Hoe word jij de vliegende vis in jouw branche?

Tijdens mijn verblijf in Curaçao beleefde ik op een speedboot een werkelijk magisch moment. We schoten met grote snelheid over de zee waarbij er links en rechts van ons honderden vissen uit het water sprongen en een tijdje boven het wateroppervlakte ‘met ons meevlogen’ over de golven. Echt, je moet het je eens voorstellen; je zweeft op hoge snelheid over het water, de wind door je haren en overal waar je maar kijkt zie je fel glinsterende vissen om je heen zweven. Volgens mij moet het ongeveer zo voelen als je zelf in een sprookjesfilm zou spelen…

Deze vliegende vissen hebben indrukwekkende borstvinnen ontwikkeld, die bijna net zo lang zijn als ze zelf zijn. Dankzij deze vinnen kunnen ze bij gevaar uit het water opstijgen en (afhankelijk van de wind) honderden meters door de lucht zweven. Dus echt super spectaculair om te zien.

Positioneren

Net als deze magische vissen moet ook jouw bedrijf opvallen in een zee van concurrentie. Het gaat erom dat je een unieke eigenschap ontwikkelt of uitvergroot die je duidelijk onderscheidt van de rest. Je moet een duidelijke positie kiezen.

Herpositioneren

Bovendien hebben vliegende vissen zich aangepast aan hun omgeving om te kunnen overleven. Ze vinden hun eten namelijk vlak onder het wateroppervlak, maar dit is ook meteen de plek waar roofdieren op de loer liggen. Doordat ze kunnen vliegen kunnen ze snel ontsnappen bij naderend gevaar. Ook jouw bedrijf moet zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Je flexibel opstellen en blijven innoveren zijn belangrijk om te overleven en te groeien. En wat betekent dit voor hetgeen je naar buiten toe uitstraalt? Is je bestaande positionering nog de juiste, of is het tijd voor een herpositionering?

Word ook de vliegende vis in jouw branche

Stijg boven de concurrentie uit en trek de aandacht door het anders te doen dan de rest. Zo bouw je niet alleen aan een sterke marktpositie, maar laat je misschien ook wel die magische indruk achter…

 

Vind mij ook op LinkedIn

 

Lees verder: Wel of geen unicorn in marketing?

Je hoeft geen unicorn te zijn in marketing en communicatie Je hoeft niet uniek te zijn om op te vallen. Zoek jij in je marketing en communicatie ook naar dat ene unieke element? Iets wat niemand anders doet? Dat is niet nodig. Jouw klanten zoeken gelukkig geen unicorn. Ze zoeken iemand die hun uitdagingen begrijpt. ...

Geef een reactie op “Hoe word jij de vliegende vis in jouw branche?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Wel of geen unicorn in marketing?

Je hoeft geen unicorn te zijn in marketing en communicatie Je hoeft niet uniek te zijn om op te vallen. Zoek jij in je marketing en communicatie ook naar dat ene unieke element? Iets wat niemand anders doet? Dat is niet nodig. Jouw klanten zoeken gelukkig geen unicorn. Ze zoeken iemand die hun uitdagingen begrijpt. …

Prive versus zakelijk AI gebruik

Is klantentrouw bij jou een strategie?

meer blogs

Vertrouwen komt te voet, gaat te paard.

Vertrouwen. Het komt te voet. Het gaat te paard. Je bouwt het langzaam op. Stap voor stap. In elke belofte die je nakomt. Maar ook met elke eerlijke “nee”. Vooral in hoe je óók ná de deal zichtbaar blijft en handelt. Geschapen verwachtingen waarmaakt. Marketing schept verwachtingen. Sales nodigt uit. Communicatie bevestigt. Samen zorgen ze …

Durf te kiezen

zichtbaarheid versus gekozen worden

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten