Oprechte marketing

Oprechte marketingOprechte marketing? Ja, want wij marketeers hebben in de afgelopen jaren een beroerde reputatie opgebouwd rondom ons vakgebied. Wie vertrouwt reclame eigenlijk nog? Wie wil er nog lastig gevallen worden tijdens het eten? Zelfs de grootste leek neemt een wantrouwend houding aan, als het gaat om commerciële boodschappen. Je zou daarom zeggen dat in deze tijd van transparantie we eens goed achter onze oren gingen krabben.

Klantproces zonder frictie

Is het nog wel slim om op die ingeslagen weg door te gaan? Is het niet beter om manipulatie en misleiding achter ons te laten? En oprecht je aanbod te gaan vermarkten? Digitalisering, technologie en internet hebben ons inmiddels een aantal dingen duidelijk gemaakt: alles moet sneller, makkelijker en nuttiger.

Oftewel, er mag geen frictie meer zijn in het klantproces. Als klanten hun verwachtingen naar beneden bij moeten stellen, is er sprake van frictie. En niet zo’n beetje ook.

Opgestapelde schending van vertrouwen

Hoe we onze ‘marketingreputatie’ eigenhandig naar de haaien helpen? Het zal een optelsom van verschillende invloeden zijn. Van misbruik van beschikbare data (gepersonaliseerde – lees hogere – prijzen op basis van je zoekhistorie), te bizarre lachwekkende (flut)namen om ‘technologische nieuwigheden’ aan te kondigen (schoonheidsbranche), tot manipulatieve verleidingstechnieken (lokprijzen in de reisbranche) of gewoon keihard liegen (voorbeelden in de financiële sector).

Lees verder over oprechte marketing op Marketingfacts, waar dit artikel eerder verscheen.

Reageren kan onderaan deze pagina.

 

Lees verder: Egoloze marketing, wie durft?

Het is 1984. Boven in een kamertje speelt een vijfjarig meisje. Ze heeft hoogrode koontjes en vrolijke springstaartjes. Op alles dat ze tegenkomt, is ze ijverig prijskaartjes aan het plakken. Durf je stilletjes om het hoekje te kijken, dan laat ze je pas gaan als ze je alles heeft kunnen laten zien. Maar iets kopen? ...

Geef een reactie op “Oprechte marketing”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Intentie en beleving

Wat als je doelgroep iets anders van je merk vindt dan jijzelf? Veel bedrijven bouwen vol overtuiging aan hun merk. De kernwaarden hangen aan de muur, het logo klopt tot op de pixel en intern voelt alles glashelder. Maar wat gebeurt er als je van buiten naar binnen kijkt? Wat je bedoelt te zeggen met …

Marketingstrategie is als kleding passen

Vertragen in positioneren

meer blogs

Ontdekkingsreis AI

Ontdekkingsreis AI Toch niet weer een bericht over AI?! Vast weer iemand die ‘in je nek hijgt’ over de urgentie, de kansen of juist de gevaren. Ik merk dat het veel mensen die ik spreek benauwd en dat ze mede daarom zelfs een afkeer van AI krijgen, of in de weerstand schieten. En dat is …

Branding en Yellowstone

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten