Personal branding, jezelf passievol profileren

Jezelf passievol profileren via online personal branding

Misschien herken je dit, misschien ook niet. Ik was zoekende. Jarenlang zelfs. En als ik eerlijk ben, tot een paar jaar geleden wist ik niet eens wat het gevoel nou echt was. ‘Passie’. Eigenlijk wel een holle term, magisch, maar ook ontastbaar. Had ik het wel naar mijn zin dan? Was ik wel gelukkig? Ja hoor, het kwam gewoon zoals het kwam, ik deed wat van me verlangd werd, vond mijn baan wel ‘leuk’. Alles ging zo z’n gangetje.

Hoe anders is dat nu! Want zonder overdrijven, wat voel ik een enorme passie! En wat brengt het veel moois! Ik vind mijn vak marketing en de werkzaamheden daarin echt helemaal te gek, heb continu de neiging er alles over te willen weten en leren, en doe dat dan ook, raak er niet over uitgepraat en heb echt het gevoel dat ik mijn ‘purpose’ definitief gevonden heb. Hoe fijn is het om eindelijk die innerlijke rust te vinden. Weten dat je op je plek zit. Ik heb dat jarenlang niet geweten.
Nu is het kristalhelder voor me. Ik wil mensen en bedrijven helpen met marketing, meer dan ooit tevoren. De veranderingen vliegen ons om de oren en ik hoop daarom op het gebied van vernieuwing in het vak een gids te kunnen zijn voor velen. Dus ik heb mijn baan opgezegd en ben voor mezelf begonnen. Zo wil ik mijn steentje bijdragen aan het grotere geheel.

Met een passievolle purpose word je een powerbrand

Want dat is wel waar het naartoe gaat. Wat ook van jou verwacht wordt. Een waardevol steentje bijdragen. Echte, pure waarde bieden. Anderen verder helpen met jouw expertise. Niet eens zozeer vanuit commercieel oogpunt. Natuurlijk, dat is een fijn resultaat als je het goed doet. Nee, veel meer vanuit je eigen overtuiging, drijfveren en waarden. Wij vrouwen zijn nog vaak te bescheiden. Dat is algemeen bekend. Is dat erg? Nee hoor. Het is ook een hele mooie eigenschap tussen de soms schreeuwerige ego’s. Maar ‘te’ is nooit goed, ook niet in deze context. Deze tijd verlangt namelijk echt iets anders van je.


Jij als powerbrand

exsist

Door anonimiteit, digitalisering, technologie en schaalvergroting wordt het steeds belangrijker om jezelf onderscheidend (online) op de kaart te zetten. Mensen doen zaken met mensen en identificeren zich daarom ook veel sneller met een persoon dan met een merk of bedrijf. Dus moet jij op gaan vallen. Die smashing eerste indruk achterlaten. Een powerbrandworden! Doe je dat door jezelf te zijn en te blijven, dan valt er veel te winnen voor je, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak.

Zakelijk succes:

–          Je profileert jezelf als professional

–          Je bent een ambassadeur voor je bedrijf

–          Je zet vakmanschap in de schijnwerpers

–          Je geeft je merk een gezicht

–          Je kunt relaties verstevigen en de gunfactor vergroten

–           Je draagt bij aan zichtbaarheid en herkenbaarheid met jouw verhaal

Persoonlijk succes:

–          Je bent een ondernemer in je eigen werk

–          Je maakt jezelf onafhankelijker

–          Je staat in je eigen kracht

–          je creëert meer mogelijkheden voor jezelf

–          je trekt mensen aan die bij jou passen

Wie je bent in de wereld bepaal je vandaag de dag gelukkig voor een groot gedeelte zelf. Dankzij internet ligt de wereld aan je voeten en kun je goed laten zien wat je in huis hebt. Doe dat dan ook! Jij kunt nu zelf de touwtjes stevig in handen nemen. Jouw persoonlijke waarden, talenten, ervaring, kennis en ook jouw eigenaardigheden, het zijn allemaal waardevolle ingrediënten die bijdragen aan het krachtige merk ‘jij’.

Beginnen dus!

‘Alle begin is moeilijk’. Die uitdrukking is er niet voor niets. Maar betekent dat dan dat je jezelf tegen moet laten houden? ‘Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan van de dingen die je niet gedaan hebt’. Ook die uitdrukking is er niet voor niets. Soms heb je alleen nog een flinke dosis lef nodig.

Ikzelf heb ervaren dat als je eenmaal echte passie voelt, je een bepaalde innerlijke gedrevenheid ervaart, die je onbewust een flinke portie durf geeft. Anders zou ik nooit in deze tijd voor het zelfstandig ondernemerschap gekozen hebben. Natuurlijk benader je de zaken rationeel. Zet gerust de voors en tegens voor jezelf op een rijtje. Dat is nooit verkeerd. Maar hoe dan ook, je gaat het ervaren, je laat je door niets of niemand meer uit het veld slaan! Je gelooft sterk in jezelf en je eigen keuzes en gaat uit van je eigen kracht.

Passie biedt je een soort innerlijk kompas waarop je mag vertrouwen

Bovendien straal je door passie jouw kracht ook uit naar anderen. Het is zelfs een beetje besmettelijk. Dat komt waarschijnlijk omdat het enthousiasmeert en authentiek overkomt. Je kunt die flikkering in je ogen, het enthousiasme in je stem en die gedrevenheid simpelweg niet veinzen. Daar wordt trouwens vroeg of laat toch doorheen geprikt als het wel zo mocht zijn. Echte passie werkt aanstekelijk, uit zich moeiteloos en inspireert anderen.

Het geeft dus ook meteen je zelfvertrouwen een enorme boost. Natuurlijk, onzekerheid kent iedereen en het gaat niet vanzelf, maar het geloof in jezelf helpt je de hordes die op je pad komen stuk voor stuk te nemen, door te zetten als het even tegenzit en bij scepsis de mensen toch mee te krijgen. Het helpt je ook je eigen pad te kiezen, ook als anderen hun bedenking of afwijzing daarover niet voor zich kunnen houden.

Zelfprofilering

comfort zone magic

Ook voor de ‘bescheiden vrouwen’ onder ons, is zelfprofilering online gemakkelijker dan ooit. En ja, ook hier geldt: pas buiten je eigen comfort zone vind je de echte magie…

Zolang je uitingen een deel van jezelf zijn, waar je zelf voor 110% achter staat, wie of wat staat je dan in de weg?

Probeer het eens. De leuke reacties voeden je zelfverzekerdheid.

 


Worstel je nog met jezelf op de kaart zetten, begin dan met de allerbelangrijkste vraag: ‘waarom?’ Geen enkele vraag is zo efficiënt om te achterhalen wat jouw passie is. Op momenten dat ik mensen en bedrijven mag helpen hun DNA, passie, drijfveren en motivatie te ontdekken, is dit één van de kernvragen die continu terugkomt. Niets zo efficiënt als stilstaan bij waarom je iets doet, wilt, vraagt of aangeeft. Het is zo’n beetje mijn motto geworden in het hele leven.

Ben je op zoek naar wat houvast? Je vindt het door de volgende vragen te beantwoorden:

–          Heb ik mijn unieke identiteit helder voor ogen?

–          Komt dit vanuit mijn eigen, intrinsieke motieven?

–          Welke eigen koers kies ik en waarom?

–          Waarin zit mijn specifieke onderscheid?

–          Welk visitekaartje wil ik afgeven?

–          Waarin wil ik als expert gezien worden?

–          Op wie richt ik mij?

–          Hoe ga ik dit uitdragen?

–          Wat mis ik nog om mijn doel te behalen?

De Schotse filosoof Hume zei in de 18e eeuw al: ‘de rede is de slaaf van de passies’. Laat je ratio dus wel je advocaat van de duivel zijn, maar volg toch vooral je hart!

Lees verder: Van DNA naar beter in B2B marketing

Stappenplan om te bouwen aan oprechte B2B marketing Willen jullie met je bedrijf gezien worden als kennisleider? Dan zal je niet alleen een vernieuwende kijk moeten bieden in jullie expertisegebied, maar die vernieuwende kijk vervolgens ook uitdragen in alles dat jullie bieden, doen en bewijzen. Geen sinecure dus! Het draait daarbij eigenlijk allemaal om het ...

Lees verder: Marketing van ‘inside out’ naar ‘outside in’

Van ‘inside out’ naar ‘outside in’ marketing & communicatie Vaak merk ik bij toeleverende bedrijven aan de bouw, dat er enorm gepassioneerde mensen werken met heel veel kennis van zaken. Geweldig om te zien. Dat wat via hun marketing en communicatie daarvan de ‘buitenwereld’ bereikt, is echter grotendeels vanuit het bedrijf zelf geredeneerd. Sla er ...

Geef een reactie op “Personal branding, jezelf passievol profileren”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Help je klant te kiezen voor jou vanuit het heldere DNA van je bedrijf

Het heldere DNA van je bedrijf Dankzij digitalisering en technologie is je klant veranderd. Zijn zoektocht is veranderd. Zijn wereld is veel groter geworden. Daarmee ook de keuze(stress). Hij verlangt daarom iets anders van je. Namelijk dat je ‘m in zijn zoektocht helpt te kiezen (voor jou). Juist in B2B. Kwaliteit en service zijn basisvereisten. …

Marketing van ‘inside out’ naar ‘outside in’

Blijft het bij een droomoplevering, of gaan we het anders doen in de bouw?

meer blogs

Keuzeproces in B2B

Keuzeproces in B2B Kiezen vinden wij lastig. Teveel of te weinig keuze leidt daarom uiteindelijk vaak tot het niet maken van een keuze. Help daarom jouw ideale klant te kiezen (voor jou).

Waardepropositie in B2B

LinkedIn-code voor B2B

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten