp per vlog en bedenk wat je wil dat je kijker vervolgens doet.

10 praktische zakelijke vlogtips:

  1. Geen reclamepraatje, voorzichtig met vertrouwelijke informatie, politiek en religie
  2. Horizontale, verticale of vierkante opname; stem af op je kanalen
  3. zakelijk vloggen - Marlene Dekkers Marketing AccentCheck je omgeving voor je start (daglicht, belichting, geluid, wind, ruis etc.)
  4. In de lens van je smartphone kijken, niet naar jezelf in het beeldscherm
  5. Ga voor spreektaal en sympathie, niet teveel ‘scripten’
  6. Stel eens een vraag voor meer interactie
  7. Let op copyrights op beelden, teksten en muziek
  8. Denk aan ondertiteling
  9. Heb je ook aan je ‘call to action’ (CTA) gedacht?
  10. Maak gebruik van een proefkijker voordat je publiceert

Meer weten over zakelijk vloggen?

Een workshop zakelijk vloggen organiseren voor je medewerkers?

Neem contact met me op.

Korte vlogs met marketingprikkels vind je onder andere op mijn YouTube-kanaal ‘Marketing Accent’.

Geef een reactie op “Checklist zakelijk vloggen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Contentmarketing: snel en gestructureerd nieuwe ideeën ontdekken   Contentcreatie. Weet je niet welke kennis je nu weer moet gaan delen om online zichtbaar en vindbaar te zijn en blijven? Of denk je dat je niets ‘nieuws’ te melden hebt, dat je klanten toch niet zitten te wachten op jouw verhalen? Gaat het er eigenlijk nog …

Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

Checklist zakelijk vloggen

meer blogs

klantmagneet worden

Hoe word je een magneet voor klanten? Hoe word je klantmagneet? Door consequent te bouwen aan vertrouwen. Door je relevante expertise te delen en zo kennisleiderschap te veroveren bij je klanten. Zodat klanten je gaan zien als de gids tijdens hun koopreis, de expert, de bron voor informatie en de adviseur die hen verder helpt. …

3 vragen voor effectieve content

Enthousiasme overtuigt

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten