Wat is de waarde van je positionering?

De waarde van je positionering

De waarde van een doordachte positionering? Dat bewijst Red Bull. Wist je namelijk dat Red Bull géén Oostenrijks idee is? Veel mensen denken dat het een puur Europees merk is, maar eigenlijk is het gebaseerd op het Thaise energiedrankje ‘Krating Daeng’.

De Oostenrijkse ondernemer Dietrich Mateschitz ontdekte het drankje tijdens een zakenreis in Thailand in de jaren ’80. Hij merkte dat veel vrachtwagenchauffeurs en werklui het als oppepper gebruikte.

In plaats van dat Thaise drankje zelf naar Europa te brengen, paste Mateschitz de positionering aan. Hij gaf het een premium en sportieve positionering, verhoogde de prijs en introduceerde de slogan “Red Bull geeft je vleugels”.

Zo werd Red Bull niet gezien als goedkoop, maar als lifestyle-item voor avontuurlijke en prestatiegerichte mensen. Red Bull creëerde zo een nieuw marktsegment dat het ook volledig domineerde. De oorspronkelijke Thaise versie bestaat overigens nog steeds in Azië.

Positionering gaat niet alleen over je product of dienst zelf, maar vooral over hoe je het presenteert en welke emoties en associaties het oproept.

Heb jij daar al eens kritisch naar gekeken?

Lees verder: Marketinglessen films Gladiator

Marketinglessen Gladiator De film Gladiator II toevallig al gezien? Ik wel en heb daarom ook Gladiator I maar weer eens gekeken. Ik houd wel van dit soort epische historische drama’s, omdat ze actie, avontuur en drama moeiteloos combineren en je even meenemen naar een hele andere wereld. Als vakidioot kon ik het niet laten. Ik ...

Geef een reactie op “Wat is de waarde van je positionering?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf?

Kun de Ikigai-methode ook toepassen voor jouw bedrijf? Ja, Ikigai kun je ook gebruiken als strategisch kompas voor je B2B mkb bedrijf. Als een praktische en krachtige tool voor het versterken van je koers. Misschien ken je deze Japanse methode al als een praktische aanpak om je persoonlijke geluk en zingeving te vinden. Maar je …

Wat is de waarde van je positionering?

Hoe krijg je een betere marktpositie?

meer blogs

Branding en Yellowstone

Branding en TV serie Yellowstone Ik laat me in mijn vakgebied altijd graag inspireren door wat ik zoal meemaak, lees en kijk. Zo ook door de (vind ik dan) geweldige TV serie Yellowstone. Heb je deze al gezien? Echt een aanrader. De cowboys die in het familiebedrijf van de Duttons werken krijgen letterlijk een brandmerk …

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

klantgerichtheid en het perfecte terrasje

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten