De kracht en pracht van eenvoud in B2B marketing

Eenvoud in B2B marketing - Marlene Dekkers - Marketing Accent

Eenvoud in B2B marketing

Eenvoud is krachtig. Maar ook verrekte moeilijk. Omdat het lastig is te vertrouwen op de essentie.

Afgelopen zomer was ik in de bevoorrechte positie om de natuurparken van Alberta en British Colombia in Canada te beleven.

En een beleving is het! Het is kijken, ruiken, proeven en bewust ervaren…

De pure schoonheid van de natuur greep me regelmatig echt bij de keel. De nietigheid van jou als mensje tussen dat eeuwenoude natuurschoon zet je met twee voeten stevig op de grond. Het relativeert en het inspireert tegelijkertijd.

Geen pretparkisering

 

De kracht ervan, is dat geen mensenhand het kan verbeteren. En dit laatste wordt nogal eens geprobeerd in de wereld. Er vindt een soort ‘pretparkisering’ plaats. Tal van wereldse trekpleisters worden besmuikt door commercieel en plat vermaak, om – toeristisch gezien – de maximale slag te kunnen slaan.

Zo niet in Canada. Wat een stelletje goede marketeers daar!

Canada beseft als geen ander wat de aantrekkingskracht is van haar ‘product’.

Namelijk het overweldigende natuurschoon zelf. In haar puurste vorm. Niets meer en niets minder.

Optimale beleving van een puur product

Alles dat je toevoegt leidt af. Vertroebelt.

Tuurlijk, op ‘achter de schermen’-wijze draagt Canada subtiel bij aan een optimale beleving van dit pure product. Zo hoef je geen extreme-sporten-beoefenaar te zijn om wilde watervallen te kunnen bekijken. Dankzij uitgehouwen rotsen en subtiele functionele ‘trapjes’ hier en daar is een gemiddelde klimervaring voldoende.

In the middle of nowhere vind je toiletten die volledig opgaan in de omgeving en zo milieuvriendelijk en duurzaam mogelijk zijn. En geloof het of niet, er hangt altijd een kakelfrisse volle rol toiletpapier. Hoe krijgen ze dat in dat immens uitgestrekte gebied in godsnaam overal zo goed voor elkaar?

Geen festivalisering

 

Pure B2B marketing - Marlene Dekkers - Marketing AccentWaar drommen toeristen samenkomen, is vaak ook sprake van ‘festivalisering’. En in de natuurparken van Canada? Niks geen hamburgers of gratis refill bij de ingang van weer een prachtige bezienswaardigheid.

Wel minimale routebeschrijvingen (die prima voldoen), zodat je als ware avonturier de expeditie (onbewust) nog sterker kunt ervaren.

Waarschuwingen voor wildlife (ja, de wolven waren zeer actief in de periode dat wij er waren 😉 maken dat je je voor even zelfs een echte ranger waant…

Naast het veilige, gastvrije gevoel dat Canada je als geen ander geeft, hebben ze dus feilloos in de gaten wat hun ware aantrekkingskracht is.

 

En daar tornen ze niet aan, ze geven het juist de volle aandacht. Door het in al haar eenvoud te laten schitteren.

Less is more – marketing

Ook andere merken begrijpen de kracht van eenvoud. Dit wordt bijvoorbeeld humoristisch weergegeven in dit filmpje (luisteren zonder geluid, want dat is echt irritant, maar waarschijnlijk ook juist de bedoeling, gezien de boodschap 😉

En vanuit een andere invalshoek bekeken, heeft ook Klaverblad Verzekeringen het goed begrepen. Want hun commercials benadrukken het ook steeds maar weer “Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.”

Stop met de boel oppoetsen

Kijk eens kritisch naar jouw producten, diensten, verpakkingen, website etc. Pel je aanbod eens helemaal af tot de kern. Is er bij jou ook sprake van pretparkisering of festivalisering?

Hoeveel opsmuk moet je wegschaven om tot die pure kern te komen?

Heb je jouw pure aanbod gevonden?

Daarin schuilt de ware kracht. Ga vanuit daar voor de ‘tell it like it is-strategie’ en vertrouw op de essentie en de aantrekkingskracht van eenvoud.

Mocht je trouwens ooit in de gelegenheid zijn, ga dan zeker ervaren wat ik mocht ervaren in Canada. De pure schoonheid zal ook jou bij de keel grijpen.

 

 

 

 

 

 

Lees verder: Publicatie Rabobank ledenmagazine Dichterbij

De Rabobank vroeg mij naar mijn mening over digitalisering & groei. De publicatie is verschenen in het ledenmagazine Dichterbij 3-18 voor de leden in Helmond. De tekst uitgeschreven: Wat heb je je klanten te bieden? Marlene Dekkers adviseert bedrijven bij hun online- en offline marketing. Ze geeft hen handvatten zodat ze hun klanten beter weten ...

2 reacties op “De kracht en pracht van eenvoud in B2B marketing”

  1. Pleun schreef:

    Handig artikel! Maakt veel duidelijk

  2. Marlene schreef:

    Goed om te horen Pleun!

Geef een reactie op “De kracht en pracht van eenvoud in B2B marketing”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Contentmarketing: snel en gestructureerd nieuwe ideeën ontdekken   Contentcreatie. Weet je niet welke kennis je nu weer moet gaan delen om online zichtbaar en vindbaar te zijn en blijven? Of denk je dat je niets ‘nieuws’ te melden hebt, dat je klanten toch niet zitten te wachten op jouw verhalen? Gaat het er eigenlijk nog …

Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

Checklist zakelijk vloggen

meer blogs

klantmagneet worden

Hoe word je een magneet voor klanten? Hoe word je klantmagneet? Door consequent te bouwen aan vertrouwen. Door je relevante expertise te delen en zo kennisleiderschap te veroveren bij je klanten. Zodat klanten je gaan zien als de gids tijdens hun koopreis, de expert, de bron voor informatie en de adviseur die hen verder helpt. …

3 vragen voor effectieve content

Enthousiasme overtuigt

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten