Hoe word jij de vliegende vis in jouw branche?

Tijdens mijn verblijf in Curaçao beleefde ik op een speedboot een werkelijk magisch moment. We schoten met grote snelheid over de zee waarbij er links en rechts van ons honderden vissen uit het water sprongen en een tijdje boven het wateroppervlakte ‘met ons meevlogen’ over de golven. Echt, je moet het je eens voorstellen; je zweeft op hoge snelheid over het water, de wind door je haren en overal waar je maar kijkt zie je fel glinsterende vissen om je heen zweven. Volgens mij moet het ongeveer zo voelen als je zelf in een sprookjesfilm zou spelen…

Deze vliegende vissen hebben indrukwekkende borstvinnen ontwikkeld, die bijna net zo lang zijn als ze zelf zijn. Dankzij deze vinnen kunnen ze bij gevaar uit het water opstijgen en (afhankelijk van de wind) honderden meters door de lucht zweven. Dus echt super spectaculair om te zien.

Positioneren

Net als deze magische vissen moet ook jouw bedrijf opvallen in een zee van concurrentie. Het gaat erom dat je een unieke eigenschap ontwikkelt of uitvergroot die je duidelijk onderscheidt van de rest. Je moet een duidelijke positie kiezen.

Herpositioneren

Bovendien hebben vliegende vissen zich aangepast aan hun omgeving om te kunnen overleven. Ze vinden hun eten namelijk vlak onder het wateroppervlak, maar dit is ook meteen de plek waar roofdieren op de loer liggen. Doordat ze kunnen vliegen kunnen ze snel ontsnappen bij naderend gevaar. Ook jouw bedrijf moet zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Je flexibel opstellen en blijven innoveren zijn belangrijk om te overleven en te groeien. En wat betekent dit voor hetgeen je naar buiten toe uitstraalt? Is je bestaande positionering nog de juiste, of is het tijd voor een herpositionering?

Word ook de vliegende vis in jouw branche

Stijg boven de concurrentie uit en trek de aandacht door het anders te doen dan de rest. Zo bouw je niet alleen aan een sterke marktpositie, maar laat je misschien ook wel die magische indruk achter…

 

Vind mij ook op LinkedIn

 

Geef een reactie op “Hoe word jij de vliegende vis in jouw branche?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf?

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf? Ja, Ikigai kun je ook gebruiken als strategisch kompas voor je B2B mkb bedrijf. Als een praktische en krachtige tool voor het versterken van je koers. Misschien ken je deze Japanse methode al als een praktische aanpak om je persoonlijke geluk en zingeving te vinden. Maar je …

Wat is de waarde van je positionering?

Hoe krijg je een betere marktpositie?

meer blogs

Branding en Yellowstone

Branding en TV serie Yellowstone Ik laat me in mijn vakgebied altijd graag inspireren door wat ik zoal meemaak, lees en kijk. Zo ook door de (vind ik dan) geweldige TV serie Yellowstone. Heb je deze al gezien? Echt een aanrader. De cowboys die in het familiebedrijf van de Duttons werken krijgen letterlijk een brandmerk …

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

klantgerichtheid en het perfecte terrasje

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten