Transparantie, scary as hell

Zonder transparantie geen vertrouwen

transparantie in marketing‘Wij staan voor open en heldere communicatie’. Hoe vaak ik iets vergelijkbaars tegenkom bij bedrijven, ik ben de tel kwijt. Bedrijven die dit echt waarmaken kan ik nog steeds op 1 hand tellen.

Openheid van zaken geven is wel een dingetje… ‘Ik ga mijn zorgvuldig opgebouwde kennis en ervaring toch niet weggeven! Als ik vertel over onze leermomenten in dat project, kunnen anderen die fase overslaan. Laat ze dat lekker zelf ontdekken. Mijn zorgvuldig opgebouwde voorsprong afgeven? Dacht het niet!’

Herken je deze worsteling in jouw eigen werkomgeving? Transparant zijn, het leidt tot heftige reacties. Zoveel moeilijker om het daadwerkelijk te doen, dan het te roepen. Opvallend trouwens hoe vaak de rol van de concurrent deze discussie domineert, terwijl de focus juist op je klant moet liggen! Het blijkt te spannend allemaal. Zo spannend zelfs dat het de grootste blokkade vormt om mee te kunnen in de keiharde realiteit van vandaag; de mega veranderingen in ‘het zaken doen’. Het betreft niet alleen marketing. Nee, je hele bedrijfscultuur,  je bedrijfsbrede communicatie, alles moet anders. En dat is scary as hell.

 

Inzicht geven
Maar waarom is dat zo? Hoe kan dat, terwijl we zelf van ieder ander eerlijkheid verwachten? We willen herkenbare motieven, een uitgebreid kijkje in de keuken en een oprechte behandeling. Kortom, we willen vertrouwen voordat we in zee gaan! Kijk alleen al naar de schade die goede doelen zichzelf de afgelopen tijd toegebracht hebben, door het vertrouwen te verliezen. We pikken het simpelweg niet dat motieven achteraf anders blijken te zijn.

Inzicht, dat willen we. Toch maar in de spiegel kijken en concluderen dat het begint bij onszelf. Hoe ‘open’ moet het dan? In alle facetten tegelijk? Waar in hemelsnaam beginnen? Nou, gelukkig hoeft het niet ineens perfect te zijn. Wel is het best erg als je er nog niet mee begonnen bent. Aan de bak dus! Kleine stapjes hierin brengen vaak al een niet te stoppen ‘change of mindset’ teweeg.


Wat te doen?

Voor iedere vorm van transparantie is een waslijst aan argumenten bedacht waarom we het niet moeten doen. Maar wat nou zo gaaf is, is dat deze geen van alle opwegen tegen de redenen waarom we het juist wel moeten doen. Wil je namelijk ook met de volgende generatie succesvol zaken doen, dan is het bittere noodzaak. Zij eist transparantie. Maar het helpt jou zelf ook. Bijvoorbeeld op MVO gebied. Iedereen weet wat ze aan je hebben. Ze gaan makkelijker de dialoog met je aan. En je legt eenvoudig verantwoording af over wat je doet.

3 basisvereisten voor transparantie
Openheid, authenticiteit en toegankelijkheid. Heb je deze 3 zaken voor elkaar, dan ben je vergevorderd. Nog beginnen? Doe dan in ieder geval het volgende vanaf vandaag:

Openheid
Gewoon duidelijk zijn. Altijd. En ja, dus ook op momenten dat je minder florissant naar voren komt. Niet verbloemen. Durf dat wat niet ideaal verloopt te onthullen. Openbaar waar het aan schort. We zijn allemaal mensen. Als we een duidelijke uitleg krijgen, hebben we meer begrip dan je denkt. Maar dan willen we die uitleg wel van jou hebben. Voordat we het van een ander moeten horen. Zorg dus dat je dit zelf en op het juiste moment doet.

Authenticiteit
Gewoon eerlijk zijn. Transparantie leidt tot authenticiteit. Onlosmakelijk met elkaar verbonden en een ijzersterk duo. Zorg dat je authentiek bent en dat tot in finesse uitdraagt. Daar waar het relevant is voor jouw publiek. Op het juiste moment, via het juiste kanaal en in de juiste vorm.

Toegankelijkheid
Gewoon het gesprek aangaan. Focus op een positieve dialoog, daar houden wij mensen van. Maar ga negatieve kritiek niet uit de weg. Weet dat diegene op dat moment hoe dan ook nog de moeite voor je neemt. Bied hiervoor de ruimte en buig de dialoog vervolgens om in positieve richting. Betrek klanten bij je producten of diensten. Laat je helpen!

 

transparantie in b2b marketing

In de praktijk
Een eenvoudig voorbeeld van transparantie dat deze 3 basisvereisten in zich heeft? Veel bedrijven monitoren hun klanttevredenheid. Bij jou ook? Laten we het zo zeggen, de resultaten hiervan variëren nogal eens… Toon nou eens niet alleen dat waar je trots op bent aan de buitenwereld, maar durf ook de uiterst kritische noot gewoon te laten zien. Speel daar juist slim op in. Je stelt je kwetsbaar op. Iedere zweem van arrogantie verdwijnt, omdat het verbeterpotentieel, dat je zelf onderkent, tot begrip en herkenning leidt. Je bent duidelijk, eerlijk en laat zien dat je openstaat voor verbetering.

Transparantie bevorderen, dat doe je zo:

–          Laat, net als bij authenticiteit, je masker vallen

–          Treed eerlijk en op het juiste moment in de openbaarheid

–          Doe dat gewoon als mens, verschuil je niet achter je merk

–          Doe dat vol overtuiging en houd vast aan dat waar jij voor staat

–          Neem je verantwoordelijkheid in goede en slechte tijden

–          Laat je helpen door zij die dat voor je willen doen

Uiteraard is dit lijstje nog lang niet compleet. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jouw aanvullingen hierop. Ook goede praktijkvoorbeelden zijn van harte welkom!

 

Geef een reactie op “Transparantie, scary as hell”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Een contentmarketingstrategie in de bouw, hoe begin je goed?

Contentmarketingstrategie in de bouw De contentmarketingbelofte is een mooie. Je kunt verhalen vertellen waar mensen op zitten te wachten, die hen raken en hun leven beter, makkelijker of bijvoorbeeld mooier maken. Je kunt met behulp van een contentmarketingstrategie waarde toevoegen door je kennis te delen en bewijsvoering te leveren. Prachtig allemaal, maar dat is makkelijker …

Checklist zakelijk vloggen

Hoe verkoop je duurzaamheid?

meer blogs

5 stappen voor meer marketingrendement

Deze infographic publiceerde ik bij de start van mijn bedrijf in 2014. En hij is nog steeds relevant, sterker nog hij wordt steeds relevanter…. Vaak mis ik in de marketing en communicatie van bedrijven namelijk de echte klantwaarde. Er wordt nog veel ‘inside out’ geredeneerd en gecommuniceerd in plaats van ‘outside in’, waarbij je inspeelt …

Hoe goed ken jij je klant?

Wat is ‘de bedoeling’ van je bedrijf?

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten