De echte eigenaar van jouw merk is de gebruiker

Cattle_branding_(Grabill_1888,_cropped)

De echte eigenaar van jouw merk? De gebruiker!

Voor jouw klant betekent jouw merk wat hij of zij vindt dat het moet betekenen.

Misschien besef je het nog niet helemaal, maar jouw merk is minder en minder jouw ‘eigendom’. Het is al lang niet meer een beheersbaar stapeltje van je logo, advertentie, corporate identiteit en marketingactiviteiten. Het gaat steeds meer over de set van unieke waarden die je merk (ook) representeert en de bedoeling die je ermee hebt in de maatschappij. Er is namelijk een belangrijke verandering gaande… Een machtsverschuiving. Waar je dus ook echt iets mee ‘moet’.

Koeienboeren, de merk-uitvinders

Wist je dat rond 1650 ongeveer het idee van het ‘merk’ ontstaan is? Dankzij koeienboeren. Zij (brand)merkten hun veestapel om eigenaarschap aan te tonen, niet meer en niet minder. Ja, ook wel om de herkenbaarheid natuurlijk, maar dan puur zodat zijzelf hun eigen koeien tussen die van collega-koeienboeren terug konden vinden. Onderscheid in de puurste betekenis van het woord. Niet zozeer om zich te onderscheiden van de rest van de wereld. Want dat belang was er toen nog niet.

Het merk als garantie

Niet veel later werden ook producten gemerkt. Zoals houten wijnkistjes bijvoorbeeld. Al wel met andere redenen (naast eigenaarschap en herkenbaarheid, zoals bij de koeien het geval was). Het merk op het kistje garandeerde namelijk ook de (goede) herkomst en de kwaliteit van de wijn.

Daarna ging het rap met ‘het merken’. Het werd big, big business. Er zijn merken die inmiddels meer waard zijn dan het bruto binnenlands product van menig land! En alles, echt alles krijgt vandaag de dag een stempel, is een merk. Niet alleen producten en diensten, maar ook religie, politiek, steden en landen bijvoorbeeld. En mensen niet te vergeten. Want wat is jouw personal brand?

Lees verder over het merk als soortaanduiding en gebruiksvoorwerp op Marketingfacts

Hier vind je ook 6 vragen die je jezelf kunt stellen om te toetsen of je mee kunt in deze ontwikkelingen.

Want ben jij je voldoende bewust van de machtsverschuiving van fabrikant naar gebruiker? 

Afbeelding: John C. H. Grabill [Public domain], via Wikimedia Commons

Lees verder: Authenticiteit? We zijn aardig van ons padje…

‘Authenticiteit: echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig’. Ben jij eigenlijk wel wie je bent? Er wordt voortdurend op gehamerd. We moeten authentiek zijn. Wij vrouwen, ons merk, ons bedrijf. Trouw aan ons DNA, onze persoonlijkheid, innerlijke drijfveren en overtuiging. Dan stralen we geloofwaardigheid en betrouwbaarheid uit. Voor inbound marketing een voorwaarde. Dus we willen dat! ‘Eitje’ toch? ...

Geef een reactie op “De echte eigenaar van jouw merk is de gebruiker”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Wel of geen unicorn in marketing?

Je hoeft geen unicorn te zijn in marketing en communicatie Je hoeft niet uniek te zijn om op te vallen. Zoek jij in je marketing en communicatie ook naar dat ene unieke element? Iets wat niemand anders doet? Dat is niet nodig. Jouw klanten zoeken gelukkig geen unicorn. Ze zoeken iemand die hun uitdagingen begrijpt. …

Prive versus zakelijk AI gebruik

Is klantentrouw bij jou een strategie?

meer blogs

Vertrouwen komt te voet, gaat te paard.

Vertrouwen. Het komt te voet. Het gaat te paard. Je bouwt het langzaam op. Stap voor stap. In elke belofte die je nakomt. Maar ook met elke eerlijke “nee”. Vooral in hoe je óók ná de deal zichtbaar blijft en handelt. Geschapen verwachtingen waarmaakt. Marketing schept verwachtingen. Sales nodigt uit. Communicatie bevestigt. Samen zorgen ze …

Durf te kiezen

zichtbaarheid versus gekozen worden

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten