Strategische basis voor b2b contentmarketing

Strategische basis voor b2b contentmarketing; wat heb je nodig?

En waarom heb je die strategische basis voor b2b contentmarketing eigenlijk nodig?

strategische basis b2b contentmarketingDankzij business-to-business contentmarketing kun je waarde toevoegen voor je ideale klanten door je kennis te delen en zo bewijsvoering van je expertise te leveren. In de praktijk starten mensen nog te vaak met contentmarketing vanuit een middelengedachte.

“We hebben vulling voor onze nieuwsbrief nodig.”

“Onze website moet een update hebben.”

“Wat kunnen we nu weer op LinkedIn posten?”

Dat soort ‘ad hoc’ dingen zijn vaak de aanleiding om er (weer) mee aan de slag te gaan. Het ontbreekt op deze manier echter aan een strategische basis voor b2b contentmarketing en een aanpak vanuit klantperspectief, waardoor het alle kanten op vliegt, focus vaak ontbreekt en het rendement van de inspanningen niet optimaal is.

Het is veel efficiënter om bij het begin te beginnen en niet te snel over blogs, vlogs of social media posts te praten. Dat komt later wel en ik voorspel je, dat gaat het ontwikkelen van content ook veel makkelijker en sneller.

Voor succes begin je bij de strategische basis

Marketing zou je je in één zin kunnen omschrijven als: mensen bedienen op de manier waar zij behoefte aan hebben. Succesvolle marketing start in de basis dan ook met duidelijk en afgebakend antwoord geven op de volgende drie belangrijke vragen:

  1. Wie wil ik bedienen (wie zijn mijn ideale klanten)?
  2. Welk probleem wil ik voor hen oplossen (met mijn aanbod)?
  3. Welke verandering wil ik hiermee bij hen in gang zetten?

Als je voor jezelf hierop helder antwoord kunt geven, dan is dat je uitgangspunt voor alle contentmarketing activiteiten die je vervolgens gaat ontplooien. Het biedt je houvast.

Positionering

Naast het beantwoorden van bovenstaande essentiële vragen is het voor een goede strategische basis uiteraard van belang dan je een helder beeld hebt van het DNA van je bedrijf. De (merk)identiteit of het karakter waarmee je jouw bedrijf positioneert in de markt, waaruit blijkt:

  • waarom je doet wat je doet; je geloof en drijfveren;
  • hoe je dat doet; je werkwijze en onderscheid ten opzichte van andere aanbieders;
  • en wat je doet; je oplossingen voor de problemen van je klanten; je producten en diensten.

Weet je wat je bedrijfsDNA is, welke ideale klanten je wilt bedienen (met welke oplossing) en dus ook welke (merk)belofte je hen doet (welke verandering zet je voor hen in gang?), dan is de volgende stap het bepalen van de sweetspot van je content.

Sweetspot van je content

De content sweetspot bestaat uit 3 componenten:

Content sweetspot

  1. je ideale klanten: hun pijnpunten, verlangens, behoeften en verwachtingen (wat ze zoeken);
  2. je merk: de waarde die je biedt, je kennis, ervaring en expertise (wat je kunt bieden);
  3. de context: trends, relevante marktontwikkelingen en de concurrentie (invloed uit omgeving).

Vul zoveel mogelijk per component in en daar waar deze 3 componenten elkaar overlappen, vind je jouw content sweetspot.

Het is een manier om te ontdekken met welke unieke en relevante content jij jouw ideale klanten kunt bedienen.

 

Het is mogelijk dat je afhankelijk van je strategische keuzes meerdere content sweetspots vastlegt. Je zou ook kunnen zeggen dat het resultaat van je sweetspot(s) je kennisleiderschap is.

Kennisleiderschap

Je kennisleiderschap is dat onderwerp of expertisegebied, met die visie of vernieuwende blik, waar jij specifiek om bekend wil staan bij je ideale klanten. Door wat je hierover weet consequent te delen, bouw je aan vertrouwen en ‘thought leadership’. Ideale klanten gaan je zo zien als de ‘go-to-person’ of ‘go-to-company’ als ze er klaar voor zijn om hun probleem op te lossen.

Contentmiddelen

Is je positionering helder, is de content sweetspot gevonden en is je kennisleiderschap bepaalt, dan pas is het tijd om de contentmiddelen die je in gaat zetten te kiezen. En de keuzes die je hierin maakt, worden eigenlijk bepaald door je ideale klanten. Op de online kanalen waar zij oriënteren, ga jij je kennis delen in de contentvormen van hun voorkeur.

Met relevante en unieke content vanuit een strategisch fundament toon je gestructureerd aan dat je er verstand van hebt. Ideale klanten gaan je op die manier zien als gids tijdens hun koopreis, de informatiebron om steeds op terug te kunnen vallen, de expert zodra zij vastlopen en de adviseur zodra zij klaar zijn om een beslissing te nemen.

Zoek je ondersteuning bij het ontwikkelen van de strategische basis voor je b2b contentmarketing?

Neem dan eens contact met me op.

Geef een reactie op “Strategische basis voor b2b contentmarketing”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Strategische basis voor b2b contentmarketing

Strategische basis voor b2b contentmarketing; wat heb je nodig? En waarom heb je die strategische basis voor b2b contentmarketing eigenlijk nodig? Dankzij business-to-business contentmarketing kun je waarde toevoegen voor je ideale klanten door je kennis te delen en zo bewijsvoering van je expertise te leveren. In de praktijk starten mensen nog te vaak met contentmarketing …

What’s in it for me?

Bescheidenheid siert, maar sla er niet in door

meer blogs

De houten eeuw – special waaraan ik mocht bijdragen

Bijdrage Marketing Accent aan Magazine De houten eeuw ‘De houten eeuw’. Een prachtige special uitgebracht door Kozijnen van HOUT100%. Een echt bewaarexemplaar voor uiteenlopende partijen in de bouwketen, waarin diverse prominenten hun visie op duurzaam bouwen en het bouwen met hout geven. Je kunt een volledige digitale versie van het magazine downloaden. Ik mocht in …

Contentinspiratie

social proof

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten