De echte eigenaar van jouw merk is de gebruiker

Cattle_branding_(Grabill_1888,_cropped)

De echte eigenaar van jouw merk? De gebruiker!

Voor jouw klant betekent jouw merk wat hij of zij vindt dat het moet betekenen.

Misschien besef je het nog niet helemaal, maar jouw merk is minder en minder jouw ‘eigendom’. Het is al lang niet meer een beheersbaar stapeltje van je logo, advertentie, corporate identiteit en marketingactiviteiten. Het gaat steeds meer over de set van unieke waarden die je merk (ook) representeert en de bedoeling die je ermee hebt in de maatschappij. Er is namelijk een belangrijke verandering gaande… Een machtsverschuiving. Waar je dus ook echt iets mee ‘moet’.

Koeienboeren, de merk-uitvinders

Wist je dat rond 1650 ongeveer het idee van het ‘merk’ ontstaan is? Dankzij koeienboeren. Zij (brand)merkten hun veestapel om eigenaarschap aan te tonen, niet meer en niet minder. Ja, ook wel om de herkenbaarheid natuurlijk, maar dan puur zodat zijzelf hun eigen koeien tussen die van collega-koeienboeren terug konden vinden. Onderscheid in de puurste betekenis van het woord. Niet zozeer om zich te onderscheiden van de rest van de wereld. Want dat belang was er toen nog niet.

Het merk als garantie

Niet veel later werden ook producten gemerkt. Zoals houten wijnkistjes bijvoorbeeld. Al wel met andere redenen (naast eigenaarschap en herkenbaarheid, zoals bij de koeien het geval was). Het merk op het kistje garandeerde namelijk ook de (goede) herkomst en de kwaliteit van de wijn.

Daarna ging het rap met ‘het merken’. Het werd big, big business. Er zijn merken die inmiddels meer waard zijn dan het bruto binnenlands product van menig land! En alles, echt alles krijgt vandaag de dag een stempel, is een merk. Niet alleen producten en diensten, maar ook religie, politiek, steden en landen bijvoorbeeld. En mensen niet te vergeten. Want wat is jouw personal brand?

Lees verder over het merk als soortaanduiding en gebruiksvoorwerp op Marketingfacts

Hier vind je ook 6 vragen die je jezelf kunt stellen om te toetsen of je mee kunt in deze ontwikkelingen.

Want ben jij je voldoende bewust van de machtsverschuiving van fabrikant naar gebruiker? 

Afbeelding: John C. H. Grabill [Public domain], via Wikimedia Commons

Lees verder: Authenticiteit? We zijn aardig van ons padje…

‘Authenticiteit: echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig’. Ben jij eigenlijk wel wie je bent? Er wordt voortdurend op gehamerd. We moeten authentiek zijn. Wij vrouwen, ons merk, ons bedrijf. Trouw aan ons DNA, onze persoonlijkheid, innerlijke drijfveren en overtuiging. Dan stralen we geloofwaardigheid en betrouwbaarheid uit. Voor inbound marketing een voorwaarde. Dus we willen dat! ‘Eitje’ toch? ...

Lees verder: succesvolle marketingmindset

Om succesvol te zijn met je marketingactiviteiten is er eigenlijk maar 1 regel super belangrijk om goed te onthouden…  

Geef een reactie op “De echte eigenaar van jouw merk is de gebruiker”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Marketingkansen pakken door op trends in te spelen

Marketingkansen pakken Met de terechte aandacht voor klimaatverandering en de toenemende urgentie om duurzame (bouw)oplossingen toe te passen, nemen de marketingkansen voor de houtbranche toe. Per slot van rekening werkt deze branche met natuurlijke materialen die de aarde niet uitputten. De vraag is, pak je deze marketing- en verkoopkansen zelf, of laat je het aan …

BedrijfsDNA; wat is het en wat brengt het?

Strategische basis voor b2b contentmarketing

meer blogs

Merkbelofte in b2b

De merkbelofte Welke belofte doe jij aan je potentiële klanten? Of heb je het vooral over je product of dienst?

Marketing Prikkels

De houten eeuw – special waaraan ik mocht bijdragen

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten