Marketingstrategie is als kleding passen
Je kent het vast wel; je staat in de paskamer met een stapeltje kleding. Het ene past perfect, het andere… tja, laten we zeggen dat het beter in de winkel kan blijven hangen.
Het ontwikkelen van je marketingstrategie kun je hiermee vergelijken. Voordat je je strategie ‘aantrekt’, moet je eerst goed weten wat je maten zijn en wat bij je past.
Doe goed onderzoek naar wie je klant werkelijk is. Wat zijn hun behoeften, pijnpunten en verlangens?
Weet wat je stijl is. Jouw merkboodschap moet authentiek zijn en overeenkomen met je merkidentiteit.
Pas voordat je koopt. Test je strategie op kleine schaal voordat je voluit gaat.
Een slecht passende marketingstrategie voelt net zo ongemakkelijk als die te strakke broek of dat te ruime jasje. Je ziet er niet op je best uit en het voelt gewoon niet goed. Niet overtuigend dus.
Als je voldoende tijd in het voorwerk steekt, past je marketingstrategie je veel beter. Met betere resultaten als gevolg.
Lees verder: Intentie en beleving
Wat als je doelgroep iets anders van je merk vindt dan jijzelf? Veel bedrijven bouwen vol overtuiging aan hun merk. De kernwaarden hangen aan de muur, het logo klopt tot op de pixel en intern voelt alles glashelder. Maar wat gebeurt er als je van buiten naar binnen kijkt? Wat je bedoelt te zeggen met ...
Lees verder: zichtbaarheid versus gekozen worden
Zichtbaar zijn is niet hetzelfde als herkend en gekozen worden. Je kunt als bedrijf actief zijn op LinkedIn, regelmatig een nieuwsbrief versturen en bijvoorbeeld de lokale sportclub sponsoren. Maar als je niet helder hebt waar je voor staat, dan komt je boodschap niet over. En blijft jouw toegevoegde waarde onzichtbaar voor de mensen die je ...

Geef een reactie op “Marketingstrategie is als kleding passen”