B2B Marketing trends 2018

Marcel Nanning, van B2Bmarketeers.nl vroeg mij om mijn verwachtingen voor B2B marketing in 2018.

Hieronder kun je mijn bijdrage lezen.

Lees vooral ook de gehele longpost op B2Bmarketeers.nl waarin ook andere B2b marketeers de ontwikkelingen beschrijven en voorspellingen voor 2018 doen.

Menselijke marketing in B2B

Menselijke business-to-business marketing
marlene dekkers b2b marketing trends 2018

“Er ontstaat een bepaalde ‘tool-moeheid’ waardoor de aandacht voor hypes verschuift naar een strategie met oprechte aandacht voor de individuele mens in B2B”

Menselijke marketing in B2B

Ik verwacht dat er in 2018 meer en meer aandacht komt voor menselijke marketing in B2B. Het altijd maar over je eigen bedrijf, producten en diensten hebben blijkt steeds minder efficiënt.

Data en neuromarketing bieden ons steeds meer inzicht in emotionele drijfveren in B2B. Focus op problemen en emoties van klanten, vertaalt in concrete klantoplossingen op maat, neemt daardoor toe in 2018.

Ook in B2B gaat het verhaal achter het bedrijf daarbij een grotere rol spelen (purpose marketing), dankzij bijvoorbeeld de vanuit-wetgeving-gestimuleerde-aandacht voor het milieu.

Door het correct inzetten van data kunnen we veel persoonlijker worden, echter zie je nu dat bedrijven dankzij data juist meer afstand creëren tot hun klanten. De ‘fixatie op cijfertjes’ zal in 2018 tot het besef leiden dat de aandacht voor de mens achter het cijfer te veel naar de achtergrond verdwijnt. Er ontstaat daarnaast een bepaalde ‘tool-moeheid’ waardoor de aandacht voor hypes en ‘het continu uitproberen’ verschuift naar een strategie met oprechte aandacht voor de individuele mens in B2B, uiteraard met inzet van enkele reeds vertrouwde tools.

Zeker bij langdurige beslissingstrajecten, grote investeringen en uitgebreide DMU’s is het bedrijven van menselijke marketing een uitdaging. Account Based Marketing gaat voor steeds meer organisaties hieraan een relevante bijdrage leveren. Daarnaast groeit in 2018 het besef dat ‘smarketing’ – de samensmelting van sales en marketing – noodzakelijk is.

Qua content verwacht ik dan ook dat visuele marketing, en dan vooral video, veel vaker en beter ingezet gaat worden in B2B, omdat deze vorm ‘levendigheid, persoonlijkheid en empathie’ bevordert.

Wil je ook aan de slag met ‘menselijke marketing in B2B‘?

Laat het me weten, wellicht kan ik je helpen.

 

Geef een reactie op “B2B Marketing trends 2018”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Help je klant te kiezen voor jou vanuit het heldere DNA van je bedrijf

Het heldere DNA van je bedrijf Dankzij digitalisering en technologie is je klant veranderd. Zijn zoektocht is veranderd. Zijn wereld is veel groter geworden. Daarmee ook de keuze(stress). Hij verlangt daarom iets anders van je. Namelijk dat je ‘m in zijn zoektocht helpt te kiezen (voor jou). Juist in B2B. Kwaliteit en service zijn basisvereisten. …

Marketing van ‘inside out’ naar ‘outside in’

Blijft het bij een droomoplevering, of gaan we het anders doen in de bouw?

meer blogs

Keuzeproces in B2B

Keuzeproces in B2B Kiezen vinden wij lastig. Teveel of te weinig keuze leidt daarom uiteindelijk vaak tot het niet maken van een keuze. Help daarom jouw ideale klant te kiezen (voor jou).

Waardepropositie in B2B

LinkedIn-code voor B2B

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten