Iedereen op het erepodium!

Droom jij ervan de Marianne Vos van marketingland te worden?

Dan zorg maar dat je ‘goede benen hebt’.

 

doenWant volgens een onderzoek uitgevoerd door Adobe is het marketingvak de laatste 2 jaar méér veranderd, dan in de afgelopen 50 jaar bij elkaar. Uiteraard had je de verandering al lang zelf opgemerkt, maar wow, dit zegt wel even iets toch?

Best scary soms, als je al enkele decennia meefietst in dit vak. En als jij de verandering nog niet omarmd hebt, vind dan maar eens de moed om alsnog hard te rijden op een zwaar verzet. En voor je gevoel afscheid te moeten nemen van jouw koers met alle kennis en ervaring die je zo zorgvuldig opgebouwd hebt.

 

Want dat gevoel kan je wel eens bekruipen. Dat je razendsnel achter de feiten aanloopt, het allemaal niet meer bij kunt houden of volgen, trends en hypes je om de oren vliegen. Maar als je het niet nu doet, wanneer dan wel? Het kan je soms best even verlammen, maar als je niet in actie komt, krijg je te zware benen om überhaupt te finishen.

Is de Klassieker wel echt een gelopen race?

De verschillen tussen de kopgroep en het peloton worden zichtbaar groter. Dat klopt. Die koplopers bepalen, zeker online, wat er gezegd en soms zelfs voor je gedacht wordt. Maar, hebben zij de wijsheid in pacht en het bewijs daarvoor? Begrijp me goed, ik wil absoluut bij die kopgroep horen, maar ik wil ook vooral mijn eigen koers blijven rijden.

Iets dat volop in ontwikkeling is, en dat is ons geliefde vak overduidelijk, heeft namelijk nog geen kop en staart. Het feit dat er iets nieuws wordt uitgevonden, of geroepen, betekent niet automatisch dat het oude niet meer werkt. Voor jou. Voor jouw situatie. Negen van de tien keer is het oude wijn in nieuwe zakken. Maar die ene keer niet! Het is daarom super belangrijk dat jij het verschil kent. Dat je weet wanneer iets echt nieuw is en waarde heeft voor jouw klanten, jouw bedrijf en jouzelf. Al is het maar het tipje van de ijsberg dat je zelf kunt overzien en laat je de rest over aan de expert. Je moet weten waar het over gaat in je vak.

Zo worstel ik zelf wel eens met zwart/wit termen. Er is ook nog grijs, weet je.

Neem nou inbound versus outbound marketing. Ken jij het verschil tussen beide?

 

Outbound is mensen onderbreken bij wat ze interessant vinden, met reclame, inbound is zijn wat ze leuk vinden, met blogs, filmpjes en zo. Inbound krijgt volop de aandacht van de kopgroep, maar fietst het outbound peloton dan daadwerkelijk op zo’n grote afstand?
Of is een demarrage voldoende om die kopgroep weer in te halen?

Misschien is inbound namelijk vooral het verlangen naar de nuance die outbound zo nodig heeft. Niet meer met het ‘pistool’ op het hoofd van de klant jouw aanbod door de strot proberen te duwen, maar gevonden worden omdat jouw aanbod op dat moment het aantrekkelijkst is. Wel meer dan een nuanceverschil denk ik, maar in de kern draait het nog steeds om commercie, alleen wel in een wezenlijk ander jasje.

 

Doorkachelen is het devies!
overwinningLaat je dus vooral niet afschrikken. Hang je opgebouwde kennis en ervaring niet aan de wilgen, maar denk na over waar nuance nodig is. Ikzelf probeer continu te demarreren door te leren, observeren, proberen en inspireren. Hier lees je waarom dat zo geweldig is!

Zorg in ieder geval dat je de ‘goede benen’ hebt. Het mooie van deze fase in ons vak is dat je los kunt gaan en volop kunt experimenteren. Het is vooral een kwestie van doen. En zorgen dat je er niet afgereden wordt…

Ik ben benieuwd of je dit herkenbaar vindt, of juist niet.

Lees verder: Nieuwe marketing is helemaal geen marketing!

Ja, dat lees je goed. Traditionele marketing is letterlijk ‘het vermarkten van je producten en diensten’. En vermarkten, dat past eigenlijk niet meer in deze tijd. Hoezo niet? Nou, omdat je klant niet meer is, zoals ze al die jaren was. Ze gedraagt zich anders. Dat komt omdat haar wereld enorm is veranderd. Dankzij internet ...

Geef een reactie op “Iedereen op het erepodium!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

Kennisleiderschap in de maakindustrie. Bouwen aan kennisleiderschap is een slimme manier om je productiebedrijf te laten groeien. Kennisleiderschap is de term die ik gebruik, in business-to-business marketing heet dit officieel ‘thought leadership’. Kennisleiderschap is het aanreiken van originele en innovatieve ideeën die verandering of vooruitgang binnen je industrie aanjagen. Kennisleiderschap kan op verschillende manieren geuit …

Kennisleiderschap om met je bedrijf te schitteren

Marketingkansen pakken door op trends in te spelen

meer blogs

Contentmissie in b2b formuleren

Heb je nog geen volledige contentstragtegie uitgewerkt, maar wil je toch graag werken vanuit een bepaalde basis? Formuleer dan als houvast de contentmissie van je bedrijf. Deze bestaat uit 3 onderdelen.

Toegevoegde waarde in b2b

Achterliggend verlangen van b2b klanten

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten