Wat te doen tegen desinformatie?

Desinformatie, wat te doen?

“Onderwijs is het machtigste wapen dat je kan gebruiken om de wereld te veranderen.” Dat zei Nelson Mandela. En ik denk dat het belangrijker wordt dan ooit nu desinformatie zich razendsnel verspreidt en grote beïnvloeders als Mark Zuckerberg het einde van factchecks aangekondigd hebben.

Je kunt er moedeloos van worden, want wat betekent dit nu echt en waar gaat dit allemaal heen? En hoeveel invloed heb je nu helemaal zelf op zo’n grote maatschappelijke ontwikkeling?

Echtheid

Toch denk ik dat je op jouw manier zeker ook een bijdrage kunt leveren. Als we dat namelijk allemaal doen, dan ontstaat er een tegenbeweging. Van echtheid die moedig op blijft boksen tegen het neppe. Gaat dat genoeg zijn? Dat zullen we gaan ervaren, maar we zitten in ieder geval niet hulpeloos toe te kijken en dat geeft mij in ieder geval goede moed.

Kennis delen

Wat kun je doen? Blijft oprecht je kennis delen. In het marketingvak betekent dat bijvoorbeeld educatieve content blijven creëren, zodat je jouw doelgroep echt vooruit helpt met waardevolle kennis. Ondertussen bouw je als persoon aan vertrouwen door op jouw authentieke manier je expertise te blijven delen en onderscheid je jezelf ook meteen van anderen in jouw markt.

Hoe complexer de wereld wordt door dit soort ontwikkelingen, hoe meer behoefte er ontstaat aan betrouwbare, inhoudelijke content. Hoe klein dit in het grotere geheel ook lijkt te zijn, als betrouwbare kennispartner kan ook jij jouw steentje blijven bijdragen aan een beter geïnformeerde samenleving.

Doe je mee?

Lees verder: Kennisleiderschap om met je bedrijf te schitteren

Laat dankzij kennisleiderschap je bedrijf schitteren   Kennisleiderschap (of de Engelse marketingterm ‘thought leadership’) komt er op neer dat je jouw klant met jouw expertise een vernieuwende kijk geeft op zijn of haar problemen en worstelingen. De kern van kennisleiderschap is namelijk het bieden van een  op relevante thema’s en dit concreet uitdragen in wat ...

Geef een reactie op “Wat te doen tegen desinformatie?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Wel of geen unicorn in marketing?

Je hoeft geen unicorn te zijn in marketing en communicatie Je hoeft niet uniek te zijn om op te vallen. Zoek jij in je marketing en communicatie ook naar dat ene unieke element? Iets wat niemand anders doet? Dat is niet nodig. Jouw klanten zoeken gelukkig geen unicorn. Ze zoeken iemand die hun uitdagingen begrijpt. …

Prive versus zakelijk AI gebruik

Is klantentrouw bij jou een strategie?

meer blogs

Vertrouwen komt te voet, gaat te paard.

Vertrouwen. Het komt te voet. Het gaat te paard. Je bouwt het langzaam op. Stap voor stap. In elke belofte die je nakomt. Maar ook met elke eerlijke “nee”. Vooral in hoe je óók ná de deal zichtbaar blijft en handelt. Geschapen verwachtingen waarmaakt. Marketing schept verwachtingen. Sales nodigt uit. Communicatie bevestigt. Samen zorgen ze …

Durf te kiezen

zichtbaarheid versus gekozen worden

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten