Ultieme beleving maakt prijs ondergeschikt

Een praktijkvoorbeeld hoe een uitgekiend marketingconcept prijsperceptie volledig verandert:

Frites Atelier Amsterdam

beleving als marketingconcept

In de afgelopen vakantieperiode struinden we op een zonnige winterdag door de mooie winkelstad Arnhem. Mijn oog viel op het ‘Frites Atelier Amsterdam’. Een klein maar chique hoekpand midden in de drukke winkelstraat. Je zou het makkelijk over het hoofd kunnen zien tussen de schreeuwende gevels. Waarom trok het dan toch mijn aandacht?

Omdat er een rij tot ver buiten het pandje stond…

Ik had er wel al eens wat over gelezen, omdat ik de activiteiten van de passievolle Sergio Herman al langer graag volg. Nieuwsgierig geworden sloten wij daarom aan in de rij voor het Frites Atelier. Het was per slot van rekening lunchtijd en nu we er toch waren wilde ik het graag zelf ook eens ervaren.

Uiteraard met mijn marketingbril op tijdens de gehele beleving.

Een marketingconcept met volledige focus op beleving

Wat bleek? Het Atelier was net een paar maanden geopend. Dit concept met als boegbeeld Sergio Herman, is anders dan alle andere ‘friteszaken’ die ik ooit gezien heb. Het interieur is van de hand van niemand minder dan Piet Boon. Allure knap gecombineerd met slimme eenvoud. Het chique logo in mozaïek in de vloer van het Atelier doet vermoeden dat het al een eeuwenoud merk is…

Eyecatcher is een grote afbeelding van Sergio die een aardappel net van de Zeeuwse grond geraapt heeft met de zwarte modder nog aan z’n hand. Tegelijkertijd heeft– door de goed gepositioneerde straling van de zon – de aardappel meer weg van een sieraad…

Beleving tot in detail uitgevoerd

De medewerkers in het Atelier zien er tiptop uit en nemen alle tijd om het concept uit te leggen aan nieuwsgierige gasten. De zes verrassende fritessauzen met begrijpelijke namen als ‘truffel’, ‘classic’ en ‘basilicum’ bieden de frites-fan veel keuze. De premium menu’s en seizoenspecialiteiten maken het compleet.

Nadat je bestelling geplaatst is en je naam genoteerd (!), kun je ter plekke bekijken hoe de medewerkers met zwarte handschoentjes (!) de verse aardappels bakken (alles volledig zichtbaar voor de gasten) en vervolgens zorgvuldig voor je opmaken in nette fritesbakjes. Opmaken ja, want dwarsliggende frietjes worden in het bakje keurig ‘goed gelegd’. Bij de keuze voor premium wordt de kaas vers over je caesar geschraapt. Nou ja, je begrijpt ondertussen het niveau wel dat ik hier probeer te omschrijven.

Frites de status van ‘kunstvorm’ gegeven

Beleving tot in detail doorgevoerd_

Ik hoorde diverse mensen bij binnenkomst letterlijk en een tikkeltje geïntimideerd vragen; ‘Hoe gaat dit in z’n werk?’ Het is eigenlijk gewoon een snackbar lieve mensen! Hoe gaaf is het als je dit kunt bereiken met je marketingconcept. Frites de status van ‘kunstvorm’ geven. Zodanig, dat mensen uit hun comfortzone getrokken worden en eigenlijk niet meer weten hoe ze een ‘frietje met’ moeten bestellen. Maar belangrijker nog, de prijzen voor lief nemen!

En dan die prijs…

Prijzen lijken totaal niet meer relevant voor de gasten. Ze beginnen bij €3,50 voor een bakje ‘kale friet’. Maar zo noem je het niet, want als we de slimme ‘storytelling’ er op naslaan – prachtig toegelicht in een handzaam en chique menuboekje dat je mee mag nemen – blijkt dat Sergio maar liefst 1,5 jaar geëxperimenteerd heeft met Zeeuwse aardappelsoorten en menuvariaties. Twee premium menu’s (2 gevulde frietbakjes inclusief kip of vlees dus) en wat drinken kunnen je zomaar € 20,- kosten (!). In mijn korte tijd in dat hoekpandje, bleek dat een gangbare keuze van veel gasten…

Letterlijk en figuurlijk smullen voor een marketeer

Met vestigingen in Den Haag, Utrecht, Arnhem en opening soon in Amsterdam en Antwerpen, lijkt het concept een blijvertje.

De commodity ‘friet’ met influencers als Sergio en Piet op een totaal andere en verrassende wijze op de kaart zetten, zodat mensen graag bereid zijn het twee- of drievoudige te betalen…

Diepe buiging van mij. Tot in het kleinste detail klopt het concept. En uiteraard is de frites zelf fantastisch. Dit is letterlijk en figuurlijk smullen voor een marketeer.

Gaat de discussie met jullie klanten (te) vaak over de prijs?

En wil je daar vanaf?

Neem dan beleving eens als (ultiem) uitgangspunt.

Heb je daar een ‘marketingbril’ bij nodig? Laten we dan eens sparren!

Marlene Dekkers, 06-25 481 882 of marlene@marketingaccent.nl

Lees verder: Beleving overbrengen…

Hoewel ik geen speciale band met Rotterdam heb, kreeg ik hier kippenvel van… Emotie en beleving in beeld, geluid en tekst samengebracht, prachtig gedaan. Gers! presenteert: ‘In Naam van Rotterdam’  Ter herinnering aan het bombardement van Rotterdam, dit jaar 75 jaar geleden, presenteert Gers! een kort en krachtig videoportret om te herdenken, te eren en ...

6 reacties op “Ultieme beleving maakt prijs ondergeschikt”

  1. Laura de Boer schreef:

    Klinkt super. Mooi beeldend geschreven waardoor ik er een goede voorstelling van kreeg. Zou graag eens deze mooie onderneming bezoeken en mijn smaakpapillen trakteren. En tips op doen voor mijn eigen onderneming. Iedereen geeft zijn eigen draai aan ondernemen en deze manier vind ik echt top.

    1. Marlene Dekkers schreef:

      Dank je wel Laura voor je reactie en je compliment. Veel succes en inspiratie toegewenst met je eigen onderneming.

  2. PC trends schreef:

    Gaaf concept zeg! Had er nog nooit van gehoord, maar ik ga zeker is een kijkje nemen. En, zoals Laura al zei, ik heb er al helemaal een beleving van. Goed geschreven!

    1. Marlene Dekkers schreef:

      Dank je ‘PC trends’, leuk om te horen dat ik de beleving zoals ik ‘m zelf ervaren heb, over heb kunnen brengen op jou. Veel plezier!

  3. Dries schreef:

    Handig artikel!

  4. Marlene schreef:

    Goed om te horen Dries!

Geef een reactie op “Ultieme beleving maakt prijs ondergeschikt”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

* = verplicht veld

Boek B2B-marketeers: de koplopers

B2B-marketeers: de koplopers De beste 36 b2b-marketeers aan het woord. Verwonderlijk dat de meeste aandacht altijd maar naar consumentenmarketing gaat, terwijl de B2B-markt veel groter is dan de B2C-markt. Dit motiveerde Edwin Vlems om een ode te brengen aan B2B-marketing in de vorm van een boek bomvol mooie en leerzame praktijkvoorbeelden van B2B-marketeers. Edwin interviewde …

Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Employee advocacy: medewerkers als online ambassadeurs

meer blogs

Wat ik leerde van 75 zakelijke vlogs plaatsen op LinkedIn

Mijn ervaring met zakelijk vloggen op LinkedIn aan de hand van een interview door b2bmarketeers.nl

Inhakers op social media in b2b

1 onderwerp per stuk b2b content

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
* = verplicht veld
sluiten