Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

kennis in de maakindustrieKennisleiderschap in de maakindustrie.

Bouwen aan kennisleiderschap is een slimme manier om je productiebedrijf te laten groeien. Kennisleiderschap is de term die ik gebruik, in business-to-business marketing heet dit officieel ‘thought leadership’.

Kennisleiderschap is het aanreiken van originele en innovatieve ideeën die verandering of vooruitgang binnen je industrie aanjagen.

Kennisleiderschap kan op verschillende manieren geuit worden, door het schrijven van artikelen of opnemen van vlogs, het geven van presentaties tijdens congressen of beurzen en bijvoorbeeld het creëren van social media berichten.

Je wordt overigens niet gezien als kennisleider als je alleen maar je producten promoot, je moet zeker ook waardevolle inzichten bieden. Door je relevante kennis en expertise te delen, kun je als fabrikant vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen bij je potentiële klanten.

Het belang van kennisleiderschap in productiebedrijven

Er zijn diverse redenen waarom kennisleiderschap zo belangrijk is in de maakindustrie, in noem er hier vier:

  1. Het helpt je om je te onderscheiden van de concurrentie. Hoe val je op tussen alle andere aanbieders? Waar zit je onderscheid? En herkennen je ideale klanten dit meteen? Een kennisleider bouwt aan onderscheid en naamsbekendheid in de gehele keten.
  2. Want door je kennis te delen bouw je aan vertrouwen en geloofwaardigheid. Als jouw ideale klanten zien dat je consequent waardevolle informatie deelt, zullen ze je eerder vertrouwen en zaken met je doen. Zeker als je product vrij complex zijn om uit te leggen. Door steeds waardevolle kennis te bieden, zien jouw potentiële klanten dat je een expert bent die weet waar je het over hebt.
  3. Het helpt je ook om je als ‘industrieleider’ te profileren. Gezien te worden als autoriteit, als expert. Dit is niet alleen belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken, maar ook om je bestaande klanten te behouden. Klanten willen namelijk graag zakendoen met bedrijven die vernieuwen en misschien zelfs wel trends zetten. Zo laat je aan je klanten zien dat je voorop loopt.
  4. En natuurlijk helpt het bouwen aan kennisleiderschap bij het genereren van leads, het vinden van nieuwe klanten. Door jouw waardevolle inzichten te delen, trek je die klanten aan die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je visie en oplossingen (lees: producten).

Kennisleiderschap integreren in je marketingstrategie

Nu je het belang kent van kennisleiderschap in de maakindustrie, is het belangrijk te weten hoe je dit slim integreert in je marketingaanpak. Je gaat op zoek naar belangrijke thema’s die spelen in je specifieke markt, bij je klanten, je leveranciers, eigenlijk in de gehele keten.

Dat kan bijvoorbeeld een thema als ‘automatisering’, ‘digitalisering’ of ‘verduurzaming’ zijn, maar dat kan ook een branchespecifieke ontwikkeling zijn.
Bijvoorbeeld eentje die grote invloed heeft op de toekomst van jouw specifieke industrie. Natuurlijk moet het thema wel goed bij je expertise passen.

 

 

Als dit onderwerp relevant genoeg is voor jouw klanten, hen waarde biedt en het jou als kennisleider ook nauw aan hart ligt, dan kun je hierover informatie en ervaringen gaan delen. En zo dus waardevolle inzichten verschaffen.

Dat delen doe je bijvoorbeeld in de vorm van een blog, whitepaper of webinar. En doe dat dan via de (online) kanalen waar jouw klanten op zoek zijn, zoals LinkedIn en YouTube. Zorg ook dat de inzichten op je eigen website te vinden zijn, waar je vanuit je berichten naartoe kunt linken.

Door dit consequent vol te houden, respecteren potentiële en bestaande klanten je om je kennis en expertise, waardoor je betrouwbaar overkomt.

Je bent en blijft een waardevolle informatiebron voor ze. En ze zijn dan eerder geneigd zaken met je te doen.

 

 

Wil je meer weten over hoe je aan kennisleiderschap binnen jouw productiebedrijf bouwt?
Neem eens contact met me op.

Lees verder: OMG, opnieuw smoorverliefd!

Werk je in de marketing? In de (toelevering aan) de bouw of industrie? Ben je een vrouw? Wow, dan bof je echt enorm. Hoe vaak krijg jij de opmerking ‘zal niet meevallen als vrouw in zo’n traditioneel mannenbolwerk’? No more, ladies, girlpower ahead! Ons vak ontwikkelt zich zo’n beetje het snelst van allemaal. Dat kan ...

Geef een reactie op “Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. …

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

meer blogs

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere …

Contentmissie in b2b formuleren

Toegevoegde waarde in b2b

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten