De (gebrekkige) marketingkracht van MKB-familiebedrijven

De meeste bedrijven zijn ooit gestart vanuit een eerlijke, oprechte missie. Door de jaren heen verandert dit langzaam, bijvoorbeeld door het maken van diverse korte termijn keuzes. Waar de focus voorheen op de mensen lag, verschuift deze meer en meer naar het maken van snelle winsten. Tegelijkertijd verliest een bedrijf op deze manier stukje bij beetje haar ziel. 

Marketingkracht van MKB familiebedrijvenMet de ziel verdwijnt dan ook uiteindelijk een deel van het geweten. Ik denk dat ik de voorbeelden hier niet eens meer hoef te noemen. De media staan er bol van. Het schaamrood kleurt de kaken.

Uiteindelijk, door groei naar een enorme omvang, slaat bij deze bedrijven de balans de verkeerde kant op. Dit proces wordt versneld als er investeringsmaatschappijen met korte termijn doelen aan te pas komen of een beursgang op handen is bijvoorbeeld.

Want dan wordt het moeilijk waarden zo te houden als ze zijn. Er wordt gezaagd aan de originele ideeën.

Lees op Marketingfacts! verder waarom ik denk dat bescheidenheid zowel de valkuil als kans van MKB familiebedrijven is, als het om marketingkracht gaat.

Lees verder: Oprechte aandacht als marketingkracht

‘Aandacht maakt alles mooier’. Prachtige oneliner van Ikea. En het draait inderdaad om oprechte aandacht. Daarin zit marketingkracht. Het draait om aandacht geven en om aandacht krijgen. Wie slim is, geeft aandacht. Want aandacht geven is bijzonder effectief om de aandacht te krijgen. En dat laatste wordt steeds moeilijker. Aandacht van klanten moeten we namelijk ...

Geef een reactie op “De (gebrekkige) marketingkracht van MKB-familiebedrijven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Bescheidenheid siert, maar sla er niet in door

Bescheidenheid en marketing Bij houtverwerkende en houtbewerkende bedrijven die ik van binnen heb bekeken, valt me één ding vaak op. De bescheidenheid. De nuchtere mentaliteit. Die typische ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ aanpak. Ik houd ervan. Bescheidenheid is een prachtige eigenschap. Maar in het geval van marketing is het ook al …

Social selling in mijn verkoopproces, waarom zou ik?

Dankzij beleving blijf je tussen de oren van je klant

meer blogs

Mediakanalen kiezen in b2b

Welke mediakanalen kun je nou het beste inzetten om jouw ideale klanten te bereiken?

Juist in b2b doen mensen zaken met mensen

Waardevolle b2b content maken

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten