Wat is de waarde van je positionering?
De waarde van je positionering
De waarde van een doordachte positionering? Dat bewijst Red Bull. Wist je namelijk dat Red Bull géén Oostenrijks idee is? Veel mensen denken dat het een puur Europees merk is, maar eigenlijk is het gebaseerd op het Thaise energiedrankje ‘Krating Daeng’.
De Oostenrijkse ondernemer Dietrich Mateschitz ontdekte het drankje tijdens een zakenreis in Thailand in de jaren ’80. Hij merkte dat veel vrachtwagenchauffeurs en werklui het als oppepper gebruikte.
In plaats van dat Thaise drankje zelf naar Europa te brengen, paste Mateschitz de positionering aan. Hij gaf het een premium en sportieve positionering, verhoogde de prijs en introduceerde de slogan “Red Bull geeft je vleugels”.
Zo werd Red Bull niet gezien als goedkoop, maar als lifestyle-item voor avontuurlijke en prestatiegerichte mensen. Red Bull creëerde zo een nieuw marktsegment dat het ook volledig domineerde. De oorspronkelijke Thaise versie bestaat overigens nog steeds in Azië.
Positionering gaat niet alleen over je product of dienst zelf, maar vooral over hoe je het presenteert en welke emoties en associaties het oproept.
Heb jij daar al eens kritisch naar gekeken?
Lees verder: Wel of geen unicorn in marketing?
Je hoeft geen unicorn te zijn in marketing en communicatie Je hoeft niet uniek te zijn om op te vallen. Zoek jij in je marketing en communicatie ook naar dat ene unieke element? Iets wat niemand anders doet? Dat is niet nodig. Jouw klanten zoeken gelukkig geen unicorn. Ze zoeken iemand die hun uitdagingen begrijpt. ...

Geef een reactie op “Wat is de waarde van je positionering?”