Authenticiteit? We zijn aardig van ons padje…

Authenticiteit: echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig’.

eyes

Ben jij eigenlijk wel wie je bent?
quote Simon SinekEr wordt voortdurend op gehamerd. We moeten authentiek zijn. Wij vrouwen, ons merk, ons bedrijf. Trouw aan ons DNA, onze persoonlijkheid, innerlijke drijfveren en overtuiging. Dan stralen we geloofwaardigheid en betrouwbaarheid uit. Voor inbound marketing een voorwaarde. Dus we willen dat! ‘Eitje’ toch?

Blijkbaar niet. Jezelf zijn. Als je er even bij stilstaat… Raar dat we ons dat continu voor ogen moeten houden. Dat we dat stapje voor stapje opnieuw moeten leren. Terug naar de basis, de kern, waarom doen we het ook al weer? De golden circle van Simon Sinek is momenteel zo’n beetje de heilige graal. Het ‘why’ wordt geabsorbeerd alsof we het ons nooit eerder beseft hebben. Sinek zelf staat ook te kijken van de massale aandacht. Zijn succes bewijst echter hoezeer we van ons padje geraakt zijn…

6338284584_1e025bb70d_o

Waar het mis ging
Het keurslijf speelt een rol. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Wat is gewoon? Blijkbaar dat wat de meute bepaalt. Je kunt echter pas oordelen nadat jij je oprecht verdiept hebt in iets dat bestempeld wordt als ongewoon. Maar past die situatie wel zo goed in dat ‘voorgeschreven’ plaatje? Begin met een omgevingsanalyse, leer de feiten kennen en neem de moeite je er oprecht in te verplaatsen. En, is het dan nog zo ongewoon?

Het lef om anders te zijn
Lef, of beter gezegd, het gebrek aan, heeft grote invloed. Wie durft haar hoofd nog boven het maaiveld uit te steken? Ben je bijvoorbeeld een single lady dan zal er wel iets mis met je zijn. Wil je geen kinderen dan zit er vast een steekje los. We zien steeds grilliger pestgedrag overal om ons heen bij iedere afwijking van hetgangbare. Je baan is je lief, dus je denkt wel twee keer na in deze tijd. Bedrijven en merken acteren terughoudend, want reputatieschade ligt continu op de loer. Nee, dan liever veilig tussen de kuddedieren. Mee met die meute, in het gareel, we leren het al op de kleuterschool. Vooral niet anders zijn of doen. Het risico is te groot…

Overvloed heeft ook een lelijk stempel gedrukt. Het heeft ons dusdanig beïnvloed dat we ver zijn afgedreven van waar het ooit allemaal om begon. Waar we eigenlijk voor staan. Nu de valsheid van alle excessen, zoals in de financiële wereld of de topsport, zich op confronterende manier openbaart, verlangen we meer dan ooit naar moraal. Boos zijn we om het gesjoemel. We eisen echtheid. Betrouwbaarheid. Authenticiteit…

Those who follow the crowd, usually get lost in it.

‘Dicht bij jezelf blijven’ hoor ik dan. Nee, denk ik, we moeten daar eerst maar weer eens zien te komen! Zweverig? Helemaal niet. Maak een duidelijk plan van aanpak:

  1. Vind uit wie je echt bent
  2. Vind uit wat je passie is
  3. Dat samen bepaalt wat je uit wilt stralen
  4. Analyseer wat je imago nu is
  5. Buig het om als het anders zou moeten zijn
  6. En durf je eigen koers te varen!

Authenticiteit druk je uit in contact met anderen. Laat jezelf dus zien zoals je bent. Focus en straal dat uit in alles. En houd vol. Ook als het je felle kritiek oplevert. Niet buigen.

Magneetwerking
fansNeem nou rockchick Anouk. Of Miley Cyrus. Of Rihanna. Zij hebben er schijt aan. Misschien verliezen ze wel eens een volger, maar ze winnen ook respect. Ze zijn zichzelf en dat blijven ze. En dat valt op tussen die meewaaiende meute. Die steeds meer tegen staat. Die leidt tot innerlijke conflicten. Het voelt niet meer goed. Juist daarom identificeren we ons met deze powerchicks. Ze creëren ongemerkt een steeds sterkere band met je. Misschien niet in alles wat ze doen of zeggen, maar ze winnen wel een bijzonder plekje bij je. Je wordt fan.

Ambassadeurs
Zo werkt het ook met merken. Bedrijven. Medewerkers. Je krijgt fans. Je kunt er op rekenen. En een schare fans leidt tot succes. We belanden in een tijd waarin we, als we iets willen verkopen, niet meer kunnen faken. Maskers vallen massaal af. Jouw publiek voelt het feilloos aan als je een rol speelt of een trucje toepast. Vergeet het dan maar. Meer en meer leren zij via ‘earned media’ over jou. Via anderen. In de vorm van blogs en tweets. Het publiek bepaalt of er iets over jou gezegd wordt en wat dan. Om daar dichtbij te kruipen en de betrokkenheid te ‘voeden’, ga je de interactie aan. Op inbound wijze. Weet wat hen bezighoudt. Luister. Ga in gesprek. Bouw aan jullie relatie. Zorg dat je jezelf bent en blijft. Dus wijk vooral af van dat gebaande pad als het je diep van binnen tegenstaat.

Je raakt dan echt niet van je padje, jij lacht juist het laatst!

Wil jij net als ik iets kwijt over authenticiteit, reageer gerust.
Deze blog is ook te lezen op www.inboundindustry.nl. Ook daar kun je een reactie achterlaten.

4 reacties op “Authenticiteit? We zijn aardig van ons padje…”

  1. Wino van Lieshout schreef:

    Marlene,

    Een goed verhaal. Ik moest bij het lezen denken aan uitspreken van Stephen Covey. There are constants in life…..
    Change, choice and principles.

    Gr. Wino

  2. Marlene schreef:

    Dank je voor je reactie Wino. Dat is inderdaad een mooie associatie. Het valt niet mee in deze steeds sneller veranderende realiteit te blijven kiezen voor je eigen pad. Maar als je jezelf bent, blijft of weer wordt, dan heb je hiervoor in ieder geval wel een krachtig kompas in handen. Om er niet te ver vanaf te raken of om je eigen weg weer terug te vinden.

  3. Eke van Riel schreef:

    Ik vond dit een heerlijk duidelijk, maar oh zo herkenbaar stuk om te lezen. Maakt me erg nieuwsgierig naar je blog en ga deze dan ook met plezier volgen.

    Groet Eke

  4. Marlene schreef:

    Dank je wel voor je interesse en leuke reactie, Eke! Ik zie dat je ook ervaring met B2B hebt. Als deze blog herkenbaar voor je is, lees dan ook gerust ‘OMG, opnieuw smoorverliefd’, wellicht sterkt het je wel. Gaat namelijk over girlpower. Je vindt het onder het kopje ‘inbound marketing’. Leuk dat je mijn blog gaat volgen!

Geef een reactie op “Authenticiteit? We zijn aardig van ons padje…”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Boek B2B-marketeers: de koplopers

B2B-marketeers: de koplopers De beste 36 b2b-marketeers aan het woord. Verwonderlijk dat de meeste aandacht altijd maar naar consumentenmarketing gaat, terwijl de B2B-markt veel groter is dan de B2C-markt. Dit motiveerde Edwin Vlems om een ode te brengen aan B2B-marketing in de vorm van een boek bomvol mooie en leerzame praktijkvoorbeelden van B2B-marketeers. Edwin interviewde …

Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

meer blogs

Wat ik leerde van 75 zakelijke vlogs plaatsen op LinkedIn

Mijn ervaring met zakelijk vloggen op LinkedIn aan de hand van een interview door b2bmarketeers.nl

Inhakers op social media in b2b

1 onderwerp per stuk b2b content

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten