Hoe pas je community marketing toe in B2B?

B2B Community marketing

B2B community marketing

 

Community marketing in B2B?

In traditionele B2B branches wordt nog vaak en vooral sec geredeneerd vanuit vraag en aanbod als het gaat over online en offline marketing en communicatie. Het traditionele gedrag dat op vakbeurzen wordt vertoond bijvoorbeeld, wordt nog steeds min of meer ‘doorvertaald’ naar online kanalen.

Van vraag en aanbod naar kennisdeling

Maar net als je in vakbeurzenland de laatste jaren een veranderende behoefte bij bezoekers bespeurt, geldt dat ook voor de manier waarop je online mensen aan je bindt. Een vakbeurs komt tegenwoordig niet meer weg met het simpel aanbieden van kramen met uitgestalde producten. Want die producten vinden we tegenwoordig ook wel door een zoekopdracht in te tikken in Google op het moment dat we er behoefte aan hebben. Daarvoor wachten we niet meer op de dat ene moment in het jaar, of zelfs eens in de twee jaar.

B2B-community marketingNee, ook op een beurs willen we daarom inmiddels veel meer ‘beleven’. Je ziet beurzen daarom meer en meer transformeren naar kennis- en netwerkevents. Waar we met vakgenoten en gelijkgestemden sparren, kennis opsnuiven en de nieuwste ontwikkelingen bekijken en bespreken. En businesskansen vinden? Ja natuurlijk, daar gaat het nog steeds om. Maar dan in de breedste zin van het woord, tot co-creatie aan toe.

Online is die ontwikkeling niet anders natuurlijk. Ook op een socialmediakanaal als LinkedIn willen we niet (alleen maar) het productaanbod zien. Daar zijn we voortdurend op zoek naar innovatie, gedeelde kennis van anderen, de stemming in de markt en netwerkmogelijkheden met andere doeleinden dan alleen maar vraag en aanbod.

En door een online community te bouwen, kan ook jij dit online goed faciliteren.

Wat is een online community?

Een online community maakt de conversatie mogelijk en makkelijk met en tussen je (potentiële) klanten en partners.

Het is een online plek waar mensen samenkomen rondom een thema of merk bijvoorbeeld. Het kan een (besloten) plek zijn op je eigen website die je ervoor hebt ingericht, het kan een plek op een socialmediakanaal zijn, bijvoorbeeld een groep op LinkedIn, maar het kan ook een communityplatform zijn dat speciaal voor dit doel gebouwd is.

Een community kun je dus bouwen rondom een merk of product. Maar nog veel krachtiger is het om ‘m rondom een bepaald gedachtegoed te bouwen. Rondom een heikel punt in jouw branche bijvoorbeeld. Of het bedreigd bestaansrecht in jouw vakgebied. En wat dacht je van een belangrijk maatschappelijk thema?

Waarom een B2B online community?

Community marketing in B2BOmdat het een plek is waar gelijkgestemden ‘professioneel online kunnen samenkomen’. Waar zij relevante kennis vanuit verschillende zienswijze vinden en delen (en het dus niet langer alleen in hun hoofden laten zitten). Waar verbondenheid de boventoon voert. Waar ideeën tot wasdom mogen komen. Commerciële kansen daadwerkelijk gepakt worden. En interessante samenwerkingen gesmeed worden. Waar partijen en personen elkaar op een vrijblijvende manier kunnen leren kennen.

Kortom, een plek waar mooie, nuttige en succesvolle zaken kunnen ontstaan…

Wat kun je doen om in B2B het ‘community gevoel’ op te wekken?

Bekendheid vergaren voor het gedachtegoed, het tot wasdom brengen ervan (buzz creëren) en zo een stevige plek veroveren op de online kaart; het kan erg goed met behulp van een community. Omdat mensen die iets gemeen hebben, elkaar op willen zoeken en elkaar enorm kunnen versterken. Zij creëren samen als het ware het vliegwiel dat jij voor ze (en jezelf) faciliteert. Zo vind je meteen ook uit wat er speelt in jouw markt, ontdek je kansen en genereer je leads. Maar het allerbelangrijkste, je bouwt aan structurele betrokkenheid.

De kracht van een community is dat het gelijkgestemden aantrekt die bereid zijn het verschil te maken.

Het community gevoel opwekken kan op veel manieren.

Laat ik er eens een aantal noemen en vul me gerust aan als je wilt…

  1. Enthousiasmeer koplopers en kennisleiders in jouw vakgebied om deel te nemen aan de community (door middel van B2B influencer marketing). Zij met invloed, die zich uit willen spreken over relevante en actuele thema’s, creëren een buzz. Ook de ‘andersdenkenden’ bewust betrekken, zodat er roering ontstaat. Zo trek je weer anderen aan die zich hieraan op willen trekken en bij ‘de gemeenschap’ willen horen.
  2. Zorg voor een bepaalde mate van ‘exclusiviteit’ door aan te geven dat je alleen met een bepaalde mindset welkom bent in de gemeenschap. Mensen kunnen uiteraard compleet verschillend denken over een bepaald thema en de bijbehorende oplossingen – inhoudelijke discussie versterkt juist de community – maar wel met de ‘mindset’ dat ze het verschil willen maken. Zo creëer je een soort ‘special member of VIP’-gevoel.
  3. Als ‘beheerder’ van de community faciliteer je vooral. Je luistert goed en faciliteert de dialoog. En leidt discussies in goede banen. Zorg dat het mogelijk is voor deelnemers om samen waarde te creëren, kennis te delen, te co-creëren, concepten te ontwikkelen en uitdagingen het hoofd te bieden.
  4. Nergens anders dan in B2B draait het zo om persoonlijke relaties en gunfactor. Maak het daarom zo persoonlijk en relevant mogelijk en bied iedereen de mogelijkheid om een bijdrage te leveren. Als je mensen die het verschil willen maken een passend podium biedt, dan kun je de kracht van een netwerk optimaal benutten. Denk aan middelen als ‘user generated content’, gastbloggers en -vloggers etc.
  5. Betrek daarom ook relevante instanties en brancheverenigingen, zodanig dat zij ook hun achterban kunnen enthousiasmeren en activeren mee te doen. Laat hen meedenken en doen, zodat je draagvlak vindt.
  6. Zet middelen als storytelling in, door succesverhalen te delen, webinars om online kennis te delen, gamification om deelnemers te belonen voor actieve deelname (bijvoorbeeld door het ‘winnen’ van een één-op-één gesprek met een kennisleider), pitch-mogelijkheden van concepten en innovatie etc. etc. En natuurlijk social media, de ideale kanalen om mensen warm te krijgen voor je gedachtegoed, binding met ze te krijgen en je community levendig te houden.

Bouwen aan een gemeenschap

Met behulp van community marketing in B2B kun je online stevige relaties opbouwen, verschillende stakeholders in een vroeg stadium betrekken bij je ideeën en activiteiten en voortdurend meningen polsen en banden versterken.

Succes!

Lees verder: Blijft het bij een droomoplevering, of gaan we het anders doen in de bouw?

Stel je eens voor, je hebt en tijd geleden voor het eerst in je leven een nieuwbouwhuis gekocht. Je hebt lange tijd vol enthousiasme en spanning uitgekeken naar dit moment… Een verhaaltje over klanttevredenheid in de bouw… De ideale oplevering “Met klamme handjes aan je stuur – het is toch de grootste uitgave in je ...

Geef een reactie op “Hoe pas je community marketing toe in B2B?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Blijft het bij een droomoplevering, of gaan we het anders doen in de bouw?

Stel je eens voor, je hebt en tijd geleden voor het eerst in je leven een nieuwbouwhuis gekocht. Je hebt lange tijd vol enthousiasme en spanning uitgekeken naar dit moment… Een verhaaltje over klanttevredenheid in de bouw… De ideale oplevering “Met klamme handjes aan je stuur – het is toch de grootste uitgave in je …

Zakelijk vloggen in de bouw

De kracht en pracht van eenvoud in B2B marketing

meer blogs

Marketing Prikkels video’s 1e helft 2018

Wekelijks post ik een korte video op LinkedIn waarin ik je probeer te prikkelen rondom B2B marketing. Wil je niets missen van deze marketing prikkels? Stuur me dan via LinkedIn zeker een uitnodiging om te linken: https://nl.linkedin.com/in/marlenedekkers! Hieronder de B2B Marketing Prikkels van de 1e helft van 2018: Zorg wel even dat je ingelogd bent bij LinkedIn …

B2B Marketing trends 2018

Collega’s meekrijgen voor content en social media

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten