1e klas reizen in die B2B online marketing trein? Regel de basis in 4 stappen.

Steeds meer B2B bedrijven erkennen dat een online professionele aanwezigheid, zichtbaarheid en vindbaarheid noodzakelijk zijn. Oftewel, B2B online marketing goed geregeld hebben, daar gaat het om.

Maar hoe begin je nou goed aan die kansrijke B2B online marketing reis?

In ieder geval door open te staan voor verandering. Want veel van jouw (potentiële) klanten zoeken inmiddels online naar die passende oplossing voor hun probleem. Dat betekent dus dat de voorselectie online gedaan wordt, nog voordat het eerste ‘merkbare’ contact met jou wordt gelegd. En tijdens die voorselectie wil je natuurlijk wel mee mogen blijven doen…

online marketing B2B reis

Met een instelling ‘we doen het toch al jaren zo?’ mis je die hogesnelheidstrein gegarandeerd. Je ervaart misschien veel weerstand in de organisatie, maar dat mag je niet tegenhouden om toch gewoon op die razende trein te springen! Laat je daarbij niet overdonderen door de snelheid en hoeveelheid van online kansen en mogelijkheden die je continu om je oren vliegen, maar focus op het belangrijkste:

  1. Waar en hoe oriënteert mijn ideale klant zich online tijdens het koopproces
  2. en ben ik daar dus ook professioneel vindbaar en aanwezig met relevante en actuele informatie?

Dat klinkt misschien net iets eenvoudiger dan het in de praktijk is. Maar onmogelijk is het zeker niet. Het helpt je in ieder geval enorm als je de basis op orde krijgt. Om overzicht te kunnen houden en gestructureerd en gericht te bouwen kun je vier basisstappen voor B2B online marketing volgen.

Deze 4 basisstappen komen uitgebreid aan de orde tijdens de (gratis) kennissessie van Kendeon.

De 4 B2B online marketing tussenstations

  1. Kennisleiderschap helder krijgen

‘Gewoon beginnen’ hoor ik vaak. En dat klopt ergens ook wel. Want niets doen is echt geen optie meer, want dan mag je op een gegeven moment dus gewoon niet meer meedoen. Maar nog beter zou het zijn als je precies weet wat je online wilt bereiken. En zo houvast hebt om structureel te bouwen aan het uitdragen van jouw bedrijfsDNA, overtuiging en expertise. En juist dat waarmee je de problemen van jouw klanten oplost. Als je dus helder maakt waarom mensen juist wel of niet bij jou moeten zijn. Zodat die journalist jou raadpleegt als het gaat over dat onderwerp voor het volgende 20.00 uur journaal. Zodat jij gebeld of gemaild wordt als iemand meer wil weten, omdat anderen jou aanbevelen als de expert op dat gebied.

Ofwel, rondom welk onderwerp wil jij bekend staan? Dat is je uitgangspunt, houvast en richting voor de komende jaren. Alles wat je zegt, doet en bewijst is te herleiden tot datgene waarover jij bekend wil staan. Jouw kennisleiderschap. Waarmee je de aandacht gaat verdienen.

  1. Professionele online aanwezigheid bouwen

B2B online marketing quoteProfessionele online aanwezigheid gaat veel verder dan ‘een mooie website hebben’. We beginnen vaak al verkeerd. ‘Wat vind ik mooi? Wat wil ik vertellen?’ Nee, jouw ideale bezoeker moet je uitgangspunt zijn in alles dat je doet rondom jouw plek in het online weiland. Wat zijn dus de wensen en eisen van je bezoekers? Wat verwachten ze te vinden en wat irriteert hen juist? Dat bepaalt de functionaliteiten, gebruiksvriendelijkheid en structuur van jouw online omgeving. Het geheim zit ‘m daarbij in een slimme combinatie van techniek en ontwerp, zodat jouw ideale klant zich optimaal thuis voelt in jouw online omgeving.

 

  1. Makkelijk gevonden worden door jouw ideale klanten

Hoe zorg je nou dat die ideale klant überhaupt landt op jouw online omgeving? Als het gaat om gevonden worden, dan heb je natuurlijk één hele grote vriend; Google. Want daar starten de meeste (ook zakelijke) zoektochten. En Google zorgt ervoor dat ze jouw station passeren of aandoen. Die ‘vriend’ is wel nogal wispelturig en laat nooit echt het achterste van z’n tong zien. Maar toch genoeg om ‘m voor jouw bedrijf zeer effectief in te zetten. Zonder veel aannames te doen, want bijna alles is te meten. Zoekmachineoptimalisatie, organisch (gratis) of betaald gevonden worden, het is een hele puzzel. Maar wel een erg belangrijke. Want uiteindelijk gaat het om het generen van business toch?

  1. Business halen uit je online inspanningen

Online business genereren verschilt in de basis niet eens zo gek veel van offline zaken doen. Het draait allemaal om relevantie namelijk. Online wordt dat nog meer beloond dan offline trouwens. Waar de traditionele salestijger die koste wat kost wil scoren steeds meer terrein verliest, wint de slimme, innoverende verkoper die meegroeit en slim gebruik maakt van de talrijke nieuwe online mogelijkheden. Passend bij het veranderde zoekgedrag van zijn of haar ideale klanten. Tools slim inzetten als ‘luistervink’, social media gebruiken om klanten oprecht te helpen, het zijn maar enkele voorbeelden hoe je online business kunt genereren.

stappen online marketing B2B

Online autoriteit en kennisleiderschap bereik je dus door:

– een juiste online aanwezigheid: een professionele basis, uitstraling en boodschap

– online zichtbaarheid: de juiste kennis via de juiste kanalen op het juiste moment delen

– gevonden worden: relevante informatie via zoekresultaten van zoekmachines

– online kansen grijpen: business genereren door te profiteren van talrijke online mogelijkheden

Spring je ook op die online trein?

Misschien is deze interessante kennissessie wel iets voor je. Bovengenoemde tussenstations in B2B online marketing komen dankzij 4 specialisten uitgebreid aan de orde.

Volg deze B2B online marketing sessie nu kosteloos; vraag aan mij de code voor gratis inschrijving!

Graag tot ziens!

Lees verder: Boek B2B-marketeers: de koplopers

B2B-marketeers: de koplopers De beste 36 b2b-marketeers aan het woord. Verwonderlijk dat de meeste aandacht altijd maar naar consumentenmarketing gaat, terwijl de B2B-markt veel groter is dan de B2C-markt. Dit motiveerde Edwin Vlems om een ode te brengen aan B2B-marketing in de vorm van een boek bomvol mooie en leerzame praktijkvoorbeelden van B2B-marketeers. Edwin interviewde ...

Geef een reactie op “1e klas reizen in die B2B online marketing trein? Regel de basis in 4 stappen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Boek B2B-marketeers: de koplopers

B2B-marketeers: de koplopers De beste 36 b2b-marketeers aan het woord. Verwonderlijk dat de meeste aandacht altijd maar naar consumentenmarketing gaat, terwijl de B2B-markt veel groter is dan de B2C-markt. Dit motiveerde Edwin Vlems om een ode te brengen aan B2B-marketing in de vorm van een boek bomvol mooie en leerzame praktijkvoorbeelden van B2B-marketeers. Edwin interviewde …

Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

meer blogs

Wat ik leerde van 75 zakelijke vlogs plaatsen op LinkedIn

Mijn ervaring met zakelijk vloggen op LinkedIn aan de hand van een interview door b2bmarketeers.nl

Inhakers op social media in b2b

1 onderwerp per stuk b2b content

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten