Pinterest in B2B, uh… is dat zakelijk kansrijk?

Pinterest in B2BPinterest in B2B

Overweeg je Pinterest in B2B in te zetten? We weten al heel lang dat maar liefst 80% van de koopbeslissingen in en rondom huis bepaald wordt door vrouwen. Dat wordt door het zakelijke publiek nog steeds wel eens als een grapje afgedaan als ik het aanhaal tijdens presentaties. En het komt natuurlijk ook iets minder sterk over, omdat ik als vrouw dat vertel 😉 Maar, je kunt het ook gewoon accepteren en die overduidelijke marketingkansen grijpen natuurlijk.

Hieronder leg ik uit waarom Pinterest inderdaad kansrijk is in B2B…

Via Pinterest helpen bij de oriëntatiefase van je klant

Dit platform is in Nederland in 2016 weer gegroeid ten opzichte van 2015. Er zijn nu al twee miljoen gebruikers, waarvan 334.000 dagelijks. De overgrote meerderheid van de gebruikers op Pinterest is vrouw. Gemiddeld met een hogere leeftijd dan op dat andere groeiende beeldplatform; Instagram. Deze vrouwen zijn op Pinterest op zoek naar inspiratie, sprekende voorbeelden, praktijkervaringen, tips etc. En dus ook als dat gaat over wonen, interieur, renovatie, bouw etc.

Een oriëntatieplatform bij uitstek, zakelijk gezien erg interessant dus om hen bij die koopreis te helpen, door je kennis te delen. Wel in de vorm van (bewegende) beelden. Veel tekst wordt er namelijk niet zo gewaardeerd. Quotes trouwens juist weer wel.

Vindbaarheid dankzij Pinterest in B2B

Pinterest werkt als een prikbord, maar dan digitaal. Het draait er om ‘pinnen’ op ‘borden’ die je zelf aanmaakt of (met toestemming) op borden van anderen. Een pin kan een foto van een project, een inspirerende wijsheid of bijvoorbeeld een handige tip zijn. Wat maakt het zakelijk gezien dan interessant? Aan iedere pin kun je een rechtstreekse koppeling naar je bedrijfswebsite plakken, zodat mensen bij het doorklikken automatisch naar jullie 24/7 etalage (website dus) gestuurd worden. Ze ‘landen’ hier als vanzelf.

Als bezoekers, gebruikers en volgers (ja, net als op die andere platformen kan dat hier ook allemaal) een pin van jullie interessant vinden, kunnen ze die ook weer op hun eigen prikbord toevoegen (een soort re-pinnen dus). Dit draagt bij aan het beoogde olievlek-effect (meer bereik en betrokkenheid).

Inzicht dankzij Pinterest in B2B

Door prikborden op categorie aan te maken, bijvoorbeeld ‘bouw met natuurlijke materialen’, ‘duurzame interieurtrends’, of ‘onderhoudstips voor keukenbladen’ kun je overzicht creëren (voor jezelf, maar vooral voor je bezoeker). Gebruikers kunnen je hele account (alle borden) gaan volgen, maar ook één specifieke bord. Zo kun je dus goed kijken naar specifieke interessegebieden van jullie volgers (en andere gebruikers op Pinterest). Leerzaam dus! Oh ja, ga zeker zelf ook die interessante prospect volgen 😉

Vergeet niet de juiste hashtags te gebruiken bij je borden en pins, om goed gevonden te worden. Zo ontstaat er een netwerk binnen Pinterest van geïnteresseerden die dankzij soortgelijke interesses een band met jullie bedrijf opbouwen. Op die manier groeien jullie en jullie doelgroepen op een natuurlijke manier dichter naar elkaar toe. Uiteraard met het doel om commerciële kansen te ontdekken en te verzilveren!

Ook Pinterest biedt je via analytics de mogelijkheid om scherp in de gaten te houden of je op de goede weg bent, of je goed gevonden wordt, maar ook veel waardevolle inside information over je doelgroepen. Pinterest is namelijk een open boek als het gaat over interesses. Als het je als bedrijf lukt om goed in te haken op de specifieke interesses van gebruikers – op een persoonlijke en relevante manier dus – draagt Pinterest – als een goede ‘doorgeeffunctie’ naar jullie website – bij aan het zaken doen via online kanalen.

Pinterest in B2B case GE

Het bedrijfsaccount van GE op Pinterest

Inspiratie opdoen rondom bedrijven die Pinterest in B2B inzetten?

Bekijk dan vooral de Pinterest accounts eens van bedrijven als GE, Intel, Philips, Cisco Systems, Hootsuite, IBM en Hubspot.

Mogelijke B2B resultaten via Pinterest, zomaar wat voorbeelden:

– leads en klanten genereren door beelden die al op jullie eigen website staan te pinnen op borden van jullie Pinterest account en andersom (voor meer verkeer naar je website). Denk ook eens aan het pinnen van de beelden bij je blogs (bij doorklikken landen ze op je blog), infographics die toch al op jullie website staan of een bord met jullie nieuwsbrieven, whitepapers, video’s etc.;

– jullie merk laden via Pinterest (volgers naar jullie website leiden voor meer informatie) door visuele profilering (een ‘stukje’ branding);

– jullie doelgroepen beter leren kennen via de Pinterest webanalytics. Je kunt gegevens bijhouden over wat er gebeurt (zoals aantal pins, pinners, re-pins, pins vanaf je website etc.). Je kunt bijhouden wanneer pins geplaatst zijn, hoe groot je bereik is en bijvoorbeeld hoeveel bezoeken dat oplevert op je website);

– laagdrempelig contact leggen met beslissers die zich graag laten inspireren (mogelijk toekomstige klanten dus).

Hoe kun een goede start maken op Pinterest in B2B?

Zomaar beginnen is niet handig. Waarom gaan jullie als bedrijf gebruik maken van Pinterest? Schrijf op een A4-tje wie jullie aan willen spreken, wat jullie doelen zijn, welke resultaten je wilt behalen en waarmee, hoeveel tijd er aan besteed wordt etc. Ja, een strategie dus. Hieronder een kort stappenplan om vanuit deze basis vervolgens een goede start te kunnen maken:

  1. Maak een bedrijfsaccount aan op Pinterest en eventueel persoonlijke accounts voor jou en je collega’s. Maak daar bijvoorbeeld weer een ‘smoelenboek’-bord van op het bedrijfsaccount. Voeg Pinterest ‘pin-it, follow- en sharebuttons toe op de bedrijfswebsite.
  2. Maak een overzichtelijk en goed beheersbaar aantal borden aan met logische namen (analyseer met behulp van tools als Google Trends welke zoekwoorden bijdragen aan een goede vindbaarheid).
  3. Plaats eigen pins op de borden en zorg dat ze goed vindbaar zijn (gebruik dus hashtags in titels en beschrijvingen, maar met mate). Er is trouwens een soort ‘richtlijn’ voor soorten pins. Zorg voor 40 procent inspirerende pins, 40 procent leerzame pins en 20 procent ‘eigen-producten-pins’.
  4. Ga sociaal pinnen: re-pin interessante pins van anderen en ga borden van hen volgen. Worden jullie pins door anderen gepind? Ga hen dan volgen, dit zijn misschien wel geïnteresseerden, ambassadeurs van je product of merk, of toekomstige klanten zelfs.
  5. Zorg dat je (persoonlijke en zakelijke) accounts actueel zijn en goed onderhouden worden (blijf borden en pins toevoegen, anderen volgen etc.) Je kunt vriendelijk wijzen op jullie Pinterest account via andere online.
  6. Maak slim gebruik van de geboden analytics om te verbeteren.

Er zijn echt nog veel meer zakelijke mogelijkheden op Pinterest. Denk aan geavanceerde zoekfuncties (bijvoorbeeld specifieke producten in een interieurfoto binnen Pinterest zoeken), ‘rijke pins’ (pins waarbij meer informatie is toegevoegd), en – in de nabije toekomst – diverse adverteermogelijkheden.

Maar goed, eerst maar eens overwegen of je dit kanaal kansrijk vindt voor jullie B2B activiteiten. En dan een start maken en experimenteren!

Ik ben benieuwd naar jullie Pinterest B2B ervaringen, laat je het me weten?

 

Geef een reactie op “Pinterest in B2B, uh… is dat zakelijk kansrijk?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. …

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

meer blogs

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere …

Contentmissie in b2b formuleren

Toegevoegde waarde in b2b

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten