Thought leadership, begin jij wel bij jouw begin?

thought leadership en DNAThought leadership? Juist ja. Als je hier zelf, met je collega’s consequent iedere dag mee bezig bent, dan kun je nu stoppen met lezen.

Als je stiekem denkt ‘wat is dat eigenlijk en wat heeft het met DNA te maken?’ ‘Wat moeten we daar in godsnaam mee?’ Of ‘Ken ik, maar we doen eigenlijk maar wat’, dan is dat niet zo gek hoor. Dat kom ik namelijk vaker wel dan niet tegen. Wel interessant om dan even verder te lezen.

Eerst nog maar eens even in ouderwets ‘Hollands’ duiden wat ‘thought leadership’ nou precies is. Ikzelf noem het graag ‘kennisleiderschap’. Daar hebben wij Nederlanders toch direct wat meer associatie bij en het is nou eenmaal ook beter uit te spreken. Tenminste, als je niet die perfect ontwikkelde Engelse tongval hebt om ‘thought’ goed uit te kunnen spreken. En als je niet mysterieus over wilt komen, maar gewoon duidelijk.

Kennisleiderschap

Er wanen diverse definities rond, de ene nog indrukwekkender (lees: onbegrijpelijker) dan de andere. Toch is het fijn als we het allemaal blijven snappen. Hierbij daarom eerst even de definitie die ik graag hanteer voor ‘thought leadership’. Eh, kennisleiderschap dus.

 ‘Als kennisleider word je gezien als de autoriteit op jouw expertisegebied, doordat je  een vernieuwende kijk op relevante en actuele thema’s biedt en dit concreet uitdraagt in alles dat je biedt, doet en bewijst.’

Online en offline dus. Dag in, dag uit. Dit kun jij als persoon in je eentje voor jezelf nastreven, maar ook je bedrijf kan er naar streven kennisleider te worden. Ik zeg trouwens niet voor niets dat je kunt streven naar kennisleiderschap. Het is niet te claimen of jezelf op te spelden. Je kunt jouw bedrijf niet uitroepen tot ‘kennisleider’, zoals dat bijvoorbeeld wel gebeurt met een ‘marktleider’. Die wordt aangeduid aan de hand van marktaandeel. Gebaseerd op feiten dus. Een kennisleider mist die feitelijke onderbouwing.

En toch… Doe maar eens een rondje Google om te zien hoeveel bedrijven zichzelf inmiddels online als echte ‘thought leader’ presenteren. Dit kunnen echter alleen anderen voor je doen! Die kunnen jou zo gaan zien. Herkennen en erkennen dat ze voor die inhoudelijke vraag of die specialistische behoefte, juist bij jou moet zijn. En jou dus dat stempel geven, naar de rest van de wereld toe.

Lees verder op Bouwkennisblog, waar mijn artikel eerder verscheen.

Lees verder: Help je klant te kiezen voor jou vanuit het heldere DNA van je bedrijf

Het heldere DNA van je bedrijf Dankzij digitalisering en technologie is je klant veranderd. Zijn zoektocht is veranderd. Zijn wereld is veel groter geworden. Daarmee ook de keuze(stress). Hij verlangt daarom iets anders van je. Namelijk dat je ‘m in zijn zoektocht helpt te kiezen (voor jou). Juist in B2B. Kwaliteit en service zijn basisvereisten. ...

Lees verder: Enthousiasme overtuigt

Enthousiasme overtuigt. Als je dus wilt dat medewerkers succesvol kennis delen, bepaal dan niet voor ze, maar ontdek samen waar ze enthousiast over willen en kunnen vertellen. ‘Waarom-vragen’ helpen daar super goed bij…

Geef een reactie op “Thought leadership, begin jij wel bij jouw begin?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Contentmarketing: snel en gestructureerd nieuwe ideeën ontdekken   Contentcreatie. Weet je niet welke kennis je nu weer moet gaan delen om online zichtbaar en vindbaar te zijn en blijven? Of denk je dat je niets ‘nieuws’ te melden hebt, dat je klanten toch niet zitten te wachten op jouw verhalen? Gaat het er eigenlijk nog …

Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

Checklist zakelijk vloggen

meer blogs

klantmagneet worden

Hoe word je een magneet voor klanten? Hoe word je klantmagneet? Door consequent te bouwen aan vertrouwen. Door je relevante expertise te delen en zo kennisleiderschap te veroveren bij je klanten. Zodat klanten je gaan zien als de gids tijdens hun koopreis, de expert, de bron voor informatie en de adviseur die hen verder helpt. …

3 vragen voor effectieve content

Enthousiasme overtuigt

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten