Wat is de waarde van je positionering?

De waarde van je positionering

De waarde van een doordachte positionering? Dat bewijst Red Bull. Wist je namelijk dat Red Bull géén Oostenrijks idee is? Veel mensen denken dat het een puur Europees merk is, maar eigenlijk is het gebaseerd op het Thaise energiedrankje ‘Krating Daeng’.

De Oostenrijkse ondernemer Dietrich Mateschitz ontdekte het drankje tijdens een zakenreis in Thailand in de jaren ’80. Hij merkte dat veel vrachtwagenchauffeurs en werklui het als oppepper gebruikte.

In plaats van dat Thaise drankje zelf naar Europa te brengen, paste Mateschitz de positionering aan. Hij gaf het een premium en sportieve positionering, verhoogde de prijs en introduceerde de slogan “Red Bull geeft je vleugels”.

Zo werd Red Bull niet gezien als goedkoop, maar als lifestyle-item voor avontuurlijke en prestatiegerichte mensen. Red Bull creëerde zo een nieuw marktsegment dat het ook volledig domineerde. De oorspronkelijke Thaise versie bestaat overigens nog steeds in Azië.

Positionering gaat niet alleen over je product of dienst zelf, maar vooral over hoe je het presenteert en welke emoties en associaties het oproept.

Heb jij daar al eens kritisch naar gekeken?

Lees verder: Marketinglessen films Gladiator

Marketinglessen Gladiator De film Gladiator II toevallig al gezien? Ik wel en heb daarom ook Gladiator I maar weer eens gekeken. Ik houd wel van dit soort epische historische drama’s, omdat ze actie, avontuur en drama moeiteloos combineren en je even meenemen naar een hele andere wereld. Als vakidioot kon ik het niet laten. Ik ...

Lees verder: Vertragen in positioneren

Het gaat niet om vertragen. Het gaat om vertrágen op het juiste moment. Zodat alles wat je daarna versnelt, ook écht klopt. Je kent het vast: de druk om direct te (willen of moeten) presteren. Daar zijn we met z’n allen heer en meester in geworden. Maar als het gaat over positioneren, werkt het anders. ...

Geef een reactie op “Wat is de waarde van je positionering?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Intentie en beleving

Wat als je doelgroep iets anders van je merk vindt dan jijzelf? Veel bedrijven bouwen vol overtuiging aan hun merk. De kernwaarden hangen aan de muur, het logo klopt tot op de pixel en intern voelt alles glashelder. Maar wat gebeurt er als je van buiten naar binnen kijkt? Wat je bedoelt te zeggen met …

Marketingstrategie is als kleding passen

Vertragen in positioneren

meer blogs

Ontdekkingsreis AI

Ontdekkingsreis AI Toch niet weer een bericht over AI?! Vast weer iemand die ‘in je nek hijgt’ over de urgentie, de kansen of juist de gevaren. Ik merk dat het veel mensen die ik spreek benauwd en dat ze mede daarom zelfs een afkeer van AI krijgen, of in de weerstand schieten. En dat is …

Branding en Yellowstone

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten