Durf jij te kiezen?

Durf te kiezen! Tijdens een ‘jam-experiment’ werden in een supermarkt de ene dag 6 soorten jam gepresenteerd en de andere dag 24 soorten en dat een paar dagen lang.

Wat bleek? De 24 soorten trokken meer mensen aan, maar de 6 soorten leidde tot 10 keer meer verkochte potten. Dit heet ‘de vrije keuze paradox’.

Een duidelijke keuze bieden verkoopt beter dan iedereen tevreden proberen te stellen. We breiden ons product- en dienstenassortiment alsmaar uit, voegen allerlei features toe en proberen zo de doelgroep zo breed mogelijk te maken. Maar wat als minder juist méér is?

Ga voor een heldere positionering. Dat zorgt voor minder keuzestress bij je klanten. Het schept ook duidelijke verwachtingen waarvoor je er wel en niet bent voor ze. Het versterkt bovendien je merkidentiteit en zo bouw je aan vertrouwen.

Durf jij te kiezen?

Echt te kiezen?

Want als je als merk alles probeert te zijn voor iedereen, eindig je als niets bijzonders voor niemand.

Lees verder: Vertragen in positioneren

Het gaat niet om vertragen. Het gaat om vertrágen op het juiste moment. Zodat alles wat je daarna versnelt, ook écht klopt. Je kent het vast: de druk om direct te (willen of moeten) presteren. Daar zijn we met z’n allen heer en meester in geworden. Maar als het gaat over positioneren, werkt het anders. ...

Geef een reactie op “Durf jij te kiezen?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Intentie en beleving

Wat als je doelgroep iets anders van je merk vindt dan jijzelf? Veel bedrijven bouwen vol overtuiging aan hun merk. De kernwaarden hangen aan de muur, het logo klopt tot op de pixel en intern voelt alles glashelder. Maar wat gebeurt er als je van buiten naar binnen kijkt? Wat je bedoelt te zeggen met …

Marketingstrategie is als kleding passen

Vertragen in positioneren

meer blogs

Ontdekkingsreis AI

Ontdekkingsreis AI Toch niet weer een bericht over AI?! Vast weer iemand die ‘in je nek hijgt’ over de urgentie, de kansen of juist de gevaren. Ik merk dat het veel mensen die ik spreek benauwd en dat ze mede daarom zelfs een afkeer van AI krijgen, of in de weerstand schieten. En dat is …

Branding en Yellowstone

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten