BedrijfsDNA; wat is het en wat brengt het?

BedrijfsDNA

bedrijfsDNA ontdekken

Communiceer jij al volop en gericht vanuit het bedrijfsDNA?

Waar veel bedrijven nog altijd vooral communiceren over kwaliteit, service en klantgerichtheid, zijn dit – voor zover het niet vooral holle frasen blijken te zijn – vandaag de dag zaken die minimaal op orde moeten zijn in de ogen van klanten.

Het is de minimale verwachting die klanten van je hebben waar je aan moet voldoen om in de overweging meegenomen te worden. Voldoet het niet, dan doe je niet meer mee. Je overtuigt en verrast er niet mee en je onderscheidt je er zeker niet mee ten opzichte van soortgelijke aanbieders.

Wat je beter kunt doen? Een interessante en relevante klantbelofte voor je ideale klanten bieden, die gefundeerd tot stand komt zodra je het bedrijfsDNA scherp hebt.

Wat is bedrijfsDNA?

Je bedrijfsDNA vat eigenlijk de kern van je bedrijf samen. De cultuur, de mensen, de gewoontes, de manier van communiceren en de kracht en unieke punten van je bedrijf. Het representeert de authenticiteit van je bedrijf. Het is de identiteit en het zijn de waarden van je bedrijf. Het verkondigt dus ook waar je voor staat. Welke positie je in wilt nemen en welke rol je wilt spelen in de markt en de maatschappij. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid of diversiteit.

DNA wordt gevormd door wezenlijke kenmerken van je bedrijf zoals normen en waarden, overtuigingen, drijfveren en passie. Deze ‘genen’ zijn bepaald tijdens oprichting of zo gegroeid gedurende de jaren dat je bedrijf bestaat en evolueert.

Vertaal je dit geheel naar de markt, naar de belevingswereld van je ideale klanten, dan volgt daaruit de belofte die je doet en daarmee ook het onderscheid ten opzichte van andere aanbieders in de markt. DNA is namelijk uniek en moeilijk te kopiëren.

Wat brengt een helder bedrijfsDNA?

Dankzij het heldere, unieke en onderscheidende DNA van je bedrijf, vinden zoekende klanten jouw bedrijf sneller interessant. Omdat het past bij wat zij geloven en doen. Omdat de klantbelofte die je doet juist zo goed past bij waarnaar jouw ideale klanten op zoek zijn. Waardoor je dus vanaf het begin van de samenwerking echte, relevante klantwaarde kunt bieden.

“Niets maakt je als bedrijf zo menselijk als je bedrijfsDNA”

Zoals nog altijd vaak onderschat wordt in business-to-business markten, speelt de gunfactor een cruciale rol. Mensen doen zaken met mensen en gunnen elkaar de handel wel of niet. Juist in b2b-markten. Vanuit je klantbelofte kun je gericht en doortastend bouwen aan deze zo belangrijke gunfactor. Niets maakt je als bedrijf namelijk zo ‘menselijk’ als je bedrijfsDNA.

Omdat je om te komen tot de juiste klantbelofte in de belevingswereld van je ideale klant duikt, weet je veel beter wat hij of zij zoekt, juist wil vermijden en echt nodig heeft. Zo bouw je vanuit je bedrijfsDNA direct aan vertrouwen en die gunfactor.

BedrijfsDNA creëert ambassadeurs

bedrijfsDNA als fundamentZodra je het bedrijfsDNA eenduidig, consequent en helder uit blijft dragen, bouw je aan herkenning en erkenning en win je ambassadeurs voor je merk en bedrijf. Zowel intern als extern. Omdat je DNA zo helder is, kunnen zij het eenvoudig verder vertellen. Op die manier bewijzen zij dat wat jij allemaal belooft ook echt waar is.

Wil je meer lezen over bedrijfsDNA?

Bijvoorbeeld over de do’s en don’ts?

Wil jij het bedrijfsDNA van jouw organisatie nou eens echt helder krijgen om het consequent en eenduidig uit te kunnen dragen?

En zo klanten en ambassadeurs winnen?

Ik kan je daar bij helpen.

Lees verder: Strategische basis voor b2b contentmarketing

Strategische basis voor b2b contentmarketing; wat heb je nodig? En waarom heb je die strategische basis voor b2b contentmarketing eigenlijk nodig? Dankzij business-to-business contentmarketing kun je waarde toevoegen voor je ideale klanten door je kennis te delen en zo bewijsvoering van je expertise te leveren. In de praktijk starten mensen nog te vaak met contentmarketing ...

Lees verder: Authenticiteit? We zijn aardig van ons padje…

‘Authenticiteit: echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig’. Ben jij eigenlijk wel wie je bent? Er wordt voortdurend op gehamerd. We moeten authentiek zijn. Wij vrouwen, ons merk, ons bedrijf. Trouw aan ons DNA, onze persoonlijkheid, innerlijke drijfveren en overtuiging. Dan stralen we geloofwaardigheid en betrouwbaarheid uit. Voor inbound marketing een voorwaarde. Dus we willen dat! ‘Eitje’ toch? ...

Geef een reactie op “BedrijfsDNA; wat is het en wat brengt het?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Marketingkansen pakken door op trends in te spelen

Marketingkansen pakken Met de terechte aandacht voor klimaatverandering en de toenemende urgentie om duurzame (bouw)oplossingen toe te passen, nemen de marketingkansen voor de houtbranche toe. Per slot van rekening werkt deze branche met natuurlijke materialen die de aarde niet uitputten. De vraag is, pak je deze marketing- en verkoopkansen zelf, of laat je het aan …

BedrijfsDNA; wat is het en wat brengt het?

Strategische basis voor b2b contentmarketing

meer blogs

Merkbelofte in b2b

De merkbelofte Welke belofte doe jij aan je potentiële klanten? Of heb je het vooral over je product of dienst?

Marketing Prikkels

De houten eeuw – special waaraan ik mocht bijdragen

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten