De (gebrekkige) marketingkracht van MKB-familiebedrijven

De meeste bedrijven zijn ooit gestart vanuit een eerlijke, oprechte missie. Door de jaren heen verandert dit langzaam, bijvoorbeeld door het maken van diverse korte termijn keuzes. Waar de focus voorheen op de mensen lag, verschuift deze meer en meer naar het maken van snelle winsten. Tegelijkertijd verliest een bedrijf op deze manier stukje bij beetje haar ziel. 

Marketingkracht van MKB familiebedrijvenMet de ziel verdwijnt dan ook uiteindelijk een deel van het geweten. Ik denk dat ik de voorbeelden hier niet eens meer hoef te noemen. De media staan er bol van. Het schaamrood kleurt de kaken.

Uiteindelijk, door groei naar een enorme omvang, slaat bij deze bedrijven de balans de verkeerde kant op. Dit proces wordt versneld als er investeringsmaatschappijen met korte termijn doelen aan te pas komen of een beursgang op handen is bijvoorbeeld.

Want dan wordt het moeilijk waarden zo te houden als ze zijn. Er wordt gezaagd aan de originele ideeën.

Lees op Marketingfacts! verder waarom ik denk dat bescheidenheid zowel de valkuil als kans van MKB familiebedrijven is, als het om marketingkracht gaat.

Lees verder: MKB Megatrends 2016 – Adjiedj Bakas

  Wat staat ondernemers in het MKB te wachten? Adjiedj Bakas werpt een blik in de (nabije) toekomst door de trends samen te vatten in deze video.  

Lees verder: Oprechte aandacht als marketingkracht

‘Aandacht maakt alles mooier’. Prachtige oneliner van Ikea. En het draait inderdaad om oprechte aandacht. Daarin zit marketingkracht. Het draait om aandacht geven en om aandacht krijgen. Wie slim is, geeft aandacht. Want aandacht geven is bijzonder effectief om de aandacht te krijgen. En dat laatste wordt steeds moeilijker. Aandacht van klanten moeten we namelijk ...

Geef een reactie op “De (gebrekkige) marketingkracht van MKB-familiebedrijven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. …

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

meer blogs

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere …

Contentmissie in b2b formuleren

Toegevoegde waarde in b2b

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten