Een contentmarketingstrategie in de bouw, hoe begin je goed?

Contentmarketingstrategie in de bouw

De contentmarketingbelofte is een mooie. Je kunt verhalen vertellen waar mensen op zitten te wachten, die hen raken en hun leven beter, makkelijker of bijvoorbeeld mooier maken. Je kunt met behulp van een contentmarketingstrategie waarde toevoegen door je kennis te delen en bewijsvoering te leveren.

Prachtig allemaal, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Nou, dat valt best wel mee. Het hangt wel af van je mindset. De juiste mindset voor succesvolle contentmarketing.

Contentmarketing mindset

Zie je contentmarketing als een manier om vooral jouw reclameboodschappen te zenden? Dan kom je bedrogen uit. Zie je contentmarketing echter als een manier om op het juiste moment de juiste klanten aan te trekken door de juiste boodschap onder de aandacht te brengen? Door hen niet te storen bij wat ze aan het doen zijn, maar door hen op het juiste moment jou te laten vinden? Dan kan de contentmarketingbelofte inderdaad werkelijkheid voor je worden. Het is nodig om te focussen op de informatiebehoefte van je doelgroep, in hun belevingswereld te kruipen en daarop in te spelen met voor hen relevante content die waarde voor hen toevoegt. Je kunt je zo onderscheiden door jouw ideale klanten oprecht te helpen.

Waarom contentmarketing in de bouw?

1. Je bouwt aan je positie als expert in de markt

Door gestructureerd specialistische en deskundige kennis te delen bouw je aan kennisleiderschap en verstrek je de kracht van je klantmagneet.

2. Je vergroot je zichtbaarheid via zoekmachines en social media

Door relevante kennis te delen via de voor-de-bouw-relevante online kanalen vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf en verbeter je je positie in zoekmachines als Google en LinkedIn (ja, ook een zoekmachine).

3. Je trekt zo je ideale klanten aan

Het gaat niet om content om zoveel mogelijk mensen te bereiken, maar om content voor die mensen waarvoor je het verschil wil maken. Hoe specifieker de niche, hoe beter je kunt focussen.

4. En je blijft in verbinding met je bestaande klanten

We richten ons vaak vooral op het vinden van nieuwe klanten. Terwijl het veel meer rendement geeft als je bestaande klanten aan je blijft binden. Als zij met regelmaat relevante informatie van je krijgen die waarde voor ze toevoegt, dan bouw je aan een hechtere relatie met je bestaande klanten. Je bevestigt dat ze destijds de juiste keuze gemaakt hebben (door met jou in zee te gaan) en je blijft ‘top of mind’.

5. basisstappen in contentmarketing

Je kunt het ingewikkeld maken, maar het hoeft niet om een goede contentmarketingstrategie te formuleren. Met deze 5 basisstappen creëer je een goed begin:

  1. Breng je doelgroep(en) en ideale klant in kaart
  2. Kies zorgvuldig de online kanalen waarop zij oriënteren
  3. Bepaal per kanaal welk contenttype(n) je inzet
  4. Bepaal je doelstellingen en de meetmethode
  5. Vul je contentkalender en begin!

“Met relevante contentmarketing kun je de schaarse aandacht van je ideale klanten winnen en vasthouden”

Denk in contentformats

Ga je een contentkalender vullen, dan werkt een thematische aanpak vaak goed. Bijvoorbeeld gebaseerd op de voor jouw doelgroep belangrijke en actuele thema’s, of de pijlers van je eigen organisatie. Ook contentformats geven je hierbij veel houvast. Bijvoorbeeld een serie van contentuitingen als;

– wekelijks een vlog met een slimme bouwtip;
– tweewekelijks een quote of anekdote van een opdrachtgever;
– maandelijks een interview met een bouwmaterialenexpert;
– per kwartaal een bouwproject met inhoudelijke achtergrondverhalen uitlichten.

Job-to-be-done van je ideale klant

De centrale vraag in je contentmarketingstrategie die je met grote regelmaat moet blijven stellen is: Welke taak probeert mij ideale klant voor elkaar te krijgen? Door je op de ‘jobs-to-be-done’ van je ideale klant te richten, focus je op de achterliggende behoefte en motivatie van je klant. Hierdoor zie je jouw eigen product of oplossing slechts als een noodzakelijk kwaad voor je klant. Want zo ziet je klant het ook. En dat helpt je om relevante en waardevolle content te maken.

Door deze contentmarketingstrategie te volgen, werk je vanuit een gestructureerde en praktische aanpak, die je houvast biedt en belangrijker nog, die relevante en waardevolle content oplevert voor je bestaande en potentiële klanten.

Mijn blogpost verscheen eerder op Bouwkennisblog

Lees verder: Blijft het bij een droomoplevering, of gaan we het anders doen in de bouw?

Stel je eens voor, je hebt en tijd geleden voor het eerst in je leven een nieuwbouwhuis gekocht. Je hebt lange tijd vol enthousiasme en spanning uitgekeken naar dit moment… Een verhaaltje over klanttevredenheid in de bouw… De ideale oplevering “Met klamme handjes aan je stuur – het is toch de grootste uitgave in je ...

Lees verder: Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Een slimme ‘always on’ contentstrategie met behulp van duurzame content In business-to-business is een ‘always on’ contentstrategie een slimme aanpak voor de lange termijn. Veel marketingverantwoordelijken benaderen contentmarketing echter met dezelfde mentaliteit als bij het voeren van een reclamecampagne. Ze ontwikkelen een paar stukken inhoud, rollen die uit en wachten dan op de resultaten. Toch ...

4 reacties op “Een contentmarketingstrategie in de bouw, hoe begin je goed?”

  1. Beste Marlene, goede tips voor contentmarketingstrategie! De stappenplan is goed in elkaar gezet en ook makkelijk voor een beginneling te volgen. Als ik erbij mag voegen voor beginners, eist het werken discipline, authentiek blijven en zeker focussen op kwaliteit.

    1. Marlene Dekkers schreef:

      Hoi Lisette, dank voor je reactie en waardevolle toevoeging. De praktijk wijst daarnaast ook uit dat er vooral een positieve mindset en draagvlak vanuit ‘de top’ nodig is om er voldoende tijd en energie in te ‘mogen’steken.

  2. Peter schreef:

    Ik kan erover praten dat marketing niet makkelijk is. Ik ben pas met dit branche begonnen, waarbij ik vaker een drempel tegenkom. Jouw artikel zit vol handige tips en informatie. Dank je voor het delen. Zo kunnen nieuwelingen uit jouw ervaring leren. Ga zo door!

    1. Marlene Dekkers schreef:

      Graag gedaan Peter, dat ga ik doen! De over het algemeen wat conservatievere branches als bijvoorbeeld de bouw en de maakindustrie, hebben ‘marketingdenken’ niet echt in hun DNA zitten. Daardoor kan dit proces moeizamer verlopen. Maar houd vol, want het betekent ook dat je met je activiteiten een wezenlijk verschil kunt maken. Succes!

Geef een reactie op “Een contentmarketingstrategie in de bouw, hoe begin je goed?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. …

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

meer blogs

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere …

Contentmissie in b2b formuleren

Toegevoegde waarde in b2b

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten