Thought leadership, begin jij wel bij jouw begin?

thought leadership en DNAThought leadership? Juist ja. Als je hier zelf, met je collega’s consequent iedere dag mee bezig bent, dan kun je nu stoppen met lezen.

Als je stiekem denkt ‘wat is dat eigenlijk en wat heeft het met DNA te maken?’ ‘Wat moeten we daar in godsnaam mee?’ Of ‘Ken ik, maar we doen eigenlijk maar wat’, dan is dat niet zo gek hoor. Dat kom ik namelijk vaker wel dan niet tegen. Wel interessant om dan even verder te lezen.

Eerst nog maar eens even in ouderwets ‘Hollands’ duiden wat ‘thought leadership’ nou precies is. Ikzelf noem het graag ‘kennisleiderschap’. Daar hebben wij Nederlanders toch direct wat meer associatie bij en het is nou eenmaal ook beter uit te spreken. Tenminste, als je niet die perfect ontwikkelde Engelse tongval hebt om ‘thought’ goed uit te kunnen spreken. En als je niet mysterieus over wilt komen, maar gewoon duidelijk.

Kennisleiderschap

Er wanen diverse definities rond, de ene nog indrukwekkender (lees: onbegrijpelijker) dan de andere. Toch is het fijn als we het allemaal blijven snappen. Hierbij daarom eerst even de definitie die ik graag hanteer voor ‘thought leadership’. Eh, kennisleiderschap dus.

 ‘Als kennisleider word je gezien als de autoriteit op jouw expertisegebied, doordat je  een vernieuwende kijk op relevante en actuele thema’s biedt en dit concreet uitdraagt in alles dat je biedt, doet en bewijst.’

Online en offline dus. Dag in, dag uit. Dit kun jij als persoon in je eentje voor jezelf nastreven, maar ook je bedrijf kan er naar streven kennisleider te worden. Ik zeg trouwens niet voor niets dat je kunt streven naar kennisleiderschap. Het is niet te claimen of jezelf op te spelden. Je kunt jouw bedrijf niet uitroepen tot ‘kennisleider’, zoals dat bijvoorbeeld wel gebeurt met een ‘marktleider’. Die wordt aangeduid aan de hand van marktaandeel. Gebaseerd op feiten dus. Een kennisleider mist die feitelijke onderbouwing.

En toch… Doe maar eens een rondje Google om te zien hoeveel bedrijven zichzelf inmiddels online als echte ‘thought leader’ presenteren. Dit kunnen echter alleen anderen voor je doen! Die kunnen jou zo gaan zien. Herkennen en erkennen dat ze voor die inhoudelijke vraag of die specialistische behoefte, juist bij jou moet zijn. En jou dus dat stempel geven, naar de rest van de wereld toe.

Lees verder op Bouwkennisblog, waar mijn artikel eerder verscheen.

Lees verder: Marketing van ‘inside out’ naar ‘outside in’

Van ‘inside out’ naar ‘outside in’ marketing & communicatie Vaak merk ik bij toeleverende bedrijven aan de bouw, dat er enorm gepassioneerde mensen werken met heel veel kennis van zaken. Geweldig om te zien. Dat wat via hun marketing en communicatie daarvan de ‘buitenwereld’ bereikt, is echter grotendeels vanuit het bedrijf zelf geredeneerd. Sla er ...

Lees verder: Thought leadership; geef en u zal ontvangen

Bouwen aan ‘thought leadership’ ‘Inbound marketing’ is mijn ogen een vorm van ‘egoloze’ marketing. Niet meer immens grote ‘in your face’ boodschappen opdringen in de markt, maar jezelf er aan herinneren dat je een gewoon mens aan de andere kant wilt bereiken, die net zo behandeld wil worden als jijzelf. Op een integere manier en op ...

Geef een reactie op “Thought leadership, begin jij wel bij jouw begin?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Social selling in mijn verkoopproces, waarom zou ik?

Social selling Deze tijd maakt één ding duidelijker dan ooit, als je in verkoop online niet zichtbaar en vindbaar bent, dan wordt het steeds lastiger om mee te kunnen blijven doen. Social selling, online sales, contentmarketing, zoekmachines, het kan allemaal best wel overweldigend overkomen. Zeker als je verantwoordelijk bent voor het salesteam, een specifieke klantgroep …

Dankzij beleving blijf je tussen de oren van je klant

Een contentmarketingstrategie in de bouw, hoe begin je goed?

meer blogs

focus & kennisleiderschap

Het sleutelwoord bij het bouwen aan ‘kennisleiderschap’ is focus. Want dat leidt tot herkenning en erkenning van datgene waar jij om bekend wil staan bij klanten.

Claim je b2b nichemarkt

succesvolle online b2b marketing

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten