Help je klant te kiezen voor jou vanuit het heldere DNA van je bedrijf

Het heldere DNA van je bedrijf

zoekende klanten vinden jou

Dankzij digitalisering en technologie is je klant veranderd. Zijn zoektocht is veranderd. Zijn wereld is veel groter geworden. Daarmee ook de keuze(stress). Hij verlangt daarom iets anders van je. Namelijk dat je ‘m in zijn zoektocht helpt te kiezen (voor jou).

Juist in B2B. Kwaliteit en service zijn basisvereisten. Waar zit je echte waarde en daarmee je onderscheid?

Het DNA van je bedrijf, wat is dat eigenlijk?

Ik noem het natuurlijk niet voor niets DNA. Het is dat wat in de genen van het bedrijf en haar medewerkers zit:

  • De normen
  • waarden
  • kernwaarden
  • overtuigingen
  • drijfveren
  • en passie

Vertaal je dat naar de markt, dan volgen daaruit je ‘geloof’; de belofte die je doet en daarmee ook het onderscheid ten opzichte van andere aanbieders in de markt. DNA is namelijk uniek en moeilijk te kopiëren.

Vanuit belofte bouwen aan de gunfactor

Spreek het gevoel van je klant aanHet echte onderscheid zit ‘m in passie en intenties. Trek zo klanten aan die hetzelfde geloven, met dezelfde waarden. Kruip hiervoor in de belevingswereld van je klant, zodat je een passende belofte doet. Dat is nodig voor het bouwen aan vertrouwen. Voor het gunnen van de opdracht, juist aan jou.

Draag je het waarom en hoe je doet wat je doet helder uit, dan krijg je ambassadeurs voor je merk en bedrijf. Spreek hiervoor juist het gevoel van je klant aan, meer nog dan de ratio. Want dat is nodig voor merkbeleving, merkvoorkeur en loyaliteit. Voor trouwe fans.

Waar je voor staat uit zich in je producten & diensten. Zij bewijzen dat wat je belooft. Zo help je beslissers in iedere fase van hun (online) oriëntatie- en koopproces. Doordat wat je doet, wordt bepaald door waarom en hoe je dat doet, herkennen klanten jouw specifieke aanbod tussen al die andere aanbieders.

DNA don’ts

  • Direct vertellen over het wat je doet, dus vooral over de producten en techniek bijvoorbeeld.
  • Vertellen over kwaliteit, service en levertijd als ‘onderscheidend element’, terwijl dit slechts de basis is. Sterker nog, je klant verwacht van je dat je dit soort zaken gewoon op orde hebt.
  • Je communicatie bestaat vooral uit zenden naar de massa en het onderbreken van klanten bij wat ze aan het doen zijn. Het ‘harde verkopen’ zeg maar. Zonder echte focus op het aangaan van een vrijwillige dialoog.
  • Communiceren wanneer en hoe je dat zelf wil doen, dus via de voorkeurs(zend)kanalen van je eigen bedrijf en medewerkers.
  • Redenerend vanuit je bedrijf, merk en aanbod.
  • Vooral met focus op interne processen, bestaande technieken en de bekende concurrentie.

DNA do’s

  • Het unieke en authentieke verhaal van jouw bedrijf en medewerkers vertellen dat je passie voor het voetlicht brengt. Een duidelijke identiteit en – in de ogen van je klanten – logisch bestaansrecht. Kortom een helder bedrijfsDNA.
  • Gebracht vanuit ambassadeurs, zoals je medewerkers en klanten.
  • Veel meer emotie, beleving en associatie in je communicatie, redenerend vanuit klanten, klantwaarden en klantvragen.
  • Klanten bepalen of, wanneer en hoe zij zoeken naar een oplossing voor hun probleem, sta daar voor open.
  • Zo veel mogelijk 1-op-1 communicatie; ofwel de dialoog aangaan, kennis delen, doen en bewijzen.
  • Zo op het juiste moment met de juiste informatie door zoekende klanten gevonden worden.

Word gevonden door je klanten

DNA als kompas in communicatie

Ben je er dus van bewust waarom je doet wat je doet en voor wie. Kruip in de wereld van je klant. Ga daarbij wel altijd uit van je eigen kracht. Die schuilt in de eenvoud en essentie van je bedrijf. Het DNA van je bedrijf is hierbij het kompas dat jouw onderscheid overbrengt op je klanten.

Bestaansrecht (in een rap veranderende wereld) is daarin de uitgangspositie, niet zozeer je huidige producten en diensten. Sta dus open voor verandering.

Zo help je klanten tijdens hun zoektocht naar de ideale oplossing voor het probleem dat ze hebben. Zo help je klanten te kiezen voor jou.

Heb je moeite met het ontdekken van het DNA van jouw bedrijf?
Ik kan je daar bij helpen.

 

Lees verder: Meer marketingrendement vanuit bedrijfsDNA

In deze vlog licht ik mijn vijf stappen toe waarmee je meer marketingrendement kunt behalen uit je marketinginspanningen. Stap 1. BedrijfsDNA ontdekken Dit is het fundament. Het bedrijfsDNA bestaat uit drijfveren, beloften, kernwaarden en passie. Het gaat om bestaansrecht van je bedrijf. Hieruit blijkt waarom je doet wat je doet, hoe je echt het verschil ...

Lees verder: Meer marketingrendement vanuit bedrijfsDNA

In deze vlog licht ik mijn vijf stappen toe waarmee je meer marketingrendement kunt behalen uit je marketinginspanningen. Stap 1. BedrijfsDNA ontdekken Dit is het fundament. Het bedrijfsDNA bestaat uit drijfveren, beloften, kernwaarden en passie. Het gaat om bestaansrecht van je bedrijf. Hieruit blijkt waarom je doet wat je doet, hoe je echt het verschil ...

2 reacties op “Help je klant te kiezen voor jou vanuit het heldere DNA van je bedrijf”

  1. RamonKa schreef:

    De DNA is als het ware een ‘uitbeelding’ van een bedrijf. En een heldere DNA zorgt er namelijk voor dat bedrijven meer klanten naar zich toetrekken. Hartelijk dank voor de tips.

  2. Marlene Dekkers schreef:

    Graag gedaan Ramon en mooi gezegd!

Geef een reactie op “Help je klant te kiezen voor jou vanuit het heldere DNA van je bedrijf”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Contentmarketing: snel en gestructureerd nieuwe ideeën ontdekken   Contentcreatie. Weet je niet welke kennis je nu weer moet gaan delen om online zichtbaar en vindbaar te zijn en blijven? Of denk je dat je niets ‘nieuws’ te melden hebt, dat je klanten toch niet zitten te wachten op jouw verhalen? Gaat het er eigenlijk nog …

Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

Checklist zakelijk vloggen

meer blogs

klantmagneet worden

Hoe word je een magneet voor klanten? Hoe word je klantmagneet? Door consequent te bouwen aan vertrouwen. Door je relevante expertise te delen en zo kennisleiderschap te veroveren bij je klanten. Zodat klanten je gaan zien als de gids tijdens hun koopreis, de expert, de bron voor informatie en de adviseur die hen verder helpt. …

3 vragen voor effectieve content

Enthousiasme overtuigt

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten