Bouwen op bewegende grond

Bouwen op bewegende grond

De zinsnede ‘Bouwen op bewegende grond’ (Ron van der Jagt), kwam ik in een andere context tegen. Ik vind ‘m erg toepasselijk voor de bouw op dit moment. Bouwen kunnen we namelijk wel. Dat doen we al zo lang en steeds efficiënter en beter. Maar bouwen op bewegende grond? Ja, dat is nieuw.

bouwen zonder solide grondHoewel je wellicht aan aardbevingbestendig bouwen denkt, bedoel ik het hier niet letterlijk. Ik heb het over de bouwers die eerst met de impactvolle crisis te maken kregen. Nu zij opkrabbelen moeten zij alle hens aan dek hebben om in de turbulente veranderingen mee te kunnen. En daarbij kunnen zij niet meer vertrouwen op een stabiele basis.

Ik heb het over de in razend tempo over elkaar heen buitelende innovaties van flexibele zonnecellen, golfbrekende energieopwekkers tot fabrieken van de toekomst om maar een paar voorbeelden te noemen. Hoe weet je nog waar je op in moet springen of wat je voorbij kunt laten gaan? Welke innovaties veranderen je productieproces voorgoed?

Je zult naast je dagelijkse drukke werkzaamheden tijd, ruimte en creativiteit moeten reserveren om inschattingen te maken voor de toekomst. Een toekomst die er dankzij ontwrichtende innovaties voor iedereen – geen enkele branche uitgezonderd – anders uitziet.

Oogkleppen

Dat bedoel ik met ‘bewegende grond’. Het tempo is bijna niet bij te benen. Laat staan dat je voorop kunt lopen als gevestigde partij in een traditionele markt. De levensduur van bedrijven neemt schrikbarend af. Je kunt je er in de bouw nog altijd net als een struisvogel prima voor afsluiten, blijkt in de dagelijkse praktijk bij sommige bedrijven. Maar is het tij nu voor deze bedrijven überhaupt nog te keren?

Dat wat nieuw is, is eng. En daarvoor voelen we van nature weerstand. In de bouw houden we van beide voeten stevig op de grond. En dat is ook prettig werken. Maar wat als de grond niet langer die vertrouwde stevigheid biedt? Als we zonder stabiele basis continu moet schikken, aanpassen en vooruitdenken om overeind te blijven?

Dan heb je simpelweg niet langer de keuze. Dan moeten de oogkleppen af. Verder kijken dan dat wat je gewend bent. Buiten de comfortabele en overzichtelijke wereld die je op je duimpje kent. Want dat die wereld hetzelfde blijft is een utopie. En dat het z’n tijd wel duurt ook. Met oogkleppen op maakt je bedrijf reële kans op ontwrichting. Anders gezegd, een nieuwkomer – vaak uit een andere branche- veegt je van de kaart, omdat die jouw product, dienst of service ineens overbodig maakt.

storms

Code rood:

Wanneer loop je de meeste kans op ontwrichting?

Er zijn drie signalen als ontwrichting op de loer ligt, kansen ruikt of onverbiddelijk toeslaat. Met een tempo waarbij je alleen nog achteraf kunt concluderen: ‘Wat is ons nou toch overkomen?’ De drie signalen liggen dicht bij elkaar, het verschil zit ‘m in de nuance.

Drie signalen voor ontwrichting

Niet transparant
Laten we eerlijk zijn, het grootste deel van de bouw is niet transparant. Niet duidelijk in haar aanpak, processen of investeringen. We vinden het nog altijd eng om een kijkje in onze keukens te bieden en – voor ons gevoel – zo de macht beetje bij beetje uit handen te geven. Niet in de minste plaats omdat ‘onze concurrenten dan weten wat we aan het doen zijn’. De vraag is of die concurrent waar je de boel voor op slot houdt, morgen nog een relevante concurrent van je is. Of er niet ineens een andere branchevreemde eend jouw product, dienst of techniek plotsklaps ondermijnt, door een duidelijkere, betere, makkelijkere, goedkopere of snellere oplossing te bieden voor jouw klanten.

Blijf je dus ‘binnenshuis’, of treed je naar buiten met ideeën, kennis, (on)mogelijkheden en zet je jouw netwerk in om kansen te vergroten? Zoek de confrontatie met je eigen aanpak door juist buiten die gebaande paden te kijken. Anderen te betrekken. Zonder vooroordelen te experimenteren met op het eerste gezicht misschien bizarre brainstormresultaten.

Niet toegankelijk
Ook een signaal dat aanwezig is in de bouw. Ontvankelijk zijn voor nieuwe ideeën is de uitdaging. Voor partijen met absurde ideeën, of oplossingen die juist te simpel voor woorden lijken. Grasduin bijvoorbeeld eens op crowdfunding platforms. Kijk daar verder dan de bouw en haar oplossingen. Wat leeft er? Waar zien die partijen gemak voor jouw gebruikers? Geen oogkleppen op in de hoop dat het doodbloedt, maar forceer desnoods interesse bij jezelf. Wees benaderbaar. Ga in gesprek. Hoe kunnen jullie elkaar juist versterken in plaats van beconcurreren? Welke invloed kun je aanwenden om er samen of voor jezelf een succes van te maken?

Niet helemaal afgestemd op de behoefte van de klant
Een voorbeeld? Opleverpunten in de bouw. Ik heb het vaker aangehaald, maar het is nog steeds actueel. Waarom zijn die er nog? Of belangrijker nog, waarom krijgt de opdrachtgever, klant of gebruiker er nog mee te maken? Je kunt wel denken dat het geaccepteerd wordt (‘is altijd zo gegaan’), maar wat als zo’n nieuwkomer denkt: ‘Dat kan anders en beter!’ en vervolgens op een radicaal andere manier zorgt dat het inderdaad niet langer gebeurt? Zeer reële kans dat het in de bouw zo gaat lopen. Stel daarom vragen. Veel vragen. Nog meer vragen. Aan je klant of gebruiker. Neem geen genoegen met eerste antwoorden. Dring door tot de essentie om te ontdekken waar je (nog echt) toegevoegde waarde biedt.

Oogkleppen bij code rood

In de bouw stikt het van de signalen. Waarom blijven we dan innovaties van buiten de bouw wegwuiven alsof ze er totaal niet toe doen? Het is code rood! Is het niet morgen, dan wel overmorgen, dat je achter je oren krabt en denkt: ‘Hadden we dat nou zelf niet kunnen bedenken?’ Dat wil je toch niet?

Verlies niet het vermogen om te veranderen. De kunst is je aan te passen aan een nieuwe realiteit, waarvan we niet eens weten wat die gaat brengen. Dat is ook het ongrijpbare. Dat maakt het ook zo verdraaid lastig. Maar alles is beter dan ten dode opgeschreven zijn. Zonder dat je het zelf in de gaten hebt.

Dus wat mij betreft: de oogkleppen af, buiten je vertrouwde omgeving proeven wat gaande is en daar slim en samen met anderen op inspelen.

Ik wens je veel succes bij het bouwen op bewegende grond.

 

Mijn artikel verscheen 21 januari 2016 ook op bouwkennisblog.

 

Lees verder: Verandering, een verrassende verademing!

Mijn B2B marketing blogartikel over het zakelijk omarmen van verandering. En de angst die daarmee vaak samen gaat. Lees ‘m nu op Bouwkennisblog.  

Lees verder: Een contentmarketingstrategie in de bouw, hoe begin je goed?

Contentmarketingstrategie in de bouw De contentmarketingbelofte is een mooie. Je kunt verhalen vertellen waar mensen op zitten te wachten, die hen raken en hun leven beter, makkelijker of bijvoorbeeld mooier maken. Je kunt met behulp van een contentmarketingstrategie waarde toevoegen door je kennis te delen en bewijsvoering te leveren. Prachtig allemaal, maar dat is makkelijker ...

2 reacties op “Bouwen op bewegende grond”

  1. Pim Hondeveld schreef:

    Mooi artikel! In beweging blijven!

Geef een reactie op “Bouwen op bewegende grond”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. …

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

meer blogs

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere …

Contentmissie in b2b formuleren

Toegevoegde waarde in b2b

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten