Blijf je verwonderen, dan kun je altijd content delen

magische wereld vol content om te delen“Blijf je verwonderen, zie in het gewone het bijzondere
Open je oren en je luistert, open je hart en je hoort
Open je ogen en je kijkt, maar niets is wat het lijkt
Laat je overdonderen en zie in het gewone het bijzondere”
Huub van der Lubbe – ‘Verwonderen’ ft. Ali B

De zoektocht naar waardevolle content

Ik vind het een prachtige tekst en het nummer geeft me kippenvel. Daarom heeft het me denk ik ook geïnspireerd om dit artikel te schrijven. ‘So what, dat het jou inspireerde’. Misschien denk je dat nu. Maar dat is nou juist waar deze blog over gaat. Dit nummer zette me aan tot het delen van een beetje kennis met jullie. Is het nieuw wat ik met je deel? Voor mij niet. Voor jou misschien wel…

Content delen? Ik hoor te vaak van mijn klanten dat zij geen nieuws te melden hebben. Of als ze het al content hebben, vinden ze het niet waardig genoeg om te delen. ‘Bloggen en tweeten? Waarover dan? Wat is daar nou interessant aan? Dat weet toch iedereen al lang?’

Nog nooit heb ik hierop bevestigend moeten reageren. Soms blijkt het een ‘smoesje’, omdat de angst om te delen teveel regeert. Soms is het een regelrechte onderschatting van de waarde die met de wereld gedeeld mag en kan worden. Vaak nog, is het de intern gerichte blik die vertroebelt…

Er is altijd nieuws, echt waar.

Er is altijd informatie waardevol genoeg om te delen. Om het te ontdekken moet alleen wel even op die andere stoel gaan zitten. De stoel van je klant dus. Zet haar of zijn bril eens op en kijk met vernieuwde scherpte door die andere bril naar je eigen bedrijf. Jij bent de specialist op jouw gebied, de kenner. Nagenoeg alles is daarom al gesneden koek voor jou. Ook jargon dat je ongemerkt nog te veel gebruikt in je communicatie.

Weet je, de geïnteresseerde is slechts een voorbijganger die zich, door de behoefte die is ontstaan, vaak korte tijd bereid voelt om zich te verdiepen in jouw wereld.

Een magische wereld vol verrassingen

Je herkent dit vast wel. Je bent begonnen aan je nieuwe baan en je verwondert je over de grote wereld die erachter blijkt te zitten. Ik heb dat zelf ervaren met de wereld van de steigermaterialen, of deuren bijvoorbeeld. Je staat simpelweg niet stil bij wat er allemaal komt kijken. Zo’n ogenschijnlijk eenvoudig gebruiksproduct… Alleen al alles rondom kwaliteit en zekerheid is voor jou een onuitputtelijke bron van kennis, klaar om te delen.

Daar zit ’m ook meteen de crux vermoed ik; wat voor jouw oud (nieuws) is, is voor een ‘buitenstaander’ nieuw nieuws.

Ik besef het, ik heb het makkelijk als ik bij een bedrijf binnenstap. Op zo’n moment is voor mij namelijk bijna alles nieuw(s). Ik stap iedere keer opnieuw in die nieuwe, magische wereld. Ik stel vragen, heel veel vragen. Maar dat kun je zelf ook doen natuurlijk.

Stel jouw collega’s vragen. Leer van elkaar. En als je dat dan toch aan het doen bent, maak er dan meteen een interviewblog van, net als ik dat voor bedrijven wel eens doe. Dan heb je jouw content al weer te pakken. Is dat dan waardevol? Als je jouw klant kent, dan weet je dat wel…

waardevolle contentWellicht wat inspiratie voor je. Onderwerpen waarover jij als expert jouw specialistische kennis kunt delen:

  • Zet je klanten in de schijnwerpers. Laat hen vertellen wat ze van je vinden.
  • Verhalen van collega’s
  • De geschiedenis van…, of ‘hoe het vroeger ging en hoe nu’
  • Nieuwste technieken, de voor- en nadelen
  • Actualiteiten waarop je vanuit jouw expertise handig in kunt spelen
  • ´Jargon´ uitgelegd
  • Trends in jouw vakgebied, aangevuld met jouw visie daarop
  • Interessante en leuke video’s die je op welke manier dan ook inspireerde tot…
  • Inzichten die je door de jaren heen met jouw expertise gekregen hebt
  • Etc.

Deze lijst is eindeloos verder aan te vullen natuurlijk. Draag er gerust aan bij, wellicht dat anderen er ook door geïnspireerd raken.

Er is vaak meer goud in huis dan je denkt, laat het dus schitteren

Als een ware goudzoeker kun je de verhalen ophalen bij je collega´s, bij je klanten. Ben je werkzaam in de maakindustrie? Dan heb je waarschijnlijk te maken met eigen (half)fabricaten, speciale technieken, noeste arbeid of een puur Hollands product. Of wat dacht je van die rijke en trotse historie, state-of-the-art fabrieken en machines, geavanceerde methodes of dat eeuwenoud vakmanschap?

Lukt het je niet jullie goud te ontdekken? Wellicht kan ik jullie op weg, bel me dan gerust eens.

De essentie

De specialist ben jij. Bijna alles op jouw vakgebied is daarom gesneden koek voor je. Maar niet voor jouw (potentiële) klant. Die heeft zich niet net als jij, al jaren verdiept. Die wil ‘Jip en Janneke’ uitleg. Vanaf het begin, niet halverwege het verhaal. Die wil kort, krachtig, in duidelijke en heldere bewoordingen horen wat hij of zij er aan heeft. Wat het brengt. Welke oplossing het is voor zijn of haar specifieke probleem. Die wil als ‘leek’ serieus genomen worden. Weet jij af te dalen naar dat punt? Dan ben je echt duidelijk. Dan is het echt waardevolle content die je deelt. Dan word je gevonden en dan word je gekocht.

Dus, zie jij in het voor jou gewone, weer het bijzondere?

Dan heb je altijd waardevolle content waarmee je anderen kunt verwonderen.

Lees verder: Marketing van ‘inside out’ naar ‘outside in’

Van ‘inside out’ naar ‘outside in’ marketing & communicatie Vaak merk ik bij toeleverende bedrijven aan de bouw, dat er enorm gepassioneerde mensen werken met heel veel kennis van zaken. Geweldig om te zien. Dat wat via hun marketing en communicatie daarvan de ‘buitenwereld’ bereikt, is echter grotendeels vanuit het bedrijf zelf geredeneerd. Sla er ...

Lees verder: Van DNA naar beter in B2B marketing

Stappenplan om te bouwen aan oprechte B2B marketing Willen jullie met je bedrijf gezien worden als kennisleider? Dan zal je niet alleen een vernieuwende kijk moeten bieden in jullie expertisegebied, maar die vernieuwende kijk vervolgens ook uitdragen in alles dat jullie bieden, doen en bewijzen. Geen sinecure dus! Het draait daarbij eigenlijk allemaal om het ...

Geef een reactie op “Blijf je verwonderen, dan kun je altijd content delen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Help je klant te kiezen voor jou vanuit het heldere DNA van je bedrijf

Het heldere DNA van je bedrijf Dankzij digitalisering en technologie is je klant veranderd. Zijn zoektocht is veranderd. Zijn wereld is veel groter geworden. Daarmee ook de keuze(stress). Hij verlangt daarom iets anders van je. Namelijk dat je ‘m in zijn zoektocht helpt te kiezen (voor jou). Juist in B2B. Kwaliteit en service zijn basisvereisten. …

Marketing van ‘inside out’ naar ‘outside in’

Blijft het bij een droomoplevering, of gaan we het anders doen in de bouw?

meer blogs

Keuzeproces in B2B

Keuzeproces in B2B Kiezen vinden wij lastig. Teveel of te weinig keuze leidt daarom uiteindelijk vaak tot het niet maken van een keuze. Help daarom jouw ideale klant te kiezen (voor jou).

Waardepropositie in B2B

LinkedIn-code voor B2B

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten