De echte eigenaar van jouw merk is de gebruiker

Cattle_branding_(Grabill_1888,_cropped)

De echte eigenaar van jouw merk? De gebruiker!

Voor jouw klant betekent jouw merk wat hij of zij vindt dat het moet betekenen.

Misschien besef je het nog niet helemaal, maar jouw merk is minder en minder jouw ‘eigendom’. Het is al lang niet meer een beheersbaar stapeltje van je logo, advertentie, corporate identiteit en marketingactiviteiten. Het gaat steeds meer over de set van unieke waarden die je merk (ook) representeert en de bedoeling die je ermee hebt in de maatschappij. Er is namelijk een belangrijke verandering gaande… Een machtsverschuiving. Waar je dus ook echt iets mee ‘moet’.

Koeienboeren, de merk-uitvinders

Wist je dat rond 1650 ongeveer het idee van het ‘merk’ ontstaan is? Dankzij koeienboeren. Zij (brand)merkten hun veestapel om eigenaarschap aan te tonen, niet meer en niet minder. Ja, ook wel om de herkenbaarheid natuurlijk, maar dan puur zodat zijzelf hun eigen koeien tussen die van collega-koeienboeren terug konden vinden. Onderscheid in de puurste betekenis van het woord. Niet zozeer om zich te onderscheiden van de rest van de wereld. Want dat belang was er toen nog niet.

Het merk als garantie

Niet veel later werden ook producten gemerkt. Zoals houten wijnkistjes bijvoorbeeld. Al wel met andere redenen (naast eigenaarschap en herkenbaarheid, zoals bij de koeien het geval was). Het merk op het kistje garandeerde namelijk ook de (goede) herkomst en de kwaliteit van de wijn.

Daarna ging het rap met ‘het merken’. Het werd big, big business. Er zijn merken die inmiddels meer waard zijn dan het bruto binnenlands product van menig land! En alles, echt alles krijgt vandaag de dag een stempel, is een merk. Niet alleen producten en diensten, maar ook religie, politiek, steden en landen bijvoorbeeld. En mensen niet te vergeten. Want wat is jouw personal brand?

Lees verder over het merk als soortaanduiding en gebruiksvoorwerp op Marketingfacts

Hier vind je ook 6 vragen die je jezelf kunt stellen om te toetsen of je mee kunt in deze ontwikkelingen.

Want ben jij je voldoende bewust van de machtsverschuiving van fabrikant naar gebruiker? 

Afbeelding: John C. H. Grabill [Public domain], via Wikimedia Commons

Lees verder: Authenticiteit? We zijn aardig van ons padje…

‘Authenticiteit: echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig’. Ben jij eigenlijk wel wie je bent? Er wordt voortdurend op gehamerd. We moeten authentiek zijn. Wij vrouwen, ons merk, ons bedrijf. Trouw aan ons DNA, onze persoonlijkheid, innerlijke drijfveren en overtuiging. Dan stralen we geloofwaardigheid en betrouwbaarheid uit. Voor inbound marketing een voorwaarde. Dus we willen dat! ‘Eitje’ toch? ...

Lees verder: Hoe goed ken jij je klant?

Hoe goed ken jij je klant? En de klant van jouw klant? Want dat is juist degene die jouw klant in gedachte heeft als hij of zij antwoord zoekt op ‘Whats in it for me?’ In deze video licht ik toe waarom dit zo belangrijk is. Meer marketingtips? Bekijk ze op mijn YouTube kanaal.

Geef een reactie op “De echte eigenaar van jouw merk is de gebruiker”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Een contentmarketingstrategie in de bouw, hoe begin je goed?

Contentmarketingstrategie in de bouw De contentmarketingbelofte is een mooie. Je kunt verhalen vertellen waar mensen op zitten te wachten, die hen raken en hun leven beter, makkelijker of bijvoorbeeld mooier maken. Je kunt met behulp van een contentmarketingstrategie waarde toevoegen door je kennis te delen en bewijsvoering te leveren. Prachtig allemaal, maar dat is makkelijker …

Checklist zakelijk vloggen

Hoe verkoop je duurzaamheid?

meer blogs

5 stappen voor meer marketingrendement

Deze infographic publiceerde ik bij de start van mijn bedrijf in 2014. En hij is nog steeds relevant, sterker nog hij wordt steeds relevanter…. Vaak mis ik in de marketing en communicatie van bedrijven namelijk de echte klantwaarde. Er wordt nog veel ‘inside out’ geredeneerd en gecommuniceerd in plaats van ‘outside in’, waarbij je inspeelt …

Hoe goed ken jij je klant?

Wat is ‘de bedoeling’ van je bedrijf?

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten