Hoe bepaal je de prijs?

Prijsbepaling blijft een ding

Allerbelangrijkste om te onthouden: de prijs die je klant als eerlijk en waardevol ervaart is belangrijker dan de werkelijke kosten. En dat heeft alles te maken met perceptie.

Met de prijsperceptie.


Ken je het experiment rondom prijsperceptie met Joshua Bell?

Deze wereldberoemde violist speelde in de metro van Washington DC.

Niemand keek op of om. Opbrengst: $32.

 

Dezelfde violist. Dezelfde Stradivarius van $3.5 miljoen. Dezelfde muziek.

Maar nu in een concertzaal. Uitverkocht voor $100 per ticket.

Staande ovatie.

Het verschil?

Context en perceptie.

Je product is net zo goed als de context waarin je het presenteert. Prijs = perceptie. En dat doet wat met de waarde(perceptie). Daarom wordt gratis vaak gezien als waardeloos. En ja, een hogere prijs creëert terecht ook hogere verwachtingen.

Durf je producten en diensten te prijzen op waarde, niet op kosten. Het gaat dus niet alleen om wat je verkoopt (moet goed zijn), maar vooral ook hoe je het presenteert.

Geef een reactie op “Hoe bepaal je de prijs?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Intentie en beleving

Wat als je doelgroep iets anders van je merk vindt dan jijzelf? Veel bedrijven bouwen vol overtuiging aan hun merk. De kernwaarden hangen aan de muur, het logo klopt tot op de pixel en intern voelt alles glashelder. Maar wat gebeurt er als je van buiten naar binnen kijkt? Wat je bedoelt te zeggen met …

Marketingstrategie is als kleding passen

Vertragen in positioneren

meer blogs

Ontdekkingsreis AI

Ontdekkingsreis AI Toch niet weer een bericht over AI?! Vast weer iemand die ‘in je nek hijgt’ over de urgentie, de kansen of juist de gevaren. Ik merk dat het veel mensen die ik spreek benauwd en dat ze mede daarom zelfs een afkeer van AI krijgen, of in de weerstand schieten. En dat is …

Branding en Yellowstone

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten