The incredible Dr Pol, over authenticiteit gesproken

Voor veel mensen is authenticiteit een vage term. Toch wordt het te pas en onpas gebruikt. Ook in marketing komt het steeds vaker voorbij. En terecht volgens mij. Maar eens kijken wat authenticiteit nou eigenlijk is. En daarna een voorbeeld hoe je juist dat (onbewust) aan kunt wenden voor succes.

Volgens Wikipedia is authenticiteit een filosofie:

Authenticiteit is een technische term in de existentialistische filosofie. In deze filosofie wordt het bewuste zelf gezien als iets wat een adequaat begrip moet vormen van het zijn in de materiële wereld en van het omgaan met externe krachten en invloeden die erg verschillend en anders zijn dan zichzelf. Authenticiteit is de mate waarin iemand trouw is aan zijn eigen persoonlijkheid, geest, of karakter, ondanks deze externe impulsen.

Vooral die laatste zin in deze definitie is wat mij betreft essentieel -en te begrijpen 😉 – als het gaat om authenticiteit. Je hebt zelf vast wel iemand in gedachte als je gevraagd wordt om een authentiek persoon te noemen. Er lopen genoeg mensen rond die ‘no matter what’ lekker zichzelf blijven. Hun unieke zelf. Juist daardoor vallen ze op. Alleen pakken die mensen nog onvoldoende het podium.

Ken je ‘The incredible Dr Pol’?

authenticiteit The Incredible Dr Pol

Bron: Google Play

Een schoolvoorbeeld van authenticiteit is voor mij Dr Jan Pol. Misschien ken je ‘m wel van zijn reality programma op National Geographic. Deze dierenarts van Nederlandse afkomst is 70 jaar oud en in de bloei van zijn leven. Hij heeft met zijn familie een dierenpraktijk op het platteland in de Verenigde Staten. En daarmee de verantwoordelijkheid over maar liefst ca. 18.000 dieren (lees: klanten). Dit betekent een grote verscheidenheid aan patiënten en heel, heel veel noodgevallen. Dag en nacht. Beslist geen eenvoudige job voor Jan dus.

Ik zal proberen Jan Pol te omschrijven. Deze dierenarts gaat geen enkele uitdaging uit de weg. Hij is luidruchtig, rijdt als een bezetene, is grappig en nuchter, wordt ‘apart’ genoemd en is constant bezig. Want, zegt Jan: ‘anders gaat je lijf roesten’. Bezig in weer en wind. Iedere dag weer.

Wat hem siert is dat hij enorm meeleeft met de eigenaren van de dieren (lees: zijn opdrachtgevers). Hij behandelt de meest speciale en uiteenlopende dieren, waar andere dierenartsen die überhaupt niet willen behandelen. Hij zoekt ook steeds naar de goedkoopste technieken voor zijn opdrachtgevers. Soms grijpt hij dan zelfs terug naar oude technieken die hij tijdens zijn studie nog geleerd heeft, zodat ook de minder bedeelde opdrachtgevers het beste voor hun dieren kunnen bieden. En als hij nieuwe dierenartsen mee op pad neemt, leert hij hen ook die slimme trucjes van weleer.

Daar waar de opdrachtgevers al teleurgesteld concluderen dat het kalf toch echt dood geboren is, brengt Jan het weer tot leven door het aan de poten heen en weer te slingeren en liefdevol emmers ijskoud water over z´n kop te blijven gooien. En als Jan de trieste taak heeft om een bejaard paard in te laten slapen, dan blijft hij erbij tot het dier ook echt dood is. Bezieling noem ik dat.

Authenticiteit The Incredible Dr Pol

Bron: Youtube

De medewerkers van zijn praktijk beschouwt hij als familie. Dat zegt hij niet, dat zie je als je zijn programma volgt. Jan doet ook veel voor de gemeenschap. Zo inspireert hij graag kinderen door zijn kennis over dieren op hen over te brengen. Want zegt Jan: “Als kinderen goed zorgen voor dieren, worden het later betere volwassenen.’’

Authenticiteit en het DNA van je bedrijf

Waarom vertel ik dit?

Voor mij is Jan Pol een schoolvoorbeeld van authenticiteit. Zijn authentieke zelf is diepgeworteld in het DNA van zijn dierenpraktijk. Een familiebedrijf waar het bijzonder druk is. De klanten blijven maar komen. En terugkomen. De gemeenschap draagt hem op handen. Waarom? Omdat Jan echt en puur is. Omdat je ziet dat hij geen rol speelt of show opvoert. Hij is geloofwaardig. En daar houden mensen van. Hij heeft een horde fans opgebouwd door altijd maar zichzelf te zijn en te blijven.

Mond-tot-mond reclame doet de rest. Jan heeft namelijk nog nooit geadverteerd.

Inmiddels is hij dus een ware TV-ster dankzij zijn goed bekeken reality show. Fans had hij al, maar nu over de hele wereld. Maar geen sterallures voor Jan. Hij onderbreekt zijn werk nooit voor camera’s, opnamen of retakes. Alles wat je ziet is echt. Aan zijn werkwijze, motivatie en persoon. Zijn klanten, de dieren, komen hoe dan ook altijd op de eerste plaats.

Als je hem vraagt wat hij vindt van zijn succes, dan antwoordt hij simpelweg ‘Ik ben niet trots ofzo, gewoon gelukkig!

Ik denk dat Jan gelukkig is omdat hij zichzelf is. En blijft. Ongeacht de omstandigheden, die voor hem en zijn bedrijf behoorlijk veranderd zijn.

Hoe mooi zou het zijn als we dit allemaal wat meer zouden doen?

En dat podium juist pakken door ons unieke zelf te zijn en te blijven. Dan hoeven we niet meer te adverteren, dan krijgen we vanzelf fans. Net als Jan Pol.

Mocht je moeite hebben het DNA van je bedrijf te ontdekken, of je eigen authenticiteit op de kaart te zetten, neem dan eens vrijblijvend contact met me op.

Kijken we samen wat jullie DNA is en hoe jullie dat podium succesvol en op een authentieke manier kunnen gaan pakken.

Lees verder: Help je klant te kiezen voor jou vanuit het heldere DNA van je bedrijf

Het heldere DNA van je bedrijf Dankzij digitalisering en technologie is je klant veranderd. Zijn zoektocht is veranderd. Zijn wereld is veel groter geworden. Daarmee ook de keuze(stress). Hij verlangt daarom iets anders van je. Namelijk dat je ‘m in zijn zoektocht helpt te kiezen (voor jou). Juist in B2B. Kwaliteit en service zijn basisvereisten. ...

Geef een reactie op “The incredible Dr Pol, over authenticiteit gesproken”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Boek B2B-marketeers: de koplopers

B2B-marketeers: de koplopers De beste 36 b2b-marketeers aan het woord. Verwonderlijk dat de meeste aandacht altijd maar naar consumentenmarketing gaat, terwijl de B2B-markt veel groter is dan de B2C-markt. Dit motiveerde Edwin Vlems om een ode te brengen aan B2B-marketing in de vorm van een boek bomvol mooie en leerzame praktijkvoorbeelden van B2B-marketeers. Edwin interviewde …

Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

meer blogs

Wat ik leerde van 75 zakelijke vlogs plaatsen op LinkedIn

Mijn ervaring met zakelijk vloggen op LinkedIn aan de hand van een interview door b2bmarketeers.nl

Inhakers op social media in b2b

1 onderwerp per stuk b2b content

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten