Hoe bepaal je de prijs?
Prijsbepaling blijft een ding
Allerbelangrijkste om te onthouden: de prijs die je klant als eerlijk en waardevol ervaart is belangrijker dan de werkelijke kosten. En dat heeft alles te maken met perceptie.
Met de prijsperceptie.
Ken je het experiment rondom prijsperceptie met Joshua Bell?
Deze wereldberoemde violist speelde in de metro van Washington DC.
Niemand keek op of om. Opbrengst: $32.
Dezelfde violist. Dezelfde Stradivarius van $3.5 miljoen. Dezelfde muziek.
Maar nu in een concertzaal. Uitverkocht voor $100 per ticket.
Staande ovatie.
Het verschil?
Context en perceptie.
Je product is net zo goed als de context waarin je het presenteert. Prijs = perceptie. En dat doet wat met de waarde(perceptie). Daarom wordt gratis vaak gezien als waardeloos. En ja, een hogere prijs creëert terecht ook hogere verwachtingen.
Durf je producten en diensten te prijzen op waarde, niet op kosten. Het gaat dus niet alleen om wat je verkoopt (moet goed zijn), maar vooral ook hoe je het presenteert.
Geef een reactie op “Hoe bepaal je de prijs?”