Hoe bepaal je de prijs?

Prijsbepaling blijft een ding

Allerbelangrijkste om te onthouden: de prijs die je klant als eerlijk en waardevol ervaart is belangrijker dan de werkelijke kosten. En dat heeft alles te maken met perceptie.

Met de prijsperceptie.


Ken je het experiment rondom prijsperceptie met Joshua Bell?

Deze wereldberoemde violist speelde in de metro van Washington DC.

Niemand keek op of om. Opbrengst: $32.

 

Dezelfde violist. Dezelfde Stradivarius van $3.5 miljoen. Dezelfde muziek.

Maar nu in een concertzaal. Uitverkocht voor $100 per ticket.

Staande ovatie.

Het verschil?

Context en perceptie.

Je product is net zo goed als de context waarin je het presenteert. Prijs = perceptie. En dat doet wat met de waarde(perceptie). Daarom wordt gratis vaak gezien als waardeloos. En ja, een hogere prijs creëert terecht ook hogere verwachtingen.

Durf je producten en diensten te prijzen op waarde, niet op kosten. Het gaat dus niet alleen om wat je verkoopt (moet goed zijn), maar vooral ook hoe je het presenteert.

Geef een reactie op “Hoe bepaal je de prijs?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Wel of geen unicorn in marketing?

Je hoeft geen unicorn te zijn in marketing en communicatie Je hoeft niet uniek te zijn om op te vallen. Zoek jij in je marketing en communicatie ook naar dat ene unieke element? Iets wat niemand anders doet? Dat is niet nodig. Jouw klanten zoeken gelukkig geen unicorn. Ze zoeken iemand die hun uitdagingen begrijpt. …

Prive versus zakelijk AI gebruik

Is klantentrouw bij jou een strategie?

meer blogs

Vertrouwen komt te voet, gaat te paard.

Vertrouwen. Het komt te voet. Het gaat te paard. Je bouwt het langzaam op. Stap voor stap. In elke belofte die je nakomt. Maar ook met elke eerlijke “nee”. Vooral in hoe je óók ná de deal zichtbaar blijft en handelt. Geschapen verwachtingen waarmaakt. Marketing schept verwachtingen. Sales nodigt uit. Communicatie bevestigt. Samen zorgen ze …

Durf te kiezen

zichtbaarheid versus gekozen worden

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten