De (gebrekkige) marketingkracht van MKB-familiebedrijven

De meeste bedrijven zijn ooit gestart vanuit een eerlijke, oprechte missie. Door de jaren heen verandert dit langzaam, bijvoorbeeld door het maken van diverse korte termijn keuzes. Waar de focus voorheen op de mensen lag, verschuift deze meer en meer naar het maken van snelle winsten. Tegelijkertijd verliest een bedrijf op deze manier stukje bij beetje haar ziel. 

Marketingkracht van MKB familiebedrijvenMet de ziel verdwijnt dan ook uiteindelijk een deel van het geweten. Ik denk dat ik de voorbeelden hier niet eens meer hoef te noemen. De media staan er bol van. Het schaamrood kleurt de kaken.

Uiteindelijk, door groei naar een enorme omvang, slaat bij deze bedrijven de balans de verkeerde kant op. Dit proces wordt versneld als er investeringsmaatschappijen met korte termijn doelen aan te pas komen of een beursgang op handen is bijvoorbeeld.

Want dan wordt het moeilijk waarden zo te houden als ze zijn. Er wordt gezaagd aan de originele ideeën.

Lees op Marketingfacts! verder waarom ik denk dat bescheidenheid zowel de valkuil als kans van MKB familiebedrijven is, als het om marketingkracht gaat.

Lees verder: MKB Megatrends 2016 – Adjiedj Bakas

  Wat staat ondernemers in het MKB te wachten? Adjiedj Bakas werpt een blik in de (nabije) toekomst door de trends samen te vatten in deze video.  

Lees verder: Oprechte aandacht als marketingkracht

‘Aandacht maakt alles mooier’. Prachtige oneliner van Ikea. En het draait inderdaad om oprechte aandacht. Daarin zit marketingkracht. Het draait om aandacht geven en om aandacht krijgen. Wie slim is, geeft aandacht. Want aandacht geven is bijzonder effectief om de aandacht te krijgen. En dat laatste wordt steeds moeilijker. Aandacht van klanten moeten we namelijk ...

Geef een reactie op “De (gebrekkige) marketingkracht van MKB-familiebedrijven”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Intentie en beleving

Wat als je doelgroep iets anders van je merk vindt dan jijzelf? Veel bedrijven bouwen vol overtuiging aan hun merk. De kernwaarden hangen aan de muur, het logo klopt tot op de pixel en intern voelt alles glashelder. Maar wat gebeurt er als je van buiten naar binnen kijkt? Wat je bedoelt te zeggen met …

Marketingstrategie is als kleding passen

Vertragen in positioneren

meer blogs

Ontdekkingsreis AI

Ontdekkingsreis AI Toch niet weer een bericht over AI?! Vast weer iemand die ‘in je nek hijgt’ over de urgentie, de kansen of juist de gevaren. Ik merk dat het veel mensen die ik spreek benauwd en dat ze mede daarom zelfs een afkeer van AI krijgen, of in de weerstand schieten. En dat is …

Branding en Yellowstone

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten