Marketingkansen pakken door op trends in te spelen

Marketingkansen pakken

marketingkansen duurzaamheidMet de terechte aandacht voor klimaatverandering en de toenemende urgentie om duurzame (bouw)oplossingen toe te passen, nemen de marketingkansen voor de houtbranche toe. Per slot van rekening werkt deze branche met natuurlijke materialen die de aarde niet uitputten.

De vraag is, pak je deze marketing- en verkoopkansen zelf, of laat je het aan de keten of de gebruiker over wanneer jij iets van deze gunstige omstandigheden gaat merken?

Leuk gezegd Marlene, maar je hebt het over dusdanige macro-invloeden dat ik het niet 1-2-3 voor mijn bedrijf in de praktijk kan brengen. Inderdaad, het lijkt zo dat oplossingen voor grote thema’s als klimaatverandering en duurzaamheid geen duidelijke link hebben met jouw aanbod, maar maak het eens wat kleiner dan. Persoonlijker zelfs.

Welke duidelijke positie neem jij in de maatschappij in als het over deze thema’s gaat? Wat draag je specifiek bij met jouw producten en diensten? Het stikt van de voordelen, kennis en passie rondom deze thema’s. Breng dat voor het voetlicht. Geef je visie op wat speelt. Relateer het aan deze urgente thema’s die ons allemaal aangaan. Die schreeuwen om oplossingen, klein en groot. Uiteraard is er daarbij direct of indirect altijd een link te leggen tussen jouw producten en deze thema’s.

Trends om op in te haken

Met de grote problemen waar we voor staan, ontstaan ook nieuwe trends. Speel hier slim op in. Dat is niet alleen voor jouw zaak goed, maar je doet het ook voor de goede zaak. Ik geef een paar voorbeelden die je hopelijk inspireren om je visie, mening en oplossingen vaker te delen met jouw publiek, zodat je marketing- en saleskansen verzilvert.

  • Naturiteit

Je gaat in toenemende mate horen over ‘naturiteit’. Mensen gaan de natuur steeds meer opzoeken, halen de natuur naar binnen. Je begrijpt dat dit kansen biedt op het gebied van houtbouw, interieur en exterieur. Omdat de natuur ervaren wordt als een veilige plek om in te verblijven, zul je ook iets moeten doen aan hardnekkige vooroordelen over vernietiging van bossen voor houtbouw. Weerspreek de onzin die verteld wordt en vertel hoe het echt zit. Voorvechters genoeg in de houtbranche, maar iemand moet wel het podium pakken!

  • Biophilic design

Het besef dat de veranderingen nodig zijn om de aarde leefbaar te houden groeit ineens harder dan voorheen. Mensen herontdekken de natuur daarbij als inspiratiebron. Ook als het gaat over bouwen. Wat te denken van ‘biophilic design’, de naam die gegeven is aan het concept dat mensen zich steeds meer laten inspireren door de natuur en zich ermee verbonden voelen. Er worden steeds meer elementen van de natuur in leefomgevingen gebracht. Koren op jouw molen toch?

  • Biomimicry

Of neem de biomimicry-ontwikkeling. In toenemende mate leren we (weer) van de genialiteit van de natuur. Je ziet het steeds vaker nagebootst worden in architectonische ontwerpen, maar ook in allerlei processen en producten.

duurzaamheid en marketingkansen

Haak in!

Zijn deze trends ver-van-je-bed-shows? Nee, dat hoeft niet zo te zijn. Gebruik deze nieuwe trends die door het grote publiek omarmt worden als haakjes om jouw verhaal te vertellen. En zo marketingkansen te pakken. Vind je het lastig om de juiste haakjes te vinden of toe te passen? Ik kan je helpen. Sowieso bof je enorm, want jouw verhalen hebben helemaal geen opsmuk nodig. De argumenten kloppen van nature.

 

Deze blog schreef ik voor houtwereld.nl. Maar gaat het over duurzaamheid en trends, dan is dit uiteraard toepasbaar voor bedrijven in uiteenlopende branches. Meer weten? Neem contact met me op.

Geef een reactie op “Marketingkansen pakken door op trends in te spelen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Kennisleiderschap om met je bedrijf te schitteren

Laat dankzij kennisleiderschap je bedrijf schitteren   Kennisleiderschap (of de Engelse marketingterm ‘thought leadership’) komt er op neer dat je jouw klant met jouw expertise een vernieuwende kijk geeft op zijn of haar problemen en worstelingen. De kern van kennisleiderschap is namelijk het bieden van een  op relevante thema’s en dit concreet uitdragen in wat …

Marketingkansen pakken door op trends in te spelen

BedrijfsDNA; wat is het en wat brengt het?

meer blogs

Contentmissie in b2b formuleren

Heb je nog geen volledige contentstragtegie uitgewerkt, maar wil je toch graag werken vanuit een bepaalde basis? Formuleer dan als houvast de contentmissie van je bedrijf. Deze bestaat uit 3 onderdelen.

Toegevoegde waarde in b2b

Achterliggend verlangen van b2b klanten

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten