Contentmarketing: ‘We hebben niks nieuws te melden’

Contentmarketing

Weet je niet wat je nu weer moet delen online?

Is alles in jouw ogen oud nieuws, want het is al eens gemeld?

 

Zonde! Als je namelijk je kennis niet deelt online, denken potentiële klanten vroeg of laat dat je de kennis niet hebt. En mag je dus niet meedoen in die online voorselectie. Of erger nog; collega’s in de markt delen wel hun kennis en jouw bestaande klanten zien dat steeds voorbij komen…

Beide scenario’s zijn niet wenselijk. Gelukkig is er een oplossing. Contentmarketing. Ook al is het de ene keer een zwaardere bevalling dan de andere (dat zal ik niet ontkennen), het is altijd mogelijk om kennis te delen.

niets-nieuws-te-melden-marketing-accent-marlene-dekkers

Veelgebruikte ‘rotsmoes’

Vind jij ook dat je niets nieuws te melden hebt? Dat kom ik dus vaker tegen. Negen van de tien keer wel. Vooral in technisch georiënteerde B2B zijn we al snel te bescheiden en denken we dat ‘niemand op onze kennis zit te wachten’. Ik vind het eerlijk gezegd een ‘rotsmoes’. Waarom? Omdat het je tegenhoudt om gave dingen te doen en je een super goed gevoel misloopt dat je had gekregen van die enthousiaste reactie op jouw verhaal. En natuurlijk omdat je dan gevonden wordt en meer rendement behaalt. Je snijdt jezelf dus driedubbel in de vingers.

En trouwens, waarom zou je alleen maar nieuws mogen brengen? Wie heeft dat ooit bepaald als het gaat om content marketing? Het gaat er om dat mensen in de gaten krijgen dat ze bij jou moeten zijn voor jouw specifieke expertise. En dat je hen daarvoor dus continu het bewijs levert. Zodat je tussen de oren van die mensen belandt. En dat ze aan jou denken op het moment dat ze behoefte hebben aan jouw expertise. Dat doe je door je kennis te delen. Steeds opnieuw, in verschillende vormen. Dat is de kracht en het doel van ‘online kennis delen’ (contentmarketing). Daardoor gaan mensen jou en jouw oplossing overwegen.

 ‘Oud nieuws’ bestaat niet!

Begrijp me niet verkeerd, ik heb heus wel begrip voor de opmerking ‘We hebben niets nieuws te melden’, maar het is niet waar. Die gedachtegang is verkeerd. Wat voor jou niet nieuw is, is het voor een ander wel. Als ik door een willekeurig bedrijf loop, kan ik wel vijftig onderwerpen bedenken waarover inhoudelijke kennis gedeeld kan worden. En dat zeg ik niet omdat ik het ‘allemaal zo goed weet of zo’, maar omdat ik er met een ontzettend frisse blik naar mag kijken. En daar zit meteen het ‘geheim van de smid’.

Die frisse blik is niet meer zo fris als je dagelijks door je eigen bedrijf loopt. Dan denk je al snel ‘Dit is toch niet interessant om te melden?’ En met die giftige gedachte verpest je het voor jezelf. Zonde. En onnodig. Als je die gedachte uit durft te bannen, krijg je er juist oog voor. En voor je het weet struikel je over het interessante ‘nieuws’ dat je kunt delen. Blijf je dus vooral verwonderen. En nee, voor jou voelt het niet als ‘nieuws’. Ook dan niet. Maar daar gaat het niet om. Voor veel van jouw lezers, luisteraars of kijkers is het wel degelijk nieuws. Of ze vinden het prettig het weer eens voorbij te zien komen ter bevestiging. Of ze komen toevallig bij jou uit, juist omdat ze in een zoekmachine aan het struinen waren op zoek naar specifieke kennis. Ze weten dan niet eens dat je ‘in herhaling’ valt.

kennis-delen-marketing-accent-marlene-dekkers

Contentmarketing: trek het dus van die plank!

Wat in jouw ogen dus ‘oud nieuws’ is, kan voor een ander juist weer rete-interessant zijn. Onderschat nooit de waarde van de kennis die je al langer in huis hebt. Dat je er zelf continu mee bezig bent, betekent nog niet dat dat voor je potentiële klant ook geldt. Het slimste dat je in de deze tijd dus kunt doen, is juist die ‘kennis die op de plank ligt’ online delen. Er is altijd wel iemand die je er mee vooruit helpt.

Vier jaar geleden iets op een vakbeurs als nieuws gebracht? Blijkt het (vaak met minimale aanpassingen) nog steeds actueel? Recycle het dan. Deel het online. So what, als sommigen denken ‘dat wist ik al’, er zijn zat mensen die het niet wisten…

Of al eens een blog geschreven over een bepaald onderwerp? Maak daar dan eens een vlog van, of een infographic of een podcast of een…. Of benader het eens vanuit een ander hoek en schrijf er weer een blog over. Als je consequent aan kennisleiderschap wilt bouwen rondom jouw specifieke expertise kun je jouw inhoudelijke boodschap steeds anders aanvliegen, bijvoorbeeld vanuit een nieuw praktijkvoorbeeld dat je tegenkomt.

De kracht van de herhaling doet de rest. Je hoeft het wiel echt niet steeds opnieuw uit te vinden.

Geloof je me niet?

Of denk je stiekem nog steeds ‘Ik weet toch nog steeds niet wat ik moet delen?’

Dan daag ik je bij deze uit. Want ik gun jou ook die frisse blik.

Ik help je bij het vinden van ‘nieuws’. Van relevante kennis die je online kunt delen.

Contact me voor een 1-op-1 sparringsessie over ‘content-creatie’ & contentmarketing.

Met als resultaat 50 ideeën, op maat voor jou.

Dat beloof ik. En zo niet, dan is de sessie gratis.

Lees verder: Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Een slimme ‘always on’ contentstrategie met behulp van duurzame content In business-to-business is een ‘always on’ contentstrategie een slimme aanpak voor de lange termijn. Veel marketingverantwoordelijken benaderen contentmarketing echter met dezelfde mentaliteit als bij het voeren van een reclamecampagne. Ze ontwikkelen een paar stukken inhoud, rollen die uit en wachten dan op de resultaten. Toch ...

Lees verder: Snel gestructureerd nieuwe contentmarketing ideeën ontdekken?

Contentmarketing: snel en gestructureerd nieuwe ideeën ontdekken   Contentcreatie. Weet je niet welke kennis je nu weer moet gaan delen om online zichtbaar en vindbaar te zijn en blijven? Of denk je dat je niets ‘nieuws’ te melden hebt, dat je klanten toch niet zitten te wachten op jouw verhalen? Gaat het er eigenlijk nog ...

7 reacties op “Contentmarketing: ‘We hebben niks nieuws te melden’”

  1. Roderik schreef:

    Ik ben het zeker met je eens dat oud nieuws nooit bestaat. Je moet je immers voortdoen als expert om het verbouwingsgehalte te laten stijgen bij je potientele klanten. Alleen de vraag is of je dan niet te onderscheidend wordt met betrekking tot je content. Als je al veel pagina’s op internet vind over een bepaald onderwerp, ga jij hier weer op in? Ik heb diverse blogs geschreven die ‘het oude nieuws’ schetst. Daarentegen heb ik mij ook verdiept om nieuwe content te schrijven om een frisse blik te creëren bij de doelgroep. Zo heb ik op deze pagina: https://www.marketingscriptie.nl/product/strategisch-marketingplan-voorbeeld-scriptie/ content gecreëerd om een frisse blik te creëren. Nu is alleen mijn vraag of dit geen probleem is, om je content te zien vanuit een andere kant. Minder in te gaan op de theorie, maar meer in oplossingen te denken. Hiermee bedoel ik dat ik geen uitleg geef over bijvoorbeeld een marketingplan, maar meer wat je ermee kan doen.

    Alvast bedankt.

    1. Marlene Dekkers schreef:

      Bedankt voor je reactie Roderik. Ik denk dat het belangrijk is dat bij alle content die je maakt, een specifieke doelgroep aangesproken wordt. Dan kan het best ‘gangbare’ kennis zijn die je deelt, maar door het specifiek voor die doelgroep te maken, vanuit praktijkervaring en deskundigheid in die branche, dat segment etc., komt het niet zozeer over als gangbare kennis. Andere zienswijze en inzichten zijn zeker relevant. De beste content ontstaat sowieso vanuit de praktijk, niet zozeer de theorie. Maar een mooie mix hierin maakt het relevant voor je doelgroep. Veel succes!

  2. ICTindustrie schreef:

    Bovendien heeft nooit iedereen het al gelezen, wat voor jou ”oud nieuws” is, is voor andere juist weer nieuw en relevant!

    1. Marlene Dekkers schreef:

      Bedankt voor je reactie ‘ICTindustrie’. Dat haal ik inderdaad in dit artikel ook aan. Te snel denk je alleen ‘vanuit en in je eigen straatje’, en dat is zonde. Er blijft dan ongetwijfeld veel moois op de plank liggen.

  3. Roderik schreef:

    Bedankt voor je reactie. Daarin heeft u inderdaad gelijk!

  4. Erika schreef:

    Interessant artikel! Het schrijven van de juiste content blijft altijd een nieuwe uitdaging. De smoes “ik heb niks nieuws te vertellen” die herken ik soms ook wel ;), maar goed precies wat je zegt. Wat ik inmiddels misschien niet meer zo interessant vind, vindt iemand anders misschien nog wel interessant.

    1. Marlene Dekkers schreef:

      Bedankt voor je reactie Erika, leuk dat het herkenbaar is. Smoesjes blijven verleidelijk, niets menselijks ons vreemd. Maar inderdaad, geen argument om dan maar geen content te maken. Wat ook wel eens inspirerend werkt, is iemand in je omgeving vragen te omschrijven wat je activiteiten of specialisatie inhouden. Geeft je vaak weer nieuwe invalshoeken!

Geef een reactie op “Contentmarketing: ‘We hebben niks nieuws te melden’”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct contact

Bel 06 25 481 882

Mis geen updates!

Positioneren in de maakindustrie

Je hebt de focus op het produceren van je producten. Logisch, maar hoe onderscheid je jezelf als producent van die anderen? Dat doe je door slim te positioneren. Of, zoals Jos Burgers al eens zei: “Door jouw specifieke plekje in het weiland op te eisen en bekend te maken.” Je kunt hiervoor 5 stappen volgen. …

Duurzame content met een ‘always on’ contentstrategie

Hoe je via kennisleiderschap je productiebedrijf laat groeien

meer blogs

Waar draait het om in business-to-business marketing?

Eerst een definitie van business-to-business marketing: “B2B-marketing (business-to-business-marketing) is het proces van het promoten en verkopen van producten of diensten tussen twee bedrijven. Het houdt in dat relaties met andere bedrijven worden opgebouwd en onderhouden om omzet te genereren, groei te stimuleren en waarde te creëren. B2B-marketing omvat doorgaans langere verkoopcycli, grotere transacties en complexere …

Contentmissie in b2b formuleren

Toegevoegde waarde in b2b

meer inspiratie
Volg mijn updates Logo Marketing Accent
sluiten