Durf jij te kiezen?
Durf te kiezen! Tijdens een ‘jam-experiment’ werden in een supermarkt de ene dag 6 soorten jam gepresenteerd en de andere dag 24 soorten en dat een paar dagen lang.
Wat bleek? De 24 soorten trokken meer mensen aan, maar de 6 soorten leidde tot 10 keer meer verkochte potten. Dit heet ‘de vrije keuze paradox’.
Een duidelijke keuze bieden verkoopt beter dan iedereen tevreden proberen te stellen. We breiden ons product- en dienstenassortiment alsmaar uit, voegen allerlei features toe en proberen zo de doelgroep zo breed mogelijk te maken. Maar wat als minder juist méér is?
Ga voor een heldere positionering. Dat zorgt voor minder keuzestress bij je klanten. Het schept ook duidelijke verwachtingen waarvoor je er wel en niet bent voor ze. Het versterkt bovendien je merkidentiteit en zo bouw je aan vertrouwen.
Durf jij te kiezen?
Echt te kiezen?
Want als je als merk alles probeert te zijn voor iedereen, eindig je als niets bijzonders voor niemand.
Lees verder: Vertragen in positioneren
Het gaat niet om vertragen. Het gaat om vertrágen op het juiste moment. Zodat alles wat je daarna versnelt, ook écht klopt. Je kent het vast: de druk om direct te (willen of moeten) presteren. Daar zijn we met z’n allen heer en meester in geworden. Maar als het gaat over positioneren, werkt het anders. ...
Geef een reactie op “Durf jij te kiezen?”