Checklist zakelijk vloggen

Checklist zakelijk vloggen – Neem je dankzij het Coronavirus ineens meer dan ooit deel aan video conferences of beeldbellen?

Besef dan dat de drempel om zakelijk te vloggen voor jou meteen al veel kleiner is geworden…

Pak dan nu ook je kans om je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten via bewegend beeld.

Ik heb alvast een handige checklist zakelijk vloggen voor je gemaakt, zodat jij een vliegende vlogstart kunt maken!

Checklist zakelijk vloggen

Voordat je jouw zakelijke vlog opneemt, beantwoord eerst deze 5 vragen:

  1. Wat heb je nodig om te beginnen?

Een smartphone, digitale (video)camera of PC met webcam, eventueel een selfiestick, een statief, een montageapp, eventueel een reversmicrofoon, een website en social media kanalen om je vlog te plaatsen en delen.

  1. Voor wie maak je jouw zakelijke vlog?

Leef je in je kijker in, redeneer vanuit de perceptie van je kijker, bepaal de (zakelijke) context waarin je jouw vlog opneemt en zorg voor relevantie in je boodschap.

  1. Wat is het doel en onderwerp van je zakelijke vlog?

Wil je jouw kijker informeren, overtuigen en/of vermaken?

  • Je bedrijfsverhaal overbrengen, merk versterken: missie, visie, anekdotes, ‘rondleiding’
  • Bouwen aan kennisleiderschap: interviews, rond-de-tafel-gesprek, trending topics
  • Mensen werven:dag in ‘t leven van…/ bedrijfsuitje/ behind-the-scenes
  • Event onder de aandacht brengen: voor (invite) tijdens (livestream) en na (recap)
  • Potentiële klanten trekken en verkopen: testimonials, best practises, how-to’s, demo’s
  • Band opbouwen, betrokkenheid creëren: live streaming, FAQ’s, behandel ‘pijnpunt’, tips
  1. Wat wordt je soort vlog en vlogvorm?

Ga je voor een video-log, statische vlog of ondersteunende vlog? In interviewvorm? Gepersonaliseerd? En voor inspiratie, sfeer proeven of kennisoverdracht?

  1. Wat is de inhoud van je zakelijke vlog?

Redeneer vanuit je expertise, bedenk voor opname je structuur (bijvoorbeeld de 3 dingen die terugkomen in de vlog en de volgorde waarin), beperk je tot 1 specifiek onderwerp per vlog en bedenk wat je wil dat je kijker vervolgens doet.

10 praktische zakelijke vlogtips:

  1. Geen reclamepraatje, voorzichtig met vertrouwelijke informatie, politiek en religie
  2. Horizontale, verticale of vierkante opname; stem af op je kanalen
  3. Check je omgeving voor je start (daglicht, belichting, geluid, wind, ruis etc.)
  4. In de lens van je smartphone kijken, niet naar jezelf in het beeldscherm
  5. Ga voor spreektaal en sympathie, niet te veel ‘scripten’
  6. Stel eens een vraag voor meer interactie
  7. Let op copyrights op beelden, teksten en muziek
  8. Denk aan ondertiteling
  9. Heb je ook aan je ‘call to action’ (CTA) gedacht?
  10. Maak gebruik van een proefkijker voordat je publiceert.

Veel succes met het maken van jouw vliegende vlogstart!

Hulp nodig? Let me know!

Lees verder: Zakelijk vloggen in de bouw

Zodra je Googelt op ‘vlog bouw’, deed Google je tot voor kort vriendelijk de suggestie; ‘Bedoelt u blog bouw’? Een indicatie dat er in de bouw nog niet zo gek veel gevlogd werd. Maar dat is gelukkig volop aan het veranderen… Waarom vloggen in de bouw? Met behulp van vlogs kun je mensen op een ...

Lees verder: Checklist zakelijk vloggen

Checklist zakelijk vloggen; maak een vliegende vlogstart! Voordat je jouw zakelijke vlog opneemt, beantwoord eerst deze 5 vragen: 1. Wat heb je nodig om te beginnen? Een smartphone, digitale (video)camera of PC met webcam, eventueel een selfiestick, een statief, een montageapp, eventueel een reversmicrofoon, een website en social media kanalen om je vlog te plaatsen ...

Geef een reactie op “Checklist zakelijk vloggen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Strategische basis voor b2b contentmarketing

Strategische basis voor b2b contentmarketing; wat heb je nodig? En waarom heb je die strategische basis voor b2b contentmarketing eigenlijk nodig? Dankzij business-to-business contentmarketing kun je waarde toevoegen voor je ideale klanten door je kennis te delen en zo bewijsvoering van je expertise te leveren. In de praktijk starten mensen nog te vaak met contentmarketing …

What’s in it for me?

Bescheidenheid siert, maar sla er niet in door

meer blogs

De houten eeuw – special waaraan ik mocht bijdragen

Bijdrage Marketing Accent aan Magazine De houten eeuw ‘De houten eeuw’. Een prachtige special uitgebracht door Kozijnen van HOUT100%. Een echt bewaarexemplaar voor uiteenlopende partijen in de bouwketen, waarin diverse prominenten hun visie op duurzaam bouwen en het bouwen met hout geven. Je kunt een volledige digitale versie van het magazine downloaden. Ik mocht in …

Contentinspiratie

social proof

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten