Checklist zakelijk vloggen

Checklist zakelijk vloggen; maak een vliegende vlogstart!

zakelijk vloggen Marketing Accent - Marlene Dekkers

Voordat je jouw zakelijke vlog opneemt, beantwoord eerst deze 5 vragen:

1. Wat heb je nodig om te beginnen?

Een smartphone, digitale (video)camera of PC met webcam, eventueel een selfiestick, een statief, een montageapp, eventueel een reversmicrofoon, een website en social media kanalen om je vlog te plaatsen en delen.

2. Voor wie maak je jouw zakelijke vlog?

Leef je in je kijker in, redeneer vanuit de perceptie van je kijker, bepaal de (zakelijke) context waarin je jouw vlog opneemt en zorg voor relevantie in je boodschap.

3. Wat is het doel en onderwerp van je zakelijke vlog?

Wil je jouw kijker informeren, overtuigen en/of vermaken?

  • Je bedrijfsverhaal overbrengen, merk versterken: missie, visie, anekdotes, ‘rondleiding’
  • Bouwen aan kennisleiderschap : interviews, rond-de-tafel-gesprek, trending topics
  • Mensen werven: dag in ‘t leven van… / bedrijfsuitje / behind-the-scenes
  • Event onder de aandacht brengen: voor (invite) tijdens (livestream) en na (recap) het event
  • Potentiële klanten trekken en verkopen: testimonials, best practises, how-to’s, demo’s
  • Band opbouwen, betrokkenheid creëren: live streaming, FAQ’s, behandel ‘pijnpunt’, tips

4. Wat wordt je soort vlog en vlogvorm?

Ga je voor een video-log, statische vlog of ondersteunende vlog? In interviewvorm? Gepersonaliseerd? En voor inspiratie, sfeer proeven of kennisoverdracht?

5. Wat is de inhoud van je zakelijke vlog?

Redeneer vanuit je expertise, bedenk voor opname je structuur (bijvoorbeeld de 3 dingen die terugkomen in de vlog en de volgorde waarin), beperk je tot 1 specifiek onderwerp per vlog en bedenk wat je wil dat je kijker vervolgens doet.

10 praktische zakelijke vlogtips:

  1. Geen reclamepraatje, voorzichtig met vertrouwelijke informatie, politiek en religie
  2. Horizontale, verticale of vierkante opname; stem af op je kanalen
  3. zakelijk vloggen - Marlene Dekkers Marketing AccentCheck je omgeving voor je start (daglicht, belichting, geluid, wind, ruis etc.)
  4. In de lens van je smartphone kijken, niet naar jezelf in het beeldscherm
  5. Ga voor spreektaal en sympathie, niet teveel ‘scripten’
  6. Stel eens een vraag voor meer interactie
  7. Let op copyrights op beelden, teksten en muziek
  8. Denk aan ondertiteling
  9. Heb je ook aan je ‘call to action’ (CTA) gedacht?
  10. Maak gebruik van een proefkijker voordat je publiceert

Meer weten over zakelijk vloggen?

Een workshop zakelijk vloggen organiseren voor je medewerkers?

Neem contact met me op.

Korte vlogs met marketingprikkels vind je onder andere op mijn YouTube-kanaal ‘Marketing Accent’.

Lees verder: Relevantie in zakelijke blogs en vlogs

Relevantie in zakelijke blogs en vlogs Relevanter worden voor je lezers en kijkers? Ik geef je graag 3 tips waardoor je zakelijke blogs en vlogs (nog) succesvoller worden…

Geef een reactie op “Checklist zakelijk vloggen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Kennisleiderschap om met je bedrijf te schitteren

Laat dankzij kennisleiderschap je bedrijf schitteren   Kennisleiderschap (of de Engelse marketingterm ‘thought leadership’) komt er op neer dat je jouw klant met jouw expertise een vernieuwende kijk geeft op zijn of haar problemen en worstelingen. De kern van kennisleiderschap is namelijk het bieden van een  op relevante thema’s en dit concreet uitdragen in wat …

Marketingkansen pakken door op trends in te spelen

BedrijfsDNA; wat is het en wat brengt het?

meer blogs

Contentmissie in b2b formuleren

Heb je nog geen volledige contentstragtegie uitgewerkt, maar wil je toch graag werken vanuit een bepaalde basis? Formuleer dan als houvast de contentmissie van je bedrijf. Deze bestaat uit 3 onderdelen.

Toegevoegde waarde in b2b

Achterliggend verlangen van b2b klanten

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten