Kennisleiderschap om met je bedrijf te schitteren
Laat dankzij kennisleiderschap je bedrijf schitteren
Kennisleiderschap (of de Engelse marketingterm ‘thought leadership’) komt er op neer dat je jouw klant met jouw expertise een vernieuwende kijk geeft op zijn of haar problemen en worstelingen. De kern van kennisleiderschap is namelijk het bieden van een op relevante thema’s en dit concreet uitdragen in wat je biedt, doet en bewijst. Ook de ontwikkelingen in jouw branche lenen zich hier vaak uitstekend voor.
Deel je visie
Zo kun je jouw visie delen over hoe het in jouw sector bijvoorbeeld duurzamer kan. Niet alleen door je kennis te delen, maar ook door het concreet invulling te geven en te bewijzen aan de hand van product- en procesontwikkelingen. Want dat gebeurt achter de schermen volop, maar wie staat er nu echt al om bekend in zijn of haar branche?
Om van ontwikkelingen te kunnen profiteren dien je je dus aan je online kennisleiderschap te bouwen. Help je publiek bij wat nodig is om mee te kunnen. Eerder nog dan je eigen oplossingen, producten en techniek te promoten, dat slechts het noodzakelijke kwaad is voor je klant. Verplaats je in de werkelijke behoefte van je (eind)klant en deel jouw unieke visie en specifieke kennis met ze.
Laat het goud (de kennis) schitteren
Begin bij waarom. Je gelooft ergens in, je hebt een motief, je hebt een visie. Jij wilt verandering teweeg brengen met jouw unieke standpunt. Het verschil maken voor je klanten. Zorg dat ze je weten te vinden op het moment dat ze op zoek zijn naar antwoorden.
Denk ‘wat kunnen wij voor onze klant betekenen?’ in plaats van ‘wat levert de klant ons op?’
Je onderbouwt en bewijst kennisleiderschap vervolgens voortdurend dankzij nuttige informatie en concrete oplossingen die je deelt. Zo vergroot je de betrokkenheid van je publiek steeds meer. Belangrijk daarbij is je te beseffen dat je kennisleiderschap niet zelf kunt claimen. Je moet het verdienen en het stempel van kennisleider door anderen opgeplakt krijgen.
Anders denken vanaf nu
Deze werkwijze vergt vaak wel een andere manier van denken.
Denk ‘wat kunnen wij voor onze klant betekenen?’ in plaats van ‘wat levert de klant ons op?’
Neem het (eind)doel van je klant als uitgangspunt en redeneer vanuit daar terug naar jouw oplossing. Hierin zit de sleutel tot marketingsucces.
Het goud is hiervoor trouwens al aanwezig, in de vorm van je medewerkers, leveranciers, klanten en opgebouwde kennis bijvoorbeeld.
Door te bouwen aan kennisleiderschap, laat je dit goud schitteren en komen klanten vanzelf op die schittering af.
Deze post verscheen eerder als gastblog op houtwereld.
Lees verder: Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien
Kennisleiderschap in de maakindustrie. Bouwen aan kennisleiderschap is een slimme manier om je productiebedrijf te laten groeien. Kennisleiderschap is de term die ik gebruik, in business-to-business marketing heet dit officieel ‘thought leadership’. Kennisleiderschap is het aanreiken van originele en innovatieve ideeën die verandering of vooruitgang binnen je industrie aanjagen. Kennisleiderschap kan op verschillende manieren geuit ...
Geef een reactie op “Kennisleiderschap om met je bedrijf te schitteren”