Kiezen is kunde

Kiezen voor je ideale klant is echt de beste keuze

focus op ideale klant

Mensen vinden het nog steeds lastig en eng om te kiezen. Dat werd me duidelijk na tientallen ‘DNA sessies’ die ik uitgevoerd heb voor bedrijven. En ja, dat is het ook, weet ik uit ervaring. Het was namelijk even slikken toen ik verkondigde dat mijn marketingondersteuning er voor technische B2B bedrijven is. En ik daarmee dus automatisch het enorme potentieel van die hele B2C markt losliet. En meteen dus ook ieder bedrijf dat zichzelf niet als technisch georiënteerd B2B bedrijf ziet. Slik!

Vervolgens richt ik me ook nog eens op ‘ondernemers en marketeers’ binnen deze specifieke groep van bedrijven. En hup, weer ligt een flink potentieel aan klanten, omzet etc. links… Eng! Heb ik dan toch de aandacht te pakken, en iemand snuffelt dieper of ik geschikt ben voor de passende ondersteuning, dan werp ik weer een drempel op. Mijn opgebouwde ervaring zit namelijk in de bouw, techniek en industrie. Je raadt het al, waarschijnlijk weer een clubje afhakers dus… Zo kan ik nog wel even doorgaan, want als je mijn specifieke aanpak niet ziet zitten, of mijn gedachte rondom marketing niet bijvoorbeeld, of mijn klantenkring je niet echt aanspreekt, dan ben je alsnog weg.

En toch maakt het me succesvoller!

– In mijn aanpak, die echt efficiënter is door de keuzes die ik gemaakt heb.

– In mijn marketing- en communicatie-inspanningen (waarin ik me op die voor mij bekende groep richt,  waardoor ik goed weet hoe ik hen aan moet spreken)

– En in de ‘magneetwerking’ die ik nastreef. Ik wil er zijn voor hen, niet voor die anderen.

Door deze focus word je namelijk onweerstaanbaar voor hen die keer op keer jouw aandacht krijgen. Waarom dan? Omdat alles wat je doet, gericht is op relevantie voor die mensen. Dus zij voelen zich thuis bij jou. En daar begint succes als je iemand wilt bereiken en overtuigen. Als je dus geen duidelijke keuze maakt, word je ook niet gekozen. Zo simpel is het. Al zou het alleen maar zijn omdat mensen dan gewoon niet in de gaten hebben, dat jouw boodschap speciaal voor hen bedoeld is.

Wie is jullie ideale klant? 

Als ik deze vraag stel hoor ik vaak: “Diegene die op tijd betaalt!” Ja, een inkoppertje. Maar tijdens het doorvragen (want dit kan nooit het antwoord zijn, hooguit een prettig gevolg van de goede relatie) wordt het me steeds duidelijk dat daar gewoon nog onvoldoende over nagedacht wordt.

Als je zelf niet eens weet wie voor jou het ideale type klant is, hoe weet die betreffende klant dan dat ie bij jou moet zijn? En hoe weet jij dan in welke richting jij jouw magneet moet richten? Hoe je die specifieke klant gepast naar je toe moet trekken?

“Iedereen die op zoek is, kan bij ons terecht”

kiezen is kundeIedereen? Hmm, geen sterk antwoord als je het mij vraagt. Want er zijn genoeg (type) klanten die wel op zoek zijn naar jouw specifieke product of dienst, maar die jij liever ziet gaan dan komen. Omdat jullie totaal verschillend denken over samenwerken. Of over wat belangrijk is in het eindresultaat. Of als je samen iets maakt, hoe de eindgebruiker daarin dan betrokken moet worden. Essentiële verschillen, waardoor de relatie aangaan vanaf het begin gedoemd is te mislukken. Kiezen is dus ook gewoon bittere noodzaak als het gaat om succesvol samenwerken.

Voor wie ben je er wel en voor wie niet? 

De moeilijkheid in het vinden van het juiste antwoord zit ‘m voornamelijk in de angst om een groep potentiële klanten uit te sluiten. En ja, zoals aangeven, als je kiest, dan is die kans ook zeer reëel. Maar dat is dus niet erg als je verder durft te kijken. Het gaat niet om het bereiken van zoveel mogelijk mensen, maar juist om het bereiken van de mensen waar je het verschil voor wilt maken.

Durf dus te kiezen.

Want weet je wat het is? 

vissenGa niet samen met al die andere vissers hengelen in die grote vijver met exotische soorten vissen, ieder met hun eigen gedrag, maar vergroot zelf je kansen op succes. Kies dat ene specifieke vijvertje, waar de voor jou ideale vissensoort rondzwemt. Waar die enkele andere visser ook z’n gelukt beproeft, maar omdat jij die vijver en die vissen zo goed kent, weet jij dus ook als geen ander hoe je ze moet vangen. Drie keer raden wie er dan op jouw aas afkomen…

 

Ik ben benieuwd, weten jullie voor wie jullie er wel en voor wie jullie er niet zijn?

Lees verder: Bescheidenheid siert, maar sla er niet in door

Bescheidenheid en marketing Bij houtverwerkende en houtbewerkende bedrijven die ik van binnen heb bekeken, valt me één ding vaak op. De bescheidenheid. De nuchtere mentaliteit. Die typische ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ aanpak. Ik houd ervan. Bescheidenheid is een prachtige eigenschap. Maar in het geval van marketing is het ook al ...

Geef een reactie op “Kiezen is kunde”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. …

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

meer blogs

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere …

Contentmissie in b2b formuleren

Toegevoegde waarde in b2b

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten