Scherp positioneren
Waarom blijft de betekenis van sommige merken in je hoofd hangen en van andere niet?
Dat is de kracht van scherp en consequent positioneren.
“In marketing draait positioneren niet om wat je met je product doet, maar om wat je met de geest van je potentiële klant doet. Positionering is het plaatsen van je product in de geest van je prospect.” Deze quote is van pioniers in positionering Al Ries en Jack Trout.
Wil je je onderscheiden in de voor jouw ideale markt? Neem dan dus een unieke positie in de gedachten van jouw klanten in en blijf dat tot vervelens toe herhalen. Bijvoorbeeld zoals Volvo dit ijzersterk doet.
Bij iedere positioneringssessie die ik geef vraag ik waar Volvo voor staat. Altijd is er wel iemand (vaak meerderen) in het publiek die roept: ’veiligheid!’
Volvo draagt dit al vele jaren consequent uit. Bij ‘veilige auto’ denken we daarom inmiddels automatisch aan het merk Volvo. Dat betekent overigens niet dat ze de enige zijn die veilige auto’s maken, maar ze hebben er wel slim voor gezorgd dat deze associatie onuitwisbaar in onze hersenpan is gesetteld.
Positioneren gaat niet over vertellen ‘hoe geweldig je bent’ of wat je product of dienst allemaal kan. Het gaat over het veroveren van een betekenisvolle plek in het hoofd van je doelgroep, en zo aan je sterke marktpositie blijven bouwen.
Welke plek bezet jij in de hoofden van jouw klanten? Nog geen duidelijk antwoord? Dan is er werk aan de winkel. Maar dat betekent gelukkig ook dat er nog veel groeikansen zijn…
Lees verder: Wel of geen unicorn in marketing?
Je hoeft geen unicorn te zijn in marketing en communicatie Je hoeft niet uniek te zijn om op te vallen. Zoek jij in je marketing en communicatie ook naar dat ene unieke element? Iets wat niemand anders doet? Dat is niet nodig. Jouw klanten zoeken gelukkig geen unicorn. Ze zoeken iemand die hun uitdagingen begrijpt. ...
Lees verder: Wel of geen unicorn in marketing?
Je hoeft geen unicorn te zijn in marketing en communicatie Je hoeft niet uniek te zijn om op te vallen. Zoek jij in je marketing en communicatie ook naar dat ene unieke element? Iets wat niemand anders doet? Dat is niet nodig. Jouw klanten zoeken gelukkig geen unicorn. Ze zoeken iemand die hun uitdagingen begrijpt. ...

Geef een reactie op “Scherp positioneren”