Fluister je boodschap anders eens…

‘He, psst… Ja, jij ja, kom eens wat dichterbij…’

fluisterenGrappig waar inspiratie ooit vandaan kan komen.
Op de achtergrond stond de tv aan en ineens trekt Philip Freriks mijn aandacht. Hij deed een aankondiging voor de kennisquiz ´De slimste mens´.
Normaal schreeuwt hij iets in de trend van ´Komt dat zien allen!’ Als een ware spreekstalmeester in het circus, zoiets. In Philip’s taal; ´enfin, u begrijpt wel wat ik bedoel´.

Dat schreeuwen trekt zelden nog mijn aandacht.

Nee, Philip trok mijn aandacht door juist te gaan fluisteren. Hij zei letterlijk: ‘Ik fluister u toe, dit wilt u niet missen…’ en warempel, het hielp. Juist doordat ik tussen alle ‘schreeuwlelijken’ ineens die subtiele fluistering ontwaarde, kreeg het direct mijn volle aandacht.

Spreken met gedempte stem

Dat deed mij denken aan een collega die ik eens had. Tijdens vergaderingen met een flink aantal mensen, wist hij iedere keer de aandacht op te eisen, juist door op gedempte toon te gaan praten. Hij dwong op die manier de aandacht gewoon af. Doordat wat hij zei, op een zachte, bijna ‘stiekeme’ manier te zeggen, gaf hij het automatisch een bepaalde ‘waarde’ mee. Alsof wat hij zei ‘geheim was’… en dus ook erg belangrijk was. Want ja, geheimen zijn we dol op. Die willen we niet missen. Ik verdacht hem er wel eens van dat hij het als een uitgekiende strategie toepaste, maar het kan natuurlijk ook gewoon in zijn karakter zitten. Hoe dan ook, het werkte perfect.

Als je dus een boodschap over wilt brengen, zou die boodschap in deze ‘roeptoetertijd’ best wel eens meer aandacht kunnen krijgen als je ‘m een keer ‘fluistert’.

fluisteren

Ik bedoel niet letterlijk altijd maar gaan fluisteren natuurlijk. Je mag uiteraard gewoon gehoord worden. Maar het eens een keer niet van de daken schreeuwen, meer de subtiliteit opzoeken. Een keer niet die irritatieprikkel aanwenden om ‘top of mind’ te willen komen. Toch, reclamemensen van Zalando en Kruidvat en zo, jullie begrijpen vast wat ik bedoel?!

Als spreker vraag ik mijn publiek regelmatig wat zij doen als de tv commercials hun favoriete programma voor de zoveelste keer onderbreken. Het antwoord laat zich raden; van koffiezetten, de hond uitlaten tot toiletbezoek. Alles, behalve die tv commercials kijken. Hoe zou dat komen?

Hetgeen je te melden hebt ‘zachter’ overbrengen, waarom niet? Wel vanuit de inhoud natuurlijk. Want, of je het nu schreeuwt of fluistert, het moet wel ergens over gaan he?!

Aandacht, juist door subtiliteit

Die subtiliteit opzoeken, dat lijkt me trouwens best nog lastig voor veel marketeers en verkopers. Het is het proberen waard, want het past in ieder geval goed bij de nieuwe mindset rondom marketing; interessant zijn voor mensen, in plaats van ze te onderbreken bij wat ze interessant vinden. Vanuit de inhoud dus. ‘Power to the introverts’, het komt niet voor niets steeds vaker voorbij… Vanuit expertise je kennis delen. En ja, een introvert heeft dat ‘fluisteren’ waarschijnlijk als eerste onder de knie.

Moeten dit natuurlijk ook niet allemaal tegelijk massaal gaan doen, want dan is het onderscheid direct weer ver te zoeken. Maar probeer het eens een keertje.

Ik ben erg benieuwd of het bij jou ook het ‘Philip Freriks- effect’ heeft.

Laat je het me weten?

Lees verder: Bescheidenheid siert, maar sla er niet in door

Bescheidenheid en marketing Bij houtverwerkende en houtbewerkende bedrijven die ik van binnen heb bekeken, valt me één ding vaak op. De bescheidenheid. De nuchtere mentaliteit. Die typische ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ aanpak. Ik houd ervan. Bescheidenheid is een prachtige eigenschap. Maar in het geval van marketing is het ook al ...

Geef een reactie op “Fluister je boodschap anders eens…”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Kennisleiderschap om met je bedrijf te schitteren

Laat dankzij kennisleiderschap je bedrijf schitteren   Kennisleiderschap (of de Engelse marketingterm ‘thought leadership’) komt er op neer dat je jouw klant met jouw expertise een vernieuwende kijk geeft op zijn of haar problemen en worstelingen. De kern van kennisleiderschap is namelijk het bieden van een  op relevante thema’s en dit concreet uitdragen in wat …

Marketingkansen pakken door op trends in te spelen

BedrijfsDNA; wat is het en wat brengt het?

meer blogs

Contentmissie in b2b formuleren

Heb je nog geen volledige contentstragtegie uitgewerkt, maar wil je toch graag werken vanuit een bepaalde basis? Formuleer dan als houvast de contentmissie van je bedrijf. Deze bestaat uit 3 onderdelen.

Toegevoegde waarde in b2b

Achterliggend verlangen van b2b klanten

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten