Hoe word jij de vliegende vis in jouw branche?

Tijdens mijn verblijf in Curaçao beleefde ik op een speedboot een werkelijk magisch moment. We schoten met grote snelheid over de zee waarbij er links en rechts van ons honderden vissen uit het water sprongen en een tijdje boven het wateroppervlakte ‘met ons meevlogen’ over de golven. Echt, je moet het je eens voorstellen; je zweeft op hoge snelheid over het water, de wind door je haren en overal waar je maar kijkt zie je fel glinsterende vissen om je heen zweven. Volgens mij moet het ongeveer zo voelen als je zelf in een sprookjesfilm zou spelen…

Deze vliegende vissen hebben indrukwekkende borstvinnen ontwikkeld, die bijna net zo lang zijn als ze zelf zijn. Dankzij deze vinnen kunnen ze bij gevaar uit het water opstijgen en (afhankelijk van de wind) honderden meters door de lucht zweven. Dus echt super spectaculair om te zien.

Positioneren

Net als deze magische vissen moet ook jouw bedrijf opvallen in een zee van concurrentie. Het gaat erom dat je een unieke eigenschap ontwikkelt of uitvergroot die je duidelijk onderscheidt van de rest. Je moet een duidelijke positie kiezen.

Herpositioneren

Bovendien hebben vliegende vissen zich aangepast aan hun omgeving om te kunnen overleven. Ze vinden hun eten namelijk vlak onder het wateroppervlak, maar dit is ook meteen de plek waar roofdieren op de loer liggen. Doordat ze kunnen vliegen kunnen ze snel ontsnappen bij naderend gevaar. Ook jouw bedrijf moet zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Je flexibel opstellen en blijven innoveren zijn belangrijk om te overleven en te groeien. En wat betekent dit voor hetgeen je naar buiten toe uitstraalt? Is je bestaande positionering nog de juiste, of is het tijd voor een herpositionering?

Word ook de vliegende vis in jouw branche

Stijg boven de concurrentie uit en trek de aandacht door het anders te doen dan de rest. Zo bouw je niet alleen aan een sterke marktpositie, maar laat je misschien ook wel die magische indruk achter…

 

Vind mij ook op LinkedIn

 

Lees verder: Vertragen in positioneren

Het gaat niet om vertragen. Het gaat om vertrágen op het juiste moment. Zodat alles wat je daarna versnelt, ook écht klopt. Je kent het vast: de druk om direct te (willen of moeten) presteren. Daar zijn we met z’n allen heer en meester in geworden. Maar als het gaat over positioneren, werkt het anders. ...

Geef een reactie op “Hoe word jij de vliegende vis in jouw branche?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Intentie en beleving

Wat als je doelgroep iets anders van je merk vindt dan jijzelf? Veel bedrijven bouwen vol overtuiging aan hun merk. De kernwaarden hangen aan de muur, het logo klopt tot op de pixel en intern voelt alles glashelder. Maar wat gebeurt er als je van buiten naar binnen kijkt? Wat je bedoelt te zeggen met …

Marketingstrategie is als kleding passen

Vertragen in positioneren

meer blogs

Ontdekkingsreis AI

Ontdekkingsreis AI Toch niet weer een bericht over AI?! Vast weer iemand die ‘in je nek hijgt’ over de urgentie, de kansen of juist de gevaren. Ik merk dat het veel mensen die ik spreek benauwd en dat ze mede daarom zelfs een afkeer van AI krijgen, of in de weerstand schieten. En dat is …

Branding en Yellowstone

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten