Social media; bouwen op geleende grond

Social media; bouwen op geleende grond

Wat er momenteel met TikTok gebeurt in Amerika is maar weer een reminder dat je voor de online aanwezigheid, zichtbaarheid en vindbaarheid van je merk niet te afhankelijk moet worden van social media kanalen.

Het is namelijk als het bouwen van je huis op een stuk grond dat niet van jou is. Je investeert tijd, energie en creativiteit op LinkedIn of Instagram, YouTube of TikTok. Je denkt prettig in je huis te wonen, maar dan verandert de grondeigenaar plotseling de regels.

Het algoritme wordt ineens rigoureus aangepast, je bereik keldert (zoals onlangs op LinkedIn), of zoals nu in Amerika het geval is, het platform TikTok verdwijnt (tijdelijk denk ik, maar toch). Ben je op zo’n moment teveel afhankelijk van die geleende grond, dan kan dat direct flinke negatieve impact hebben op je merk en bedrijf.

Dat is dus de uitdaging met die social media kanalen; je bent afhankelijk en hebt niet zelf de regie. Wat daarom slim is om te doen? Blijven bouwen aan je eigen stevige huis, zoals je website, e-maillijst en klantrelaties.

Zorg er vooral ook voor dat jouw originele content op jouw eigen grond staat.

Gebruik sociale media uiteraard vervolgens als extra kanalen (als je doelgroep daar actief is tenminste), maar dus zeker niet als je enige thuis.

Geef een reactie op “Social media; bouwen op geleende grond”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Intentie en beleving

Wat als je doelgroep iets anders van je merk vindt dan jijzelf? Veel bedrijven bouwen vol overtuiging aan hun merk. De kernwaarden hangen aan de muur, het logo klopt tot op de pixel en intern voelt alles glashelder. Maar wat gebeurt er als je van buiten naar binnen kijkt? Wat je bedoelt te zeggen met …

Marketingstrategie is als kleding passen

Vertragen in positioneren

meer blogs

Ontdekkingsreis AI

Ontdekkingsreis AI Toch niet weer een bericht over AI?! Vast weer iemand die ‘in je nek hijgt’ over de urgentie, de kansen of juist de gevaren. Ik merk dat het veel mensen die ik spreek benauwd en dat ze mede daarom zelfs een afkeer van AI krijgen, of in de weerstand schieten. En dat is …

Branding en Yellowstone

Oprah Winfrey’s kijk op marketing

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten