Hoe krijg je een betere marktpositie?
Een betere marktpositie krijgen
Een betere marktpositie krijgen in de maakindustrie?
Dan moet je gezien worden.
En dan moet je opvallen tussen de rest.
Maar jezelf onderscheidend in de kijker spelen gaat niet alleen over het produceren van producten; het gaat ook over hoe je produceert, waarom je produceert en voor wie.
Houd je positionering daarom nog eens goed tegen het licht en scherp ‘m aan als dat nodig is:
– Bepaal je ideale doelgroep: wie zijn die ideale klanten, wat zijn hun specifieke behoeften en wie neemt de beslissingen of beïnvloed deze?
– Is je merkidentiteit onderscheidend genoeg? Wat maakt je uniek of wat kun je dusdanig uitvergroten zodat je juist daarom (h)erkent wordt?
– Met wie bij jij eigenlijk in de race? Analyseer de concurrentie, ben je onderdeel van de kudde? Misschien is het slim om je op een nichemarkt te richten.
– Bepaal je unieke verkooppropositie: ontdek de behoeften van je doelgroep (de vraag achter de vraag), laat weten dat jij die snapt en benadruk je sterke punten in de oplossing die je biedt. Bewijs dit continu.
Val jij al op tussen de rest?
Lees verder: Wel of geen unicorn in marketing?
Je hoeft geen unicorn te zijn in marketing en communicatie Je hoeft niet uniek te zijn om op te vallen. Zoek jij in je marketing en communicatie ook naar dat ene unieke element? Iets wat niemand anders doet? Dat is niet nodig. Jouw klanten zoeken gelukkig geen unicorn. Ze zoeken iemand die hun uitdagingen begrijpt. ...
Lees verder: zichtbaarheid versus gekozen worden
Zichtbaar zijn is niet hetzelfde als herkend en gekozen worden. Je kunt als bedrijf actief zijn op LinkedIn, regelmatig een nieuwsbrief versturen en bijvoorbeeld de lokale sportclub sponsoren. Maar als je niet helder hebt waar je voor staat, dan komt je boodschap niet over. En blijft jouw toegevoegde waarde onzichtbaar voor de mensen die je ...

Geef een reactie op “Hoe krijg je een betere marktpositie?”