Thought leadership, begin jij wel bij jouw begin?

thought leadership en DNAThought leadership? Juist ja. Als je hier zelf, met je collega’s consequent iedere dag mee bezig bent, dan kun je nu stoppen met lezen.

Als je stiekem denkt ‘wat is dat eigenlijk en wat heeft het met DNA te maken?’ ‘Wat moeten we daar in godsnaam mee?’ Of ‘Ken ik, maar we doen eigenlijk maar wat’, dan is dat niet zo gek hoor. Dat kom ik namelijk vaker wel dan niet tegen. Wel interessant om dan even verder te lezen.

Eerst nog maar eens even in ouderwets ‘Hollands’ duiden wat ‘thought leadership’ nou precies is. Ikzelf noem het graag ‘kennisleiderschap’. Daar hebben wij Nederlanders toch direct wat meer associatie bij en het is nou eenmaal ook beter uit te spreken. Tenminste, als je niet die perfect ontwikkelde Engelse tongval hebt om ‘thought’ goed uit te kunnen spreken. En als je niet mysterieus over wilt komen, maar gewoon duidelijk.

Kennisleiderschap

Er wanen diverse definities rond, de ene nog indrukwekkender (lees: onbegrijpelijker) dan de andere. Toch is het fijn als we het allemaal blijven snappen. Hierbij daarom eerst even de definitie die ik graag hanteer voor ‘thought leadership’. Eh, kennisleiderschap dus.

 ‘Als kennisleider word je gezien als de autoriteit op jouw expertisegebied, doordat je  een vernieuwende kijk op relevante en actuele thema’s biedt en dit concreet uitdraagt in alles dat je biedt, doet en bewijst.’

Online en offline dus. Dag in, dag uit. Dit kun jij als persoon in je eentje voor jezelf nastreven, maar ook je bedrijf kan er naar streven kennisleider te worden. Ik zeg trouwens niet voor niets dat je kunt streven naar kennisleiderschap. Het is niet te claimen of jezelf op te spelden. Je kunt jouw bedrijf niet uitroepen tot ‘kennisleider’, zoals dat bijvoorbeeld wel gebeurt met een ‘marktleider’. Die wordt aangeduid aan de hand van marktaandeel. Gebaseerd op feiten dus. Een kennisleider mist die feitelijke onderbouwing.

En toch… Doe maar eens een rondje Google om te zien hoeveel bedrijven zichzelf inmiddels online als echte ‘thought leader’ presenteren. Dit kunnen echter alleen anderen voor je doen! Die kunnen jou zo gaan zien. Herkennen en erkennen dat ze voor die inhoudelijke vraag of die specialistische behoefte, juist bij jou moet zijn. En jou dus dat stempel geven, naar de rest van de wereld toe.

Lees verder op Bouwkennisblog, waar mijn artikel eerder verscheen.

Lees verder: succesvolle marketingmindset

Om succesvol te zijn met je marketingactiviteiten is er eigenlijk maar 1 regel super belangrijk om goed te onthouden…  

Lees verder: Blijf je verwonderen, dan kun je altijd content delen

“Blijf je verwonderen, zie in het gewone het bijzondere Open je oren en je luistert, open je hart en je hoort Open je ogen en je kijkt, maar niets is wat het lijkt Laat je overdonderen en zie in het gewone het bijzondere” Huub van der Lubbe – ‘Verwonderen’ ft. Ali B De zoektocht naar ...

Geef een reactie op “Thought leadership, begin jij wel bij jouw begin?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Marketingkansen pakken door op trends in te spelen

Marketingkansen pakken Met de terechte aandacht voor klimaatverandering en de toenemende urgentie om duurzame (bouw)oplossingen toe te passen, nemen de marketingkansen voor de houtbranche toe. Per slot van rekening werkt deze branche met natuurlijke materialen die de aarde niet uitputten. De vraag is, pak je deze marketing- en verkoopkansen zelf, of laat je het aan …

BedrijfsDNA; wat is het en wat brengt het?

Strategische basis voor b2b contentmarketing

meer blogs

Merkbelofte in b2b

De merkbelofte Welke belofte doe jij aan je potentiële klanten? Of heb je het vooral over je product of dienst?

Marketing Prikkels

De houten eeuw – special waaraan ik mocht bijdragen

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten