BedrijfsDNA; wat is het en wat brengt het?

BedrijfsDNA

bedrijfsDNA ontdekken

Communiceer jij al volop en gericht vanuit het bedrijfsDNA?

Waar veel bedrijven nog altijd vooral communiceren over kwaliteit, service en klantgerichtheid, zijn dit – voor zover het niet vooral holle frasen blijken te zijn – vandaag de dag zaken die minimaal op orde moeten zijn in de ogen van klanten.

Het is de minimale verwachting die klanten van je hebben waar je aan moet voldoen om in de overweging meegenomen te worden. Voldoet het niet, dan doe je niet meer mee. Je overtuigt en verrast er niet mee en je onderscheidt je er zeker niet mee ten opzichte van soortgelijke aanbieders.

Wat je beter kunt doen? Een interessante en relevante klantbelofte voor je ideale klanten bieden, die gefundeerd tot stand komt zodra je het bedrijfsDNA scherp hebt.

Wat is bedrijfsDNA?

Je bedrijfsDNA vat eigenlijk de kern van je bedrijf samen. De cultuur, de mensen, de gewoontes, de manier van communiceren en de kracht en unieke punten van je bedrijf. Het representeert de authenticiteit van je bedrijf. Het is de identiteit en het zijn de waarden van je bedrijf. Het verkondigt dus ook waar je voor staat. Welke positie je in wilt nemen en welke rol je wilt spelen in de markt en de maatschappij. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid of diversiteit.

DNA wordt gevormd door wezenlijke kenmerken van je bedrijf zoals normen en waarden, overtuigingen, drijfveren en passie. Deze ‘genen’ zijn bepaald tijdens oprichting of zo gegroeid gedurende de jaren dat je bedrijf bestaat en evolueert.

Vertaal je dit geheel naar de markt, naar de belevingswereld van je ideale klanten, dan volgt daaruit de belofte die je doet en daarmee ook het onderscheid ten opzichte van andere aanbieders in de markt. DNA is namelijk uniek en moeilijk te kopiëren.

Wat brengt een helder bedrijfsDNA?

Dankzij het heldere, unieke en onderscheidende DNA van je bedrijf, vinden zoekende klanten jouw bedrijf sneller interessant. Omdat het past bij wat zij geloven en doen. Omdat de klantbelofte die je doet juist zo goed past bij waarnaar jouw ideale klanten op zoek zijn. Waardoor je dus vanaf het begin van de samenwerking echte, relevante klantwaarde kunt bieden.

“Niets maakt je als bedrijf zo menselijk als je bedrijfsDNA”

Zoals nog altijd vaak onderschat wordt in business-to-business markten, speelt de gunfactor een cruciale rol. Mensen doen zaken met mensen en gunnen elkaar de handel wel of niet. Juist in b2b-markten. Vanuit je klantbelofte kun je gericht en doortastend bouwen aan deze zo belangrijke gunfactor. Niets maakt je als bedrijf namelijk zo ‘menselijk’ als je bedrijfsDNA.

Omdat je om te komen tot de juiste klantbelofte in de belevingswereld van je ideale klant duikt, weet je veel beter wat hij of zij zoekt, juist wil vermijden en echt nodig heeft. Zo bouw je vanuit je bedrijfsDNA direct aan vertrouwen en die gunfactor.

BedrijfsDNA creëert ambassadeurs

bedrijfsDNA als fundamentZodra je het bedrijfsDNA eenduidig, consequent en helder uit blijft dragen, bouw je aan herkenning en erkenning en win je ambassadeurs voor je merk en bedrijf. Zowel intern als extern. Omdat je DNA zo helder is, kunnen zij het eenvoudig verder vertellen. Op die manier bewijzen zij dat wat jij allemaal belooft ook echt waar is.

Wil je meer lezen over bedrijfsDNA?

Bijvoorbeeld over de do’s en don’ts?

Wil jij het bedrijfsDNA van jouw organisatie nou eens echt helder krijgen om het consequent en eenduidig uit te kunnen dragen?

En zo klanten en ambassadeurs winnen?

Ik kan je daar bij helpen.

Lees verder: Authenticiteit? We zijn aardig van ons padje…

‘Authenticiteit: echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig’. Ben jij eigenlijk wel wie je bent? Er wordt voortdurend op gehamerd. We moeten authentiek zijn. Wij vrouwen, ons merk, ons bedrijf. Trouw aan ons DNA, onze persoonlijkheid, innerlijke drijfveren en overtuiging. Dan stralen we geloofwaardigheid en betrouwbaarheid uit. Voor inbound marketing een voorwaarde. Dus we willen dat! ‘Eitje’ toch? ...

Lees verder: Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. ...

Geef een reactie op “BedrijfsDNA; wat is het en wat brengt het?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf?

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf? Ja, Ikigai kun je ook gebruiken als strategisch kompas voor je B2B mkb bedrijf. Als een praktische en krachtige tool voor het versterken van je koers. Misschien ken je deze Japanse methode al als een praktische aanpak om je persoonlijke geluk en zingeving te vinden. Maar je …

Wat is de waarde van je positionering?

Hoe krijg je een betere marktpositie?

meer blogs

Branding en Yellowstone

Branding en TV serie Yellowstone Ik laat me in mijn vakgebied altijd graag inspireren door wat ik zoal meemaak, lees en kijk. Zo ook door de (vind ik dan) geweldige TV serie Yellowstone. Heb je deze al gezien? Echt een aanrader. De cowboys die in het familiebedrijf van de Duttons werken krijgen letterlijk een brandmerk …

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

klantgerichtheid en het perfecte terrasje

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten