Social media; bouwen op geleende grond
Social media; bouwen op geleende grond
Wat er momenteel met TikTok gebeurt in Amerika is maar weer een reminder dat je voor de online aanwezigheid, zichtbaarheid en vindbaarheid van je merk niet te afhankelijk moet worden van social media kanalen.
Het is namelijk als het bouwen van je huis op een stuk grond dat niet van jou is. Je investeert tijd, energie en creativiteit op LinkedIn of Instagram, YouTube of TikTok. Je denkt prettig in je huis te wonen, maar dan verandert de grondeigenaar plotseling de regels.
Het algoritme wordt ineens rigoureus aangepast, je bereik keldert (zoals onlangs op LinkedIn), of zoals nu in Amerika het geval is, het platform TikTok verdwijnt (tijdelijk denk ik, maar toch). Ben je op zo’n moment teveel afhankelijk van die geleende grond, dan kan dat direct flinke negatieve impact hebben op je merk en bedrijf.
Dat is dus de uitdaging met die social media kanalen; je bent afhankelijk en hebt niet zelf de regie. Wat daarom slim is om te doen? Blijven bouwen aan je eigen stevige huis, zoals je website, e-maillijst en klantrelaties.
Zorg er vooral ook voor dat jouw originele content op jouw eigen grond staat.
Gebruik sociale media uiteraard vervolgens als extra kanalen (als je doelgroep daar actief is tenminste), maar dus zeker niet als je enige thuis.
Geef een reactie op “Social media; bouwen op geleende grond”