Nieuwe marketing is helemaal geen marketing!

nieuwe marketingJa, dat lees je goed. Traditionele marketing is letterlijk ‘het vermarkten van je producten en diensten’. En vermarkten, dat past eigenlijk niet meer in deze tijd. Hoezo niet? Nou, omdat je klant niet meer is, zoals ze al die jaren was. Ze gedraagt zich anders. Dat komt omdat haar wereld enorm is veranderd. Dankzij internet en technologie. Ze is beter geïnformeerd dan ooit.  En ze is mondiger. En als ze er nog niet genoeg vanaf weet, zoekt ze het op, online, waar en wanneer ze dat maar wil. Of ze vraagt het aan anderen. Ook gewoon op internet, zichtbaar voor iedereen die wil reageren. En ja, die antwoorden zijn ook weer zichtbaar. Voor iedereen. Dus ja, best spannend allemaal als het dan jou of jouw bedrijf betreft.

Irritant & frustrerend

Daarnaast raakt je klant steeds vaker geïrriteerd. Door tv commercials, door reclame in haar favoriete vakblad of tijdschrift. Door een aanmatigende beller die haar stoort tijdens haar romantische diner. Of erger nog, door verkopers op straat die haar interrumperen! En juist dat laatste, het onderbreken, dat is ze beu. Kijk maar naar jezelf, geloof jij ‘reclame’ nog?

transparantie

Het storen van iemand om je producten en diensten onder de aandacht brengen, leidt alleen maar tot frustratie. En geloof het maar, dat is juist niet de manier om de koop rond te krijgen. Jouw klant wil geïnformeerd worden wanneer ze daar zelf aan toe is, op haar eigen manier en via haar eigen favoriete kanaal. Gewoon omdat het kan. Het devies is dus, stop met zenden. Maar wat dan wel?


Stop met verkopen!

Ja, ook dat lees je weer goed. Stop met verkopen, word gevonden. En word gekocht. Op basis van inhoud. En kennis die je deelt. Bouw zo geleidelijk online je expertimago op. Zorg dat je zo onweerstaanbaar wordt, dat je klant niet meer om je heen kan. Je bent daar waar je klant is. Je informeert en inspireert of amuseert zelfs. Maar je laat het aan haar over om contact op te nemen. Je onderbreekt dus niet meer, maar staat klaar zodra ze dat wil. En doe je dat goed, dan word je vanzelf een klantenmagneet. Inbound marketing wordt dat ook wel genoemd.

Nog even dit …

kennis delenEr zijn een paar dingen erg belangrijk bij inbound marketing. Je zult actief kennis moeten delen met jouw doelgroep. Durf dat dus ook te doen. Op een transparante manier. Door dat op een open en eerlijke manier te doen, leren ze jouw intenties kennen. Dan trek je hen aan die dezelfde waarden hebben als jij hebt, of dezelfde doelen nastreven als jij doet. En het draait om persoonlijkheid. Om authenticiteit. Wees dus vooral jezelf.

En na verloop van tijd word je gevonden en word je gekocht.

Ik ben erg benieuwd, wie heeft hier al ervaring mee?

Dit artikel verscheen eerder in Fempower Magazine 

Geen updates over nieuwe marketing  van mij meer missen ? Schrijf je rechtsboven op deze pagina in.

Lees verder: Transparantie, scary as hell

Zonder transparantie geen vertrouwen ‘Wij staan voor open en heldere communicatie’. Hoe vaak ik iets vergelijkbaars tegenkom bij bedrijven, ik ben de tel kwijt. Bedrijven die dit echt waarmaken kan ik nog steeds op 1 hand tellen. Openheid van zaken geven is wel een dingetje… ‘Ik ga mijn zorgvuldig opgebouwde kennis en ervaring toch niet ...

Lees verder: Marketing van ‘inside out’ naar ‘outside in’

Van ‘inside out’ naar ‘outside in’ marketing & communicatie Vaak merk ik bij toeleverende bedrijven aan de bouw, dat er enorm gepassioneerde mensen werken met heel veel kennis van zaken. Geweldig om te zien. Dat wat via hun marketing en communicatie daarvan de ‘buitenwereld’ bereikt, is echter grotendeels vanuit het bedrijf zelf geredeneerd. Sla er ...

Geef een reactie op “Nieuwe marketing is helemaal geen marketing!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Boek B2B-marketeers: de koplopers

B2B-marketeers: de koplopers De beste 36 b2b-marketeers aan het woord. Verwonderlijk dat de meeste aandacht altijd maar naar consumentenmarketing gaat, terwijl de B2B-markt veel groter is dan de B2C-markt. Dit motiveerde Edwin Vlems om een ode te brengen aan B2B-marketing in de vorm van een boek bomvol mooie en leerzame praktijkvoorbeelden van B2B-marketeers. Edwin interviewde …

Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

meer blogs

Wat ik leerde van 75 zakelijke vlogs plaatsen op LinkedIn

Mijn ervaring met zakelijk vloggen op LinkedIn aan de hand van een interview door b2bmarketeers.nl

Inhakers op social media in b2b

1 onderwerp per stuk b2b content

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten